ردپای سیا در ترورهای اسرائیل در لبنان

مسئولان ارشد دستگاه‌های امنیتی لبنانی اذعان کردند که طرف‌های غربی و در رأس آنها امریکا از زمان جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی اقدام به ارتباط و تماس فشرده با تمام گروه‌های نظامی و امنیتی لبنان کرده‌اند. به گزارش الاخبار، سه مسئول ارشد دستگاه‌های امنیتی رسمی لبنان به این روزنامه گفتند که محتوای این تماس‌ها بر دستیابی به ‌داده‌ها و پیش‌بینی‌های دستگاه‌های رسمی لبنان درباره وضعیت رهبری حزب‌الله بعد از ترور شهید «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این حزب و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات درباره تغییراتی که در وضعیت رهبری و ساختار نظامی این حزب ایجاد شده متمرکز است.
مقام مذکور تأکید کرد که از 5 سفر کاری افسران لبنانی از سطوح مختلف به امریکا خبر دارد و این افسران، نشست‌هایی با مسئولان اطلاعاتی امریکا در مقر اصلی سیا برگزار کرده‌اند.
مهم‌ترین بخش این گزارش آنجا بود که یکی از این سه مقام امنیتی لبنان گفتند که حزب‌الله چند روز قبل از ترور ناموفق حاج وفیق صفا، خواست با شماری از مقامات این سرویس‌ها ارتباط داشته باشد تا امور مربوط به جنگ را بررسی کنند. به گفته این مقام امنیتی لبنان که نام او فاش نشده، این ارتباطات میان حزب‌الله و سرویس‌های امنیتی لبنان انجام شد؛ در حالی که مقاومت می‌دانست حتی صرف یک تماس تلفنی، تهدیدی امنیتی برای حاج وفیق صفا خواهد بود. علت این نگرانی‌ها زمانی روشن شد که دشمن صهیونیستی یک حمله فوری به بیروت انجام داد و حتی قبل از اینکه حزب‌الله تأیید کند در این حمله چه کسی ترور شده، صهیونیست‌ها مدعی ترور حاج وفیق صفا شدند. مقام مذکور امنیتی لبنان ادامه داد: شک و تردیدهای حزب‌الله درباره مشارکت امریکا در جنگی که رژیم صهیونیستی علیه لبنان به راه انداخته، بعد از این حمله اسرائیل به یقین تبدیل شد و مقاومت بر این باور است که سرویس اطلاعات امریکا نقش مستقیم در ترور وفیق صفا داشته است. این مقام امنیتی لبنان تصریح کرد که این تحرکات جاسوسی امریکا از طرف دیگر در چهارچوب جنگ آغاز شده توسط «لیزا جانسون» سفیر امریکا در بیروت است که از نیروهای سیاسی و غیرسیاسی لبنان خواسته بود روی ایجاد مرحله «لبنانِ بعد از حزب‌الله» کار کنند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳