اخبار

واکنش ستاد حقوق بشر به جنایت جنگی کودک کش ها
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران حمله اسرائیل به بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه را جنایت جنگی دانست. به گزارش معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همراه انبار داروی آن و آتش زدن آن ضمن ایجاد مانع جدی در تأمین خدمات بشردوستانه، جنایت جنگی محسوب می‌شود. همچنین نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه مندرج در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و قواعد عرفی بشردوستانه بین‌المللی است که هرگونه حمله به اماکن و مراکز غیرنظامی را بویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مطلقاً منع می‌کند.

راه‌اندازی یک بیمارستان دیگر در مرز سوریه و لبنان
رئیس جمعیت هلال احمر هم با اشاره به تخریب بیمارستان ۵۶ تختخوابی هلال احمر ایران از سوی رژیم غاصب اسرائیل در سوریه، این اقدام را جنایت جنگی خواند و گفت:‌ اقدامات بشردوستانه را به تعویق نمی‌اندازیم و مجدداً یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ‌زدگان لبنان برپا می‌کنیم. به گزارش «ایران»، پیرحسین کولیوند با اشاره به بمباران بیمارستان هلال احمر ایران در مرز لبنان و سوریه، افزود: گزارش تمام اقدامات خلاف موازین بشردوستانه رژیم غاصب اسرائیل را جمع‌آوری کرده و به دادستان بین‌الملل ارائه کردیم؛ این کار را برای جنایات این رژیم در غزه نیز انجام دادیم و ٨۶ کشور را همراه خود کرده‌ا‌یم. در صدد هستیم برای لبنان این کار را با کشورهای بیشتری انجام دهیم. وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در سوریه گفت: این موضوع جنایات جنگی محسوب می‌شود و مسئولان هلال احمر و صلیب سرخ جهان باید از کیان و حرفه خود حفاظت کنند چراکه در آینده فرزندان ما در این خصوص از ما سؤال خواهند کرد.

کمپین «شیرین زبان»
روی بیلبوردهای پایتخت
خوشنویسان در طول تاریخ حافظان زبان و ادبیات فارسی بوده‌اند. سازمان زیباسازی همزمان با روز ملی خوشنویسی ضرب‌المثل‌ها و اشعار نغز ادبیات فارسی در قالب کمپین «شیرین زبان» را در بیلبوردهای پایتخت اکران کرد.  سازمان زیباسازی ابیاتی از شاعران بنام کشورمان را به بیش از ۶۰ هنرمند خوشنویس در داخل و خارج از ایران همچون غلامحسین امیرخانی، احد صباحی‌کیا، احمد شفیعی، اردشیر وکیلی، رسول مرادی، محمدرضا پژند، محمد صادق احدپور و شکرالله برومند پیشنهاد داد و این خوشنویسان این ابیات را به تحریر درآوردند.

زنگ سلامت روان در مدارس
به صدا درآمد
مراسم نمادین نواختن زنگ سلامت روان به مناسبت هفته سلامت روان روز گذشته در مدارس پایتخت برگزار شد. به گزارش «ایران»، به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت روان، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران گفت: هر انسانی یک فرع و یک اصل دارد که اصل انسان همان جان و روح و نفس ماست که بیشتر از هر چیزی نیاز به مراقبت دارد. فردی که سلامت روان دارد می‌تواند در زندگی و کار توسعه پیدا کند، کار معقول و عقلانی انجام دهد که در این شرایط به این فرد می‌گوییم سلامت روان دارد. حمید صاحب در ادامه افزود: در سلامت روان خواهید دید اگر فردی کار نامعقول انجام دهد حتماً بیمار خواهد شد و این فرد باعث می‌شود تصمیمات غلط بگیرد که منجر به آزار خود، اطرافیان و محیط می‌شود. انسان‌هایی که درگیر اعتیاد یا خشونت هستند عموماً روان مریضی دارند و چون سلامت روان در آنها وجود ندارد هرگز کارهای منطقی انجام نمی‌دهند و عموماً این افراد در زندگی شخصی نیز موفق نیستند. ارتقای سواد سلامت به منظور بهبود سبک زندگی و توانمندسازی شهروندان از اولویت‌های ماست که برای تحقق آن  می‌توان از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها و مشارکت مردمی بهره گرفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳