تنش‌ها میان سئول و پیونگ‌یانگ وارد مرحله خطیری شده است

جنگ سرد دو همسایه داغ می‌شود؟

امیر فرشباف
خبرنگار

درگیری‌ها میان دو کره از مرحله تنش لفظی عبور کرده و بتازگی ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی روز سه‌شنبه بخش‌های شمالی جاده‌های مرزی بین دو کشور را منفجر کرده است. این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که پیونگ‌یانگ با صدور بیانیه‌ای نسبت به پرواز پهپادهای همسایه جنوبی بر فراز پایتخت این کشور، اعتراض کرد. به گزارش یونهاپ، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش کره‌شمالی حوالی ظهر با استفاده از تجهیزات سنگین، دو جاده مرزی را منفجر کرد.»
در این بیانیه کوتاه، بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است، ارتش کره‌جنوبی آمادگی و وضعیت نظارتی خود را تقویت می‌کند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این انفجارها یک روز پس از آن رخ داد که کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی با مقامات ارشد نظامی و امنیتی خود دیدار داشت. در این دیدار، «کیم» پرواز پهپادهای کره‌جنوبی بر فراز آسمان پیونگ‌یانگ را «تحریک جدی دشمن» توصیف کرد و وظایفی را در خصوص «اقدام نظامی فوری» و عملیات «بازدارنده از جنگ» برای دفاع از حاکمیت کشورش تعیین کرد.
کره‌شمالی پیش‌تر توپخانه خط مقدم و سایر واحدهای ارتش را به حالت آماده‌باش درآورد تا در صورت شناسایی مجدد پهپادهای کره‌جنوبی بر فراز کره‌شمالی، اقدامات متقابل را علیه کره‌جنوبی انجام دهند. سئول ارسال هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرده، اما هشدار داده است که اگر امنیت شهروندانش تهدید شود، همسایه شمالی را بشدت مجازات خواهد کرد. مقامات سئول مدعی شدند، کره‌شمالی از اوایل سال‌جاری میلادی موانع ضدتانک و مین‌گذاری شده را در امتداد مرز اضافه کرده است.
تنش‌ها بین دو همسایه روز‌به‌روز عمیق‌تر می‌شود و پس از لفاظی‌ها و اقدامات متقابل علیه یکدیگر مانند ارسال بالن زباله به مرزهای جنوبی و استفاده سئول از بلندگوهای تبلیغاتی علیه همسایه شمالی، اکنون پس از ادعای اعزام پهپاد به آسمان پیونگ‌یانگ و انفجار جاده‌های مرزی توسط کره‌شمالی به اوج خود رسیده است. بعد از انتشار خبر ارسال پهپاد به درون مرزهای شمالی، روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه دولتی KCNA گزارش داد، خواهر رهبر کره‌شمالی، کیم یو جونگ گفت، پیونگ‌یانگ به شواهد روشنی دست یافته که سئول پشت ارسال پهپادهای حامل اعلامیه‌های تبلیغاتی ضد کره‌شمالی بوده است.

 

برش

دو کره به نیابت از قدرت های بیگانه می جنگند
تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در سال‌های اخیر بشدت افزایش یافته است، به طوری که کره‌شمالی یک‌سری آزمایش‌های موشکی انجام داد و کره‌جنوبی و امریکا نیز رزمایش‌های نظامی خود را گسترش دادند. نقطه تنش‌آفرین دیگر در روابط دو کشور، زمزمه‌های حرکت سئول به سوی خروج از معاهده‌های بین‌المللی «عدم اشاعه» و لزوم تولید سلاح هسته‌ای است که از اواسط سال میلادی جاری توسط سیاستمداران این کشور مطرح می‌شود. دو کره پس از پایان جنگ دهه 1950، با وضعیتی به مثابه صلح؛ مسلح و وضعیت آتش‌بس قرار داشته و از نظر فنی، در شرایط همواره جنگی بوده اند و مداخلات نیروهای خارجی، این منطقه را به میدان نبرد نیابتی قدرت‌های جهانی تبدیل کرده است. تحمیل مرز مصنوعی «مدار 38 درجه» میان دو کره در پایان جنگ جهانی دوم توسط امریکا و شوروی و پس از آن، تشدید حضور نظامی واشنگتن در کره‌جنوبی در کنار نفوذ چین و روسیه در نیمه شمالی شبه‌جزیره، از عوامل تنش میان دو کره در طول هشت دهه گذشته بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳