فروش سینمای ایران در ماه هفتم سال از مرز 1000 میلیاردتومان گذر کرد

پاییز گرم و شاد سینمای ایران در گیشه

فرهنگی/ سینمای ایران در حالی در فروش هفت ماهه سال 1403 از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرده است که برنامه اعلام شده برای اکران آبان‌ماه نوید دهنده ادامه رکوردشکنی سینما در گیشه است. در چند روز گذشته تازه‌ترین ساخته سینمایی رامبد جوان چند رکورد فروش را آن هم در سه روز ابتدایی اکران ثبت کرده و با اضافه شدن فیلم تازه سروش صحت و اولین تجربه کارگردانی بهرام افشاری به چرخه اکران در هفته آینده انتظار می‌رود فصل پاییز امسال شاهد رونق قابل توجه گیشه سینما باشیم و سالن‌های سینما به نفَس مخاطبان، گرم باشد.
 
عبور از مروز 1000 میلیارد تومان در هفتمین ماه سال
اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که فروش 1000 میلیارد تومانی سالن‌های سینما تیتر رسانه‌های خبری شد و در دهمین ماه سال 1402 این میزان فروش به عنوان رکورد تازه فروش در تاریخ سینما ثبت شد. حالا اما در هفتمین ماه سال، سینمای ایران این میزان فروش را با مخاطب 17 میلیون و 684 هزار نفری تجربه کرده است. طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا، تا ظهر روز شنبه 21 مهرماه، فروش سینمای ایران به مرز هزار میلیارد و 250 میلیون تومان رسیده و 18 میلیون و 140 هزار و 897 نفر برای تماشای فیلم‌های اکران شده به سینما رفته‌اند.
با نگاهی به جدول فروش سالانه، «تگزاس ۳» مسعود اطیابی با ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار مخاطب و گیشه ۲۴۵ میلیارد تومانی صدرنشین است. رتبه دوم به «تمساح خونی» جواد عزتی با ۲ میلیون و 800 هزار مخاطب و ۱68 میلیارد تومان فروش تعلق دارد. «مست عشق» حسن فتحی با ۲ میلیون و ۸۴ هزار مخاطب و 120 میلیارد تومان فروش، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی با یک میلیون و 577 هزار مخاطب و گیشه 86 میلیارد و 250 میلیونی تومانی و «پول و پارتی» سعید سهیلی با یک میلیون و ۵۷۹ هزار مخاطب و فروش ۸۵ میلیارد و 847 میلیون تومانی به ترتیب در رتبه سوم تا پنجم جدول فروش سالیانه قرار دارند. «سال گربه» مصطفی تقی‌زاده و «بی‌بدن» مرتضی علیزاده در رتبه‌های بعدی جدول فروش هستند. شگفتی‌ساز جدول فروش اما «زودپز» رامبد جوان است که در کمتر از 5 روز اکران خود را به رتبه هشتم جدول فروش سالانه رسانده و با شیب صعودی میزان مخاطبانش انتظار می‌رود بزودی خود را به صدر جدول بکشاند.
 
شگفتی‌سازی نویدمحمدزاده و محسن تنابنده در گیشه
پس از گیشه ناامیدکننده نیمه دوم شهریور ماه با وجود اکران فیلم‌هایی با حضور چهره‌های شناخته شده و آزمون پس داده گیشه چون رضا عطاران، حامد بهداد، سحردولتشاهی و... در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم کسی فکرش را نمی‌کرد، فیلم تازه رامبد جوان حتی با تکیه بر ستاره‌های پولسازش نوید محمدزاده و محسن تنابنده، بتواند این چنین اعداد و ارقام را در گیشه جابه‌جا کند. «زود پز» علاوه بر شکستن رکورد فروش تاریخ سینمای ایران در روز اول، رکورد فروش هفتگی را تا به این لحظه شکسته و از فیلم‌های دیگر روی پرده پیشی گرفته است. این فیلم از روز سه‌شنبه (17 مهرماه) تا ظهر روز شنبه (21 مهرماه) بیش از 27 میلیارد و 567 میلیون تومان فروش داشته است. همان‌طور که از اطلاعات اولیه فیلم زودپز برمی‌آید داستان فیلم در دهه ۶۰ می‌گذرد و ماجرای سه دوست است که بعد از ترکیدن زودپز در محله قدیمی‌شان اتفاق‌های عجیب و غریبی برایشان می‌افتد. غیر از تنابنده و محمدزاده، محمود جعفری، گلاره عباسی، روزبه حصاری، شیرین اسماعیلی، ساقی حاجی‌پور، میسا مولوی، سینا مسعودی و… دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«استاد» اولین تجربه بلند سینمایی عماد حسینی که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آن رونمایی شد دیگر فیلم تازه اکران است که همزمان با «زودپز» نمایش عمومی آن آغاز شده است. این فیلم با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، در همین مدت 97 میلیون و 255 هزارتومان فروش داشته و هزار و 768 نفر برای تماشای آن به سینماها آمده‌اند. فیلمنامه «استاد» که برداشت آزادی از نمایشنامه «اولئانا» اثر دیوید ممت است را پیام لاریان و عماد حسینی نوشته‌اند و محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان «استاد» را همراهی کرده است. این فیلم به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می‌پردازد و حسن معجونی نقش متفاوتی ایفا کرده است. سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد دیگر بازیگران نقش‌های اصلی «استاد» هستند.
 
رقابت سه دوست قدیمی در گیشه
همزمان با گرم شدن اخبار مرتبط با گیشه سینماها با فروش خیره‌کننده «زود پز»، زمان قطعی اکران دو فیلم با پتانسیل بالای جذب مخاطب هم اعلام شد تا گیشه سینما منتظر رقابت نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و بهرام افشاری در گیشه باشد. نکته جالب توجه در این رقابت سابقه دیرینه دوستی این سه بازیگر در تئاتر است. نوید محمدزاده واکنشی مثبت به این رقابت در گیشه داشته و همراه با فیلم خود «زود پز»، فیلم‌های دوستان قدیمی‌اش را هم در استوری اینستاگرامش اطلاع‌رسانی کرده است.
«صبحانه با زرافه‌ها» و «هفتاد سی» دو فیلمی که اکرانشان از ۲ آبان ماه در سینماها آغاز می‌شود علاوه بر کمدی بودن، یک نقطه مشترک دیگر هم دارند؛ حضور هوتن شکیبا در هر دو فیلم. این بازیگر در واکنش به این همزمانی اکران فیلم‌هایش نوشته است: «انگار هربار باید فیلم‌هایی که بازی کردم با هم اکران بشه… ولی به فال نیک می‌گیرم این اتفاق رو و امیدوارم دوستشون داشته باشید.»
«صبحانه با زرافه‌ها» که از آن با عنوان پرستاره‌ترین کمدی دهه اخیر خبررسانی می‌شود دومین فیلم بلند سروش صحت است و از حضور بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا، هادی حجازی‌فر و بیژن بنفشه‌خواه بهره برده است. این فیلم کمدی که پس از نمایش در جشنواره فجر بازخوردهای مثبتی دریافت کرد در برخی نقدها هجویه‌ای علیه دنیای مدرن تعبیر شد. «هفتاد سی» هم نخستین تجربه کارگردانی بهرام افشاری است که خود به یکی از بازیگران پولساز گیشه تبدیل شده است. در این فیلم که اثری کمدی اجتماعی‌ است؛ بهرام افشاری، هوتن شکیبا، الهه حصاری، صدف اسپهبدی، حسین پاکدل و مهدی حسینی‌نیا، (با هنرمندی) سیاوش طهمورث و ناهید مسلمی به ایفای نقش می‌پردازند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳