رقابت شدید دو نامزد انتخابات امریکا در ایالت جنجالی

دوئل در پنسیلوانیا

آرزو نوروزجم
خبرنگار

پنسیلوانیا، ایالتی در شمال شرق امریکا با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر، این روزها به جنجالی‌ترین منطقه برای رقابت دو چهره دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده تبدیل شده و هر دو نفر تلاش می‌کنند آرای پنجمین ایالت پرجمعیت این کشور را به سمت خودشان بکشانند. جایی که رقابت در آن به قدری نزدیک و غیر قابل پیش‌بینی است که یک باری هم بر‌خلاف رویه همیشگی‌اش آرای انتخاباتی را جابه‌جا کرده است. تجربه صندوق‌های رأی این ایالت در انتخابات 2020، باعث شده کامالا هریس و دونالد ترامپ، روی برگه‌هایی که از سوی اهالی این منطقه داخل صندوق‌ها ریخته می‌شود، حساب دیگری باز کنند و پول و توجه زیادی را هزینه کنند. به جز ایالات پنسیلوانیا، رقابت‌های ریاست جمهوری در آریزونا نیز پر اهمیت و از حساسیت بالایی برخوردار است تا جایی که اهالی این منطقه برای مبارزات انتخاباتی سنگ تمام گذاشته و به مناطق تحت سلطه حزب مخالف می‌روند تا آخرین رأی‌ها را پیش از 5 نوامبر جمع کنند.
طبق سیاستی که انتخاب شده، پنسیلوانیا با آرای الکترال خود، یکی از میدان‌های اصلی برای برد و باخت نامزدهای انتخاباتی است که احتمالاً نتیجه انتخابات 2024 را تعیین می‌کند. 19 رأیی که به نوعی کلید ورود به کاخ سفید محسوب می‌شود و از این رو کار برای هر دو نفر سخت است که فضای حاکم در این ایالت را تغییر دهند، کامالای دموکرات در مأموریتی دلهره‌آور باید تلاش کند فضای حاکم جمهوری‌خواه پنسیلوانیا را به نفع خود راضی کند و از سویی دیگر دونالد ترامپ نیز کار سختی را در پیش دارد چرا که چهار سال قبل این ایالت بر خلاف همیشه رأی‌هایش به نفع جو بایدن چرخید.

رینگ رقابت فشرده ترامپ و کامالا
نامزد دموکرات‌ها در راستای تلاش خود در جهت زیاد کردن فاصله رقابتی خود با دونالد ترامپ، کنایه‌ای به سخنرانی رئیس‌ جمهور سابق امریکا در خصوص «دشمن درون پنسیلوانیا» زد و خطاب به اهالی این ایالت گفت: «به صحبت‌های او گوش دادید؟ ترامپ هرکسی که مخالف او باشد را دشمن امریکا می‌داند»، بهانه‌ای که حالا دستاویز دموکرات‌ها شده تا با آن نامزد جمهوریخواهان را بی‌ثبات و خطرناک نشان دهند و تلاش کنند مانند دوره قبل انتخابات، سنگینی وزنه این ایالت مهم را به نفع خودشان نگه دارند.
در مقابل اما دونالد ترامپ برای حفظ آرای خود در ایالت پنسیلوانیا تلاش می‌کند برای مجاب کردن مردم برای اصلاح قیمت‌ مواد غذایی و همچنین رفع نگرانی آنها در حوزه مسکن، روی دیگری از میدان رقابت در این منطقه را نشان دهد و غیر‌مستقیم برای رقیب خود خط و نشان بکشد. البته او نیش و کنایه‌اش به دموکرات‌ها را فراموش نکرد و ادعا کرده داده‌های دولتی از آمار جرم و جنایت تا آمار بیکاری «جعلی» است و این اعداد برای کمک به دموکرات‌های فعلی دستکاری شده‌اند.
هر چند این روزها سی و سومین ایالت بزرگ امریکا، به رینگ مبارزاتی شدید تبدیل شده، اما آمارها و نتایج نظرسنجی‌ها از کم شدن فاصله بین دونالد ترامپ و کامالا هریس خبر می‌دهند، رقابتی نموداری که تا چند هفته پیش فاصله بالا و پایین آن چشم‌گیر بود اما هر چه به روز صفر انتخابات نزدیک می‌شود قرار است غافلگیری بیشتری برای دو حزب مطرح این کشور رقم بخورد. نظرسنجی‌های پنسیلوانیا نشان می‌دهد هریس با 48.0 درصد نسبت به ترامپ با 47.3 درصد پیشتاز است، این پیشتازی در حالی است که در نظرسنجی پنسیلوانیا، هریس تنها 0.2 درصد از ترامپ در مقایسه با 0.5 درصد برتری هفته گذشته او پیشی گرفته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳