گزارش «ایران» از بازآفرینی بافت‌های فرسوده تهران

نوسازی ها‌ در دولت جدید شدت می‌گیرد

مهسا قوی‌قلب -خبر نگار/ موضوع نوسازی بافت فرسوده به دلیل مشکلاتی از جمله تراکم بالای خانه‌هایی با متراژ کوچک و نبود زمین برای ساخت‌و‌سازهای جدید همواره با سرعت پایین پیشرفت عملیات اجرایی روبه‌روست. این روزها اما در برخی محلات با ایجاد مشوق‌های متنوع سعی شده تا سرعت نوسازی‌ها افزایش پیدا کند. استفاده از اراضی رهاشده در مناطق یا مشوقی با عنوان کلید به کلید از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود. حالا با طرح کلید به کلید هر فردی که امکان ساخت ندارد، می‌تواند زمین تحویل بدهد و به جای آن مسکن نوساز تحویل بگیرد. هدف این است که محلات الگو در تهران افزایش پیدا کند و به تعبیری شاهد بازآفرینی محله‌هایی باشیم که در آنها افراد یکدیگر را می‌شناسند و به امکانات نسبی اما همه‌جانبه دسترسی دارند. ساخت این محلات هم بُعد اجتماعی، اقتصادی و هم فرهنگی دارد. در محلات الگو سعی می‌شود که سرانه‌های خدماتی از جمله فضای آموزشی و فرهنگی، بیمارستان، فضای سبز، باشگاه ورزشی و ساخت مسجد با حفظ الگوی معماری ایرانی - اسلامی درنظر گرفته شود. به تعبیری دیگر می‌توان گفت که در یک محله الگو رفاه و آسایش، آرامش و امنیت ساکنان آن فراهم می‌شود و افراد به محله‌ای که در آن زیست می‌کنند، علاقه و احساس تعلق دارند.

ساخت محلات الگو رو به پیشرفت

سیدمهدی هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه برخی محلات الگو در تهران پیشرفت‌های خوبی دارند، به «ایران» می‌گوید: طرح بازآفرینی محله نفرآباد در مرحله پایانی است و تا سه ماه آینده با اتمام این طرح، اتفاقات خوبی در این محله روی خواهد داد و شاهد تغییرات مثبتی در ساختار این منطقه خواهیم بود. این محله با وسعتی به میزان 13 هکتار و 200 پلاک تملک شده است و در مجموع 508 پلاک را شامل می‌شود. طرح از سال 1401 شروع شده و پیشرفت خوبی دارد. به گفته هدایت، طرح بازآفرینی در زمینه نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن و همچنین ارتقای سطح زندگی افراد اجرا می‌شود. این درحالی است که یکی از طرح‌هایی که در محله نفرآباد با جدیت دنبال می‌شود، بازسازی بافت فرسوده است و در آن مالکانی که نمی‌توانند منازل خود را نوسازی کنند، شهرداری این کار را برای‌شان انجام می‌دهد و طرح کلید به کلید را اجرایی می‌کند. در این طرح افرادی که خود توان ساخت مسکن را ندارند، زمین تحویل می‌دهند و در عوض خانه می‌گیرند. در واقع این طرح می‌تواند نوعی تشویق برای نوسازی بافت فرسوده باشد. علاوه بر آن در صورت تمایل ساخت توسط خود مالکان، در حال حاضر مردم می‌توانند با مراجعه به دفتر توسعه محله زمینه‌های کوچک خود را تجمیع کرده و با بهره‌مندی از مشاوران فنی مهندسی به سمت نوسازی پیش روند.
موضوع سیاست تشویقی در بافت‌های فرسوده درخصوص صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده و محله نفرآباد شروع شده و هم‌اکنون میزان صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده تهران دو و نیم برابر شده است. او در ادامه اضافه می‌کند: ساخت مجموعه زائرسرا در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری هم حدود 70 درصد پیشرفت دارد و با سرعت خوبی در حال اجراست.

 

لزوم افزایش تعامل بانک‌ها

مدیرعامل نوسازی شهر تهران با بیان اینکه برای نوسازی بافت فرسوده بانک‌ها چندان تعامل خوبی ندارند، توضیح می‌دهد: سال گذشته تنها 300 فقره تسهیلات بانکی در بافت فرسوده پرداخت شده است،در موضوع نوسازی بافت فرسوده پرداخت تسهیلات بانکی برای ساخت‌و‌ساز بسیار مهم است. این تعداد پرداختی برای وام نوسازی نمی‌تواند ما را به هدف ایده‌آل برساند. لازم است که بانک‌ها حداقل در بافت فرسوده تسهیلات بیشتری را درنظر بگیرند.

 

ساخت مسکن استطاعت‌پذیر، رو به افزایش

هدایت در ادامه صحبت‌های خود به افزایش ساخت مسکن استطاعت پذیر اشاره کرده و می‌افزاید: در حال حاضر در حوزه ساخت مسکن در محلات کمتر برخوردار، چهار هزار و 250 هکتار از بافت بی‌دفاع شهری تبدیل به ساخت مسکن استطاعت‌پذیر شده است، این در حالی است که در سال‌جاری هم پنج هزار هکتار دیگر در مناطق مختلف تهران شناسایی شده است. البته طرح تحولی در حوزه‌های مختلف در پهنه جنوب تهران پیش‌بینی شده و قرار است که از اراضی رهاشده در مناطق نیز در آن استفاده شود. در طرح جدید نیز بسیاری از بافت‌های بی‌دفاع شهری و فرسوده شناسایی می‌شوند.

 

مشکل زباله‌ها در تهران با مشارکت مردم حل می‌شود

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در خصوص نظافت شهری گفت: نظافت و ساماندهی زباله‌ها نیازمند همکاری مردم و رسانه‌هاست.
به گزارش «ایران»، داوود گودرزی در مراسم افتتاح خانه‌های محیط زیست در شهر تهران بیان کرد: باید بیشتر به مسأله زباله‌گردها پرداخت و برای رفع آن اقدام کنیم.
او با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست به عنوان یک اقدام مهم در این راستا افتتاح شده‌اند، اظهار کرد: این خانه‌ها می‌توانند به شناخت و حل مشکلات محیط زیستی کمک کنند. با همکاری خانوارها، می‌توان بطور مؤثر معضل تفکیک زباله را برطرف کرد البته برنامه‌هایی برای تسهیل تفکیک زباله‌ها طراحی شده است.
ما باید زمینه را فراهم کنیم تا خانواده‌ها زباله‌های خشک را جدا نگه دارند و در مواقع مقرر تحویل دهند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان باید زباله‌های‌تر را ساعت ۹ شب در مخازن قرار دهند، گفت: با استفاده از طرح نوماند در جمع‌آوری و بازیافت زباله خشک می‌توان به موفقیت نزدیک شد.