رزمایش هسته‌ای پیمان آتلانتیک شمالی با تغییر استراتژی این سازمان علیه روسیه برگزار می‌شود

آتش‌بازی خطرناک ناتو

امیر فرشباف
خبرنگار

 منابع نظامی غربی اعلام کردند، ناتو رزمایش هسته‌ای سالانه خود را از روز دوشنبه 14 اکتبر (23 مهر) با مشارکت کشورهای عضو آغاز خواهد کرد. در بیانیه مطبوعاتی این سازمان امنیتی-نظامی که در روز جمعه منتشر شد، آمده است: ناتو رزمایش هسته‌ای سالانه خود در روز دوشنبه 14 اکتبر را با شرکت بیش از 60 جنگنده بر فراز غرب اروپا آغاز خواهد کرد. طبق بیانیه ناتو، این رزمایش که «ظهر ثابت‌قدم» نام دارد، به مدت دوهفته اجرا می‌شود و در آن جت‌های جنگنده‌ای که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده هستند، شرکت خواهند داشت.
صفحه ایکس متعلق به ناتو نیز ضمن تأیید این خبر، در پیامی بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشت: «ناتو تمرینات هسته‌ای سالانه خود را روز دوشنبه با شرکت بیش از 60 جنگنده در پروازهای آموزشی بر فراز غرب اروپا آغاز خواهد کرد. این مانور هسته‌ای یک فعالیت آموزشی معمول و سابقه‌دار است که 2000 پرسنل نظامی در آن شرکت خواهند داشت.»
مارک روته، دبیرکل جدید ناتو در حاشیه مذاکرات لندن گفت: «بازدارندگی هسته‌ای سنگ بنای امنیت ائتلاف است.» وی افزود، مانور «ظهر ثابت‌قدم» آزمون مهمی برای بازدارندگی هسته‌ای ائتلاف است و این پیام روشن را به دشمنان می‌فرستد که ناتو از همه متحدان خود محافظت و دفاع خواهد کرد. طبق این گزارش، مانور هسته‌ای ناتو یک فعالیت آموزشی متداول است که هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌شود و در آن 2000 پرسنل نظامی از هشت پایگاه هوایی و انواع جنگنده‌ها از جمله جت‌های دارای قابلیت حمل بمب اتمی، بمب افکن، اسکورت جنگنده، هواپیماهای سوخت‌رسان و هواپیماهایی با قابلیت شناسایی و جنگ الکترونیک حضور دارند. رزمایش امسال شامل پروازهایی بر فراز آسمان بلژیک و هلند به عنوان میزبان‌های رزمایش و در فضای هوایی کشورهای دانمارک، انگلیس و دریای شمال است.
هدف اعلامی ناتو از این رزمایش، تضمین امنیت، اثربخشی و اعتبار بازدارندگی هسته‌ای ائتلاف است. گفته شده است که اولین هواپیمای جنگنده‌ F-35A  هلند برای انجام پروازهای هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است. بیانیه ناتو در نشست واشنگتن نشان داد که هدف اساسی ناتو از به رخ کشیدن قابلیت‌های هسته‌ای، بازدارندگی است و تصریح کرد، «تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، ناتو یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهد ماند.» شایان ذکر است، فنلاند برای نخستین‌بار در این رزمایش به عنوان عضو جدید ناتو حضور خواهد داشت. جنگنده‌های 18‌-F/A فنلاند در این رزمایش به منظور تمرین استفاده از تسلیحات هسته‌ای مشارکت خواهند داشت. فنلاند که از آوریل سال گذشته میلادی به ناتو پیوسته است، پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه تصمیم به کنار گذاشتن سیاست عدم تعهد نظامی خود گرفت. با این حال، مقامات ناتو، تأکید کرده‌اند که رزمایش «ظهر ثابت‌قدم» واکنشی به جنگ روسیه علیه اوکراین نیست. وبگاه پالیتیکو به تازگی از تغییر استراتژی ناتو در مقابل روسیه خبر داد. در گزارش پالیتیکو به نقل از یک مقام امریکایی آمده است: اکنون زمان آن فرارسیده است که یک استراتژی جدید از نظر مواضع اعضای ائتلاف طراحی کنیم.
در مقابل این تحرکات، مسکو نیز بارها بر به روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه تأکید کرده است. به تازگی «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که تجدید دکترین هسته‌ای روسیه به دلیل تشدید تنش‌ها در اطراف مرزهای روسیه و ایستادن کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در کنار کی‌یف ضروری است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳