پرونده آتش سوزی مرگبار بازار شادآباد در حال بررسی کارشناسی

3 نفـر بــه اتـهام تسبیب در قتل غیرعمــدی بازداشــت شــدند

گروه حوادث/  مالک مغازه رنگ فروشی، کارگرش و مرد جوشکاری که در مغازه کار می‌کرد به اتهام تسبیب در قتل غیرعمدی حادثه آتش سوزی شادآباد از سوی بازپرس جنایی با قرار قانونی بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت حوالی دو بعد از ظهر 21 مهر یک کارگر در مغازه رنگ فروشی در حال جوشکاری بود که جرقه‌های آتش ناگهان منجر به یک آتش سوزی مهیب شد. این آتش سوزی پس از ساعت‌ها تلاش 200 امدادگر با تجهیزات اطفای حریق سرانجام مهار شد اما داخل یکی از مغازه‌ها جسد دو مرد میانسال و یک کارگر افغانستانی پیدا شد که جان باخته بودند.
مغازه رنگ فروشی که آتش از آنجا شروع شده بود متعلق به دو برادر است که یکی از آنها به نام حامد در زمان حادثه در محل حضور داشته است. بدین ترتیب بازپرس موسی رضازاده دستور بازداشت حامد، کارگر مغازه و مرد جوشکار را صادر کرد. با گذشت دو روز از حادثه هر سه نفر آنها توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت بازداشت شدند.
کارگر جوان گفت: چهار پایه و تعدادی از قفسه‌های مغازه نیاز به جوشکاری داشت که آنها را از مغازه خارج کردیم. مرد جوشکار مشغول کارش بود که ناگهان دیوار مغازه همسایه آتش گرفت و ما با دیدن شعله‌های آتش ترسیدیم و به دستشویی پناه بردیم.
اما آتش هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شد درنهایت از آنجا خارج شده و خودمان را به بیرون رساندیم.
صاحب مغازه نیز گفت: روز حادثه برای تعمیرات مرد جوشکار را به مغازه‌ام آوردم. او در حال جوش دادن چهارپایه‌ای بود که ناگهان شاگردم گفت وسایل مغازه کناری آتش گرفته است. مغازه‌های کناری ناامن هستند و چسب، تینر و لوازم مربوط به رنگ را که اشتعالزاست بیرون مغازه شان قرار می‌دهند با اینکه بارها آتش‌نشانی به آنها اخطار داده است. اما آنها به این اخطارها توجهی نکرده‌اند. اما مغازه‌ای که سه نفر داخل آن فوت کرده‌اند از مغازه ما فاصله دارد و آنها فرصت فرار داشتند.
در حالی که حامد و کارگرش چنین اظهاراتی را بیان داشتند، مرد جوشکار اظهاراتی متناقض مطرح کرد: زمانی که برای جوشکاری به آنجا آمدم کف مغازه خیس بود. به آنها اعتراض کردم که این خیسی باعث برق گرفتگی می‌شود. اما آنها گفتند موضوع مهمی نیست و فوراً آنجا را خشک می‌کنیم. در حین کار، آنها یک سری کارتن که داخلش تینر بود حمل کردند که ناگهان یکی از کارتن‌ها پاره شد و 12 قوطی تینر از داخل آن بیرون ریخت. تینرها که بیرون ریختند باعث آتش سوزی شد درواقع سهل انگاری در حمل‌و‌نقل تینرها باعث حادثه شد بعد هم به داخل دستشویی رفتیم و آتش که زیاد شد خارج شدیم و حتی چند ماشین را جا به جا کرده و جان چند نفر را نجات دادیم.
به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت برای هر سه نفر آنها قرار قانونی به اتهام تسبیب در قتل غیرعمدی صادر شد و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.