افزایش تلفات انسانی طوفان‌ها در امریکا زیر سایه رقابت‌های انتخاباتی

امریکا زیر آب، احزاب سرگرم انتخابات

تعداد کشته‌های طوفان «میلتون» در ایالت فلوریدا در امریکا به ۱۶ نفر رسید که انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد. به گفته مسئولان این ایالت، طوفان «میلتون» ویرانی‌های زیادی را به بار آورده است. «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا در این‌ باره هشدار داد که احتمال وقوع سیل در روزهای آینده همچنان وجود دارد.
مرکز ملی طوفان‌های امریکا هم اعلام کرد که طوفان میلتون اکنون در حال خارج شدن از سواحل شرقی ایالت فلوریدا است. به گزارش بی‌بی‌سی، این نهاد در شبکه ایکس نوشت که هنوز تندبادها و باران‌های شدید بر اثر این طوفان در فلوریدا به جا مانده است. طوفان میلتون سبب وزش تندبادهایی با سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ایالت فلوریدا شد و خاموشی‌های گسترده و قطع آب آشامیدنی را در بخش‌هایی از این ایالت در پی داشت. بر اساس آخرین داده‌ها، دست‌کم سه میلیون خانه و کسب‌و‌کار در این ایالت بدون برق شدند.
شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» نیز به نقل از مقامات محلی خبر داد که حدود ۱۱ میلیون نفر در معرض خطر طغیان رودخانه‌ها و سیل قرار دارند.
آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی (Fitch Ratings) ساعاتی پیش اعلام کرد که مجموع خسارت‌های بیمه شده ناشی از وقوع طوفان‌ها در امریکا در سال ۲۰۲۴ پس از طوفان «میلتون» در فلوریدا از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
میلتون روز چهارشنبه به عنوان طوفان «خطرناک رده ۳» در نزدیکی سیستاکی واقع در ساحل غربی ایالت فلوریدا به خشکی رسید و خسارات اقتصادی قابل توجهی از بادهای شدید، طوفان شدید، بارندگی شدید، گردبادها و سیل به بار آورد. شایان ذکر است که امریکا به تازگی طوفان هلن را پشت سر گذاشت که 200 قربانی داشت.
 
مدیریت بحران تحت‌الشعاع نمایش‌های انتخاباتی
این طوفان انتقادهای سیاسی زیادی را متوجه دولت جو بایدن و معاون او که سرگرم حضور در کمپین‌های انتخاباتی است، کرده و موجب شده شهروندان و کاربران، اقدامات دولت در مدیریت بحران را نمایش انتخاباتی بنامند. دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه هریس نیز از مدیریت دولت انتقاد کرد. به گزارش سی بی‌اس نیوز، ترامپ روز پنجشنبه در سخنرانی خود در دیترویت، بار دیگر ادعا کرد که سازمان مدیریت بحران فدرال (FEMA) به قربانیان طوفان پشت کرده است. ترامپ گفت: با احترام به کارولینای شمالی، آنها (FEMA) به آن مردم اجازه دادند که به ناحق رنج ببرند. ترامپ همچنین گفت:‌ دولت فدرال در کاخ سفید کاری درباره طوفان میلتون انجام نداده و آنها کاملاً منفعل هستند، بخصوص در کارولینای شمالی که همه چیز به حال خود رها شده است.
طبق این گزارش، ترامپ از 30 سپتامبر حداقل 19 بار چنین ادعاهایی را مطرح کرده است. در مقابل، جو بایدن رئیس‌ جمهور امریکا و کامالا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات، ترامپ را متهم به انتشار اطلاعات نادرست کردند.
تجربه تاریخی نشان می‌دهد که بحران‌های ملی مانند طوفان‌ها و همه‌گیری ویروس و آتش سوزی جنگل‌ها در امریکا به راحتی می‌توانند بر سرنوشت رویدادهای سیاسی و انتخابات اثر بگذارند. نزدیکی زمانی دو طوفان هلن و میلتون به انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز موجب شده این بحران ملی و پیامدها و خسارات انسانی آن تحت‌الشعاع رقابت‌های سیاسی قرار بگیرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳