عملیات موفق حزب‌الله و شکست‌‎های اطلاعاتی اسرائیل نشانه بازسازی کامل مقاومت پس از شهادت نصرالله است

حزب‌الله قوی‌تر شد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
در حالی که رژیم صهیونیستی با اتکا به «دکترین ضاحیه» تلاش داشت که با حجم وسیع حملات به لبنان در یک ضرب‌الاجل، توازن قوا را در شمال سرزمین‌های اشغالی به نفع خود تغییر دهد، روند پلکانی تشدید حملات حزب‌الله در پس زمینه عملیات وعده صادق2 واقعیت دیگری را در منازعه کنونی حاکم کرده است. مرگبارترین حمله حزب‌الله که با شلیک ده‌ها موشک به مناطق نهاریه و عکا در شامگاه یکشنبه و با رمز لبیک یا نصرالله اجرا شد، توانست قواعد را در جنگ تغییر داده و معادله جدیدی را حاکم کند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده در حمله حزب‌الله به حیفا به 4 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نظامی رسیده است. باید توجه داشت که نامگذاری مرگبارترین حمله از سوی رسانه‌های عبری در وضعیت سانسور رقم خورده است. در همین رابطه، روز گذشته، سرهنگ سابق ارتش فرانسه و فرمانده نیروهای یونیفل در جنوب لبنان در گفت‌و‌گویی با شبکه آرتی گفت که اسرائیل خسارات وارده به خود را پنهان کرده تا آن را انکار کند.

تغییر موازنه وحشت
رژیم صهیونیستی تلاش کرد طی ضربات پی در پی به حزب‌الله لبنان و با در دست گرفتن ابتکار عمل و سطحی از توازن وحشت را به نفع خود شکل دهد. اما عملیات‌های گسترده متقابل مقاومت لبنان و واکنش‌های مقامات رژیم صهیونیستی نشان داد که اهداف راهبرد توازن وحشت اسرائیل در مقابل حزب‌الله لبنان معکوس شده است. حمله به مراکز استراتژیک و علاوه بر آن، اصابت مستقیم موشک‌ها به بانک اهداف که ناکارامدی سیستم‌های پدافندی را اثبات کرد، هراس را در سرزمین‌های اشغالی نهادینه کرده است. چنانچه در پی عملیات ترکیبی موفق حزب‌الله لبنان علیه پایگاه رژیم صهیونیستی در جنوب حیفا، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از پایگاه تیپ گولانی که هدف حمله قرار گرفته بود، این حمله پهپادی را جدی و دردناک توصیف کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ضمن بازدیدش از همان پایگاه در اظهاراتی که نشان‌دهنده بیم این رژیم از پهپادهای مقاومت است دفاع در برابر این پهپادها را ضروری دانست. دراین بین متغیرهای دیگری هم در تغییر این موازنه نقش داشته که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:

  ناکارامدی سیستم تدافعی
رژیم صهیونیستی که اقبال خود در جنگ را با ادعای محافظت سیستم‌های پدافندی می‌سنجد اکنون در نتیجه اصابت دقیق موشک‌ها و پهپادهای مقاومت، در برابر واقعیتی غیرقابل باور قرار گرفته است. چرا که ناکارامدی سامانه‌های پدافندی، سبب شکسته شدن سیستم دفاعی شده و پهنه سرزمین‌های اشغالی را زیر تیغ تهدید مقاومت قرار داده است.
روز گذشته روزنامه عبری تایمز اسرائیل، دلیل ناتوانی ارتش اسرائیل در سرنگونی پهپادهای «حزب الله» را که به اردوگاه گولانی حمله کردند، اعلام کرد. این روزنامه اشاره کرد که پهپادها در رادار ظاهر نشدند زیرا در ارتفاع کم پرواز می‌کردند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این باره فاش کرد که نتایج اولیه تحقیقات حاکی از آن است که نیروی هوایی اسرائیل پهپاد حزب‌الله را در نزدیکی «نهاریا» مشاهده کرده و آژیرهای خطر نیز به صدا درآمده است. طبق نتایج تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی، پس از آن پهپاد حزب‌الله ناپدید شد و در نهایت به یک پایگاه در نزدیکی شهرک «بنیامینا» در جنوب «حیفا» رسید.

  عدم بازدارندگی
حملات موفقیت‌آمیز مقاومت و حزب‌الله لبنان اثبات کرد که بازدارندگی رژیم صهیونیستی در ازای تهاجمی‌تر شدن اقدامات نظامی‌اش نه تنها میسر نشده که به طور معکوسی از بین رفته است. این در حالی است که هدف غایی رژیم صهیونیستی در جنگ ایجاد بازدارندگی برای خود و رفع خطر از سوی مقاومت بوده است. از این رو، از بین رفتن بازدارندگی به معنای وجود اراده قوی برای تداوم جنگ با ارتش صهیونیستی و همچنین گسترش دامنه تهدید برای رژیم اشغالگر است.

  برشی از توانایی حزب‌الله
رژیم صهیونیستی پس از به شهادت رساندن سید حسن نصرالله و شماری از فرماندهان حزب‌الله به گمان آنکه پیکره حزب‌الله از هم گسیخته شده، به حملات ممتد خود به ضاحیه بیروت ادامه می‌داد. اما مقاومت لبنان پس از حملات هوایی ارتش صهیونیستی به ضاحیه بیروت مرحله دیگری از جنگ علیه رژیم را کلید زد. حملات حجیم و گسترده با استفاده از تسلیحات پیشرفته بر پایه طراحی دقیق عملیات در عمق سرزمین‌های اشغالی و هدف قرار دادن مواضع کلیدی رژیم چون بندر حیفا بخشی از اقدامات در این فاز است. از طرفی دیگر، حزب‌الله بخش دوم جنگ، یعنی جنگ زمینی در جنوب لبنان را با عملیات چریکی مدیریت می‌کند و مانع پیشروی‌های مورد انتظار ارتش اسرائیل شده است. بنابراین مقاومت لبنان همچنان با حفظ قدرت ضربه به رژیم صهیونیستی، در گام بعدی سطوح رویارویی خود را نیز ارتقا داده و عملیات را به طور کوبنده‌تر و نافذ‌تر اجرایی می‌کند. در این بین، افزایش آمار تلفات صهیونیست‌ها و واکنش هراسناک مقامات آنها، گواهی بر موفقیت‌آمیز و اثرگذاری این حملات بوده و نشان می‌دهد که حزب‌الله پس از هدف قرار دادن رهبران خود توانایی‌های خود را حفظ کرده است.

  ناتوانی در محاسبات
38 عملیات مقاومت لبنان طی 24 ساعت که یکی از آنها هدف قرار دادن تیپ گولانی بود، فارغ از تأیید ثبات قدرت درونی حزب الله، نمایش سردرگمی و ضعف محاسباتی رژیم است. صهیونیست‌ها اکنون هیچ برآوردی از پایان جنگ ندارند و تنها راهبرد جنایت و کشتار را برای حذف تهدیدات دنبال می‌کنند. گاردین در این رابطه نوشت که رژیم صهیونیستی چشم‌انداز استراتژیکی برای آینده و جنگ‌طلبی‌هایش ندارد و شرایط کنونی، عواقب ناگواری برای این رژیم به دنبال دارد. سردرگمی در میان مقامات رژیم صهیونیستی و نبود طرحی متقن برای برون رفت از بحران‌ها در حالی است که مقاومت لبنان هنوز از تمام ظرفیت‌های خود در نبرد کنونی استفاده نکرده است.
 
شکست‌های اطلاعاتی و امنیتی
رژیم صهیونیستی در کنار ضربات نظامی که در روزهای اخیر از سوی مقاومت و حزب‌الله دریافت کرده، در حال تجربه کردن شکست‌های اطلاعاتی نیز در مقابل جنگ روانی با مقاومت است. ترور ناموفق وفیق صفا و حمله بی‌ثمر به منطقه المزه دمشق برای ترور فرماندهان مقاومت و خبرسازی در مورد فرمانده سپاه قدس ایران، ‌سردار قاآنی از نمونه‌های آن است. علاوه بر آن، ناتوانی در رهگیری پرتابه‌های مقاومت و همچنین وجود عنصر غافلگیری در حملات آنها، برگه‌ای دیگر از شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به نمایش در‌آورده است.
باتلاق تهدید بقا
«کشتار مردم» تنها رهاورد رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه و گسترش آن به لبنان بوده است. اکنون صهیونیست‌ها در موقعیت ناکامی دستیابی به اهداف اعلامی خود چون نابودی و حتی تقلیل آن به مهار حماس، آزادی اسرا و کوچ اجباری مردم، با وجود یک سال بمباران سنگین و تصاحب نوار غزه قرار گرفته و مرز شکست تمام عیار را به خود نزدیک‌تر کرده است. موضوعی که سبب شد نتانیاهو نام جنگ را به جنگ رستاخیز تغییر دهد و اهمیت وجودی آن را برای بقای رژیم متذکر شود. در عین حال، برآورد مختصات کنونی رژیم نشان می‌دهد که تشدید دامنه جنگ توسط آنها، سبب فرو رفتن هر چه بیشتر صهیونیست‌ها در باتلاق ناکامی می‌شود و لذا بقایش را بیشتر تهدید می‌کند. بر همین اساس بود که روز گذشته پس از عملیات مرگبار حزب‌الله، رسانه صهیونیستی هاآرتص هشدار داد که غرور کاذب و گستاخی اسرائیل، عواقب فاجعه‌باری برای رژیم صهیونیستی و منطقه به همراه خواهد داشت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳