توسعه و تشدید حملات مقاومت در آستانه جشن یهودی

سایه وحشت در روز کیپــور

قرار گرفتن تل‌آویو، ‌پایتخت مدعی امنیت‌ساز یهودیان به کانون اهداف مقاومت و گذر موشک‌ها و پهپادها از لایه‌های تدافعی سرزمین‌های اشغالی، دریچه‌ای از ناامنی فزاینده و غیرقابل مهار را روی رژیم صهیونیستی گشوده است. آثار این حملات در چگونگی برپایی مراسم روز کیپور، یکی از مهم‌ترین اعیاد مقدس یهودیان در سرزمین‌های اشغالی دیده می‌شود.
شامگاه جمعه حزب‌الله طی یک عملیات پهپادی تل‌آویو را هدف قرار داد. رسانه‌های عبری با بیان اینکه صدای انفجارها در تل‌آویو شنیده شده است، گزارش دادند که یک ساختمان در هرتزلیا در شمال تل‌آویو مستقیماً مورد اصابت قرار گرفته است. همچنین طبق گزارش این رسانه‌ها، جریان برق در هرتزلیا در شمال تل‌آویو قطع شده و هرتزلیا در تاریکی کامل فرو رفته است. در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شلیک دو پهپاد از لبنان رصد شد و پدافندهای هوایی توانستند یکی از این پهپادها را رهگیری کنند. مدیر دفتر المیادین اعلام کرد: گنبد آهنین در رهگیری این پهپاد که حدود ۱۰۰ کیلومتر را از لبنان به سمت هرتزلیا پیموده بود، شکست خورد.

جشنی از جنس هراس
به دنبال این عملیات و حملات گسترده دیگر مقاومت، روز گذشته رسانه‌های عبری خبر دادند که به دلیل وضعیت ویژه، لازم است ساکنان سرزمین‌های اشغالی تلفن همراه خود را برای آگاهی از هشدارها در مورد حملات مقاومت روشن نگه دارند. در همین رابطه، شورای عالی خاخام‌های اسرائیل درخواست دولت مبنی بر روشن نگه داشتن تلفن‌های همراه در ساعات یوم کیپور در سراسر کشور را تأیید کرد. گفتنی ‌است در دین یهود کار کردن با تلفن در روز کیپور حرام است. رسانه‌های عبری همچنین اعلام کردند که در طول یوم کیپور، فقط در موارد استثنایی که مربوط به حوادث تهدید کننده زندگی و حملات است، اطلاع‌رسانی خواهند کرد. بر همین اساس، روز گذشته دقیقه به دقیقه روی کانال‌های خبری این پیام هشدار‌آمیز از سوی ارتش قرار می‌گرفت که: «هشدار، لطفاً از خود محافظت کنید.» چرا که طبق اعلام رسانه‌های عبری تنها از ساعت حدود 13 در آستانه یوم کیپور تا ساعت 16:30 در روز یوم کیپور، حدود 190 پرتابه از سمت لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.
آن‌ها همچنین در تشریح وضعیت وخیم خود در روز کیپور نوشتند: «در میانه یک جشن، زنگ هشدار برای کیپور در ده‌ها شهر در شمال و مناطق دیگر به صدا در می‌آید.» اما وضعیت بحرانی‌تر از این بود. چنانچه منابع عبری خبر دادند که نخست‌وزیر و وزیر دفاع، روز کیپور را در پناهگاهی در کریا در تل‌آویو سپری خواهند کرد. از سوی دیگر، روز گذشته ارتش صهیونیستی بر آماده‌سازی نیروها و تقویت پدافند برای حفاظت از مناطق مسکونی در برابر هر سناریوی تهاجمی از سوی مقاومت تأکید کرد.
آنچه مشهود است، به دلیل حملات فزاینده گروه‌های مقاومت، رسومات یوم کیپور به وضعیت ویژه تدافعی و آماده‌باش در تمام سرزمین‌های اشغالی متحول شده است. فحوای این رویداد عمق وضعیت ناامنی را در پهنه سرزمین‌های اشغالی روایت می‌کند.
عملیات مقاومت لبنان
رصد تحولات میدانی نشان می‌دهد که حزب‌الله طی روزهای اخیر برای تغییر موازنه وحشت، دایره عملیاتی و تعداد حملات خود را گسترش داده است. چنانچه تنها در روز جمعه، مقاومت لبنان در تشریح حملات خود 22 بیانیه صادر کرد. در تداوم این حملات روز گذشته پایگاه ٧٢٠٠ ارتش رژیم صهیونیستی که کارخانه تولید مواد منفجره بود، آماج موشک‌های مقاومت اسلامی قرار گرفت. در حمله موشکی صبح دیروز نیروهای مقاومت به اطراف پایگاه رامیا و مواضع نظامیان صهیونیست در معیلیه و پایگاه حومه در جولان اشغالی هم خسارت‌های شدیدی به دشمن وارد آمد. بنابر این گزارش، شواهد حکایت از آن دارد که به رغم ادعا‌های دشمن صهیونیستی، کنترل خطوط مرزی همچنان در دست نیرو‌های مقاومت اسلامی است. این در حالی است که پروپاگاندای رسانه‌ای دشمن در تلاش است خلاف این حقیقت را القا کند. خبرنگار العالم در لبنان اعلام کرد، پیشروی‌ای که نظامیان صهیونیست پیوسته از آن حرف می‌زنند، غیر‌قابل تأیید است در‌حالی‌که نیروهای مقاومت همواره در کمین نظامیان صهیونیست هستند یا آنها را در صورت مشاهده با موشک‌ هدف قرار می‌دهند.
در مقابل جنگنده‌های رژیم اشغالگر از صبح شنبه در چندین نوبت چند روستا را بمباران کردند که از آن جمله می‌توان به ٨ مورد حمله به شهرک عیتا الشعب و ٦ حمله به شهرک شقرا و حملات متعددی به روستا‌ها و شهر صور و منطقه الحوش و برخی مناطق نزدیک به آن اشاره کرد. کما اینکه الناقوره هم دیروز صبح در چندین نوبت هدف حمله قرار گرفت.

تشدید آتش قسام از 7 اکتبر
از سوی دیگر گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس از هنگام سالگرد طوفان‌الاقصی فاز دیگری از جنگ را با تشدید حملات علیه ارتش صهیونیستی کلید زدند. تنها در روز گذشته القسام از انفجار دهانه یک تونل در برابر یک یگان پیاده ارتش رژیم صهیونیستی در شرق رفح در جنوب نوار غزه که منجر به کشته و زخمی شدن نظامیان شد، خبر داد. همچنین آنها گروهی 15 نفره از نیروهای پیاده صهیونیستی را زمانی که قصد ورود به خانه‌ای در نزدیکی اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه داشتند، با بمبی قوی هدف قرار دادند که در این عملیات نیز تعدادی از نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند.

استمرار جنایت اسرائیل در غزه
با 130 شهید دیگر
در مقابل، ارتش اسرائیل نیز در سایه تمرکز اخبار و گزارش‌ها بر موضوع جنگ لبنان به جنایت و نسل‌کشی خود در غزه ادامه می‌دهد. چنانچه مقامات بهداشتی حماس در غزه می‌گویند، تاکنون دست کم ۱۳۰ نفر در عملیات ارتش اسرائیل در جبالیا کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید، هدف از این عملیات جلوگیری از ساماندهی مجدد تشکیلات حماس است. خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: تصاویر منتشر شده از جبالیا صحنه‌های آخرالزمانی از وضعیت این منطقه را روایت می‌کند.

 

بــــرش

شرط حزب‌الله برای آتش‌بس

روز جمعه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان بر ضرورت برقراری آتش‌بس در این کشور تأکید کرد. وی در این رابطه گفت ارتش لبنان باید نقش خود را در تقویت امنیت در مرزهای جنوبی لبنان اثبات کند. وی توضیح داد: «من تماسی را از سوی وزیر خارجه امریکا دریافت کردم و اینکه همبستگی کامل با لبنان و تلاش زیادی برای آتش‌بس وجود دارد.» میقاتی ادامه داد: «ما درخواستی را برای صدور قطعنامه آتش‌بس در لبنان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردیم. ما به حقوق خود و سرزمین خود پایبند هستیم و بارها در مجامع بین‌المللی بر پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ تأکید کرده‌ایم.» او افزود: «حزب‌الله شریک دولت لبنان است و با اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل موافق است. قصد داریم مراکز جدید پناهگاهی ایجاد کنیم. لبنان قربانی سلطه‌جویی اسرائیل است درحالی که در برابر سکوت مشکوک جهانیان به کشتارها و نقض حاکمیت کشور ما ادامه می‌د‌هد.»  پس از چندی، اتاق عملیات حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شایعات مرتبط با پذیرش آتش‌بس از سوی مقاومت اسلامی لبنان را رد کرد. آنها در بیانیه خود آوردند: «مقاومت اسلامی همچنان به عهد و وعده خود با شهید سید حسن نصرالله (قدس سره شریف)، پایبند است که شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی تا توقف جنگ علیه غزه و لبنان، خالی از شهرک‌نشینان باقی خواهند ماند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳