اخبار

 هشدار روسیه درباره تحرکات ژاپن برای ایجاد ناتو آسیایی
وزیر خارجه روسیه گفت: «هرگونه ایده در مورد ایجاد بلوک‌های نظامی در منطقه آسیا خطر رویارویی را به همراه دارد که می‌تواند وارد مرحله جدی شود.»
«سرگئی لاوروف» در واکنش به اظهارات «شیگرو ایشیبا» نخست‌وزیر ژاپن این اظهارنظر را مطرح کرد که در جریان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود به دنبال تقویت ظرفیت‌های دفاعی ژاپن و ایجاد «ناتو آسیایی» و یک سیستم امنیتی جامع در منطقه است. لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه روسیه نگران نظامی‌سازی مجدد ژاپن و تقویت پتانسیل نظامی است، گفت: «هرگونه نظامی‌سازی، هر ایده‌ای در مورد ایجاد بلوک‌های نظامی همیشه خطر رویارویی را به همراه دارد که می‌تواند وارد مرحله جدی شود.» وی در ادامه گفت: روسیه خطراتی را برای امنیت منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل نظامی شدن آن و سیاست کشورهای غربی متذکر می‌شود. وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: «ما به خطرات نظامی‌سازی منطقه در نتیجه چنین سیاستی از سوی کشورهای غربی، برای ثبات بخش آسیایی و توسعه پایدار توجه کردیم.»
 
برنده صلح نوبل: شرایط کودکان غزه مانند ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم است
«تومویوکی مینوماکی» نماینده گروه نیهون هیدانکیو که روز جمعه به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ انتخاب شد، گفت: وضعیت کودکان در غزه، مشابه وضعیت کودکان ژاپنی در پایان جنگ جهانی دوم است.
تومویوکی مینوماکی یکی از رؤسای گروه ضد هسته‌ای «نیهون هیدانکیو»، که در سال ۲۰۲۴ به‌خاطر تلاش‌هایش برای جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای، برنده جایزه نوبل صلح شد، در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد: شرایط کودکان غزه مانند وضعیت ژاپن ۸۰ سال پیش است، در غزه کودکان در خون نگه داشته می‌شوند. مینوماکی با چشمانی پر از اشک گفت: هرگز تصور نمی‌کردم که چنین اتفاقی برای ما رخ دهد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳