رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی بزرگداشت «مختومقلی فراغی» شاعر ترکمن مطرح کرد

فرهنگ مشترک؛ مبنای گسترش ارتباطات با همسایگان

پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور پزشکیان به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان به عشق‌آباد سفر کرد. هدف اصلی این سفر، شرکت در همایش بین‌المللی بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن بود. اما در حاشیه این مراسم، دیدارها و گفت‌و‌گوهای مسعود پزشکیان با سران کشورها حتی از متن هم پررنگ‌تر شد. مهم‌ترین این دیدارها، گفت‌و‌گوی پزشکیان و ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه بود. در این دیدار مسائل منطقه‌ای و دوجانبه، همچون سرانجام سند همکاری‌های راهبردی دو کشور مطرح شد. دیدار با رئیس‌جمهور و رهبر ملی ترکمنستان و رئیس‌جمهور ازبکستان هم از دیگر برنامه‌های پزشکیان در این سفر بود. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند.
 
مختومقلی، گواه ارتباط فرهنگی ایران و ترکمنستان
پزشکیان پیش از عزیمت به عشق‌آباد، در فرودگاه مهرآباد برنامه‌های سفر خود را تشریح کرد. رئیس‌جمهور «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ایرانی-ترکمنستانی را زمینه‌ساز تقویت و گسترش فرهنگ ترکمن و گواه ارتباط فرهنگی عمیق و طولانی دو ملت ایران و ترکمنستان برشمرد. وی با اشاره به اولویت اعلامی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان تصریح کرد: ایران و ترکمنستان مرزی طولانی و امن دارند که می‌تواند بستر تقویت تعاملات مرزی و تجاری باشد. همچنین دو کشور در زمینه ایجاد کریدور شمال-جنوب نیز با یکدیگر همکاری دارند. پزشکیان گفت، در این سفر، در دیدارها با سران کشورهای همسایه درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و برق گفت‌و‌گو خواهد کرد.
 
پیوستگی فرهنگی ایران با آسیای مرکزی
مراسم گرامیداشت سیصدمین سالگرد شاعر شهیر ترکمن «مختومقلی فراغی» روز گذشته با حضور سران کشورهای منطقه برگزار شد. رئیس‌جمهور در سخنان خود در این اجلاس، اظهار کرد: در قلمرو سیاسی و فرهنگی بزرگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته‌اند، از دیرباز مردمانی با صلح و صفا زندگی می‌کنند که با وجود گوناگونی و تنوع در قومیت و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند.
پزشکیان با اشاره به اینکه در این قلمرو سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی کما بیش واحد و منسجمی حاکم بوده است، افزود: جلوه‌های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات، چنان مشابهت و نزدیکی دقیقی دارد که جز با قائل شدن به زیرساخت فرهنگی واحد قابل توصیف و توجیه نیست.
رئیس‌جمهور، روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان را برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل توصیف کرد و گفت: بخش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی، از پیوستگی بالایی برخوردار و به سان نوری است که از یک منشور، تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است.
به باور رئیس‌جمهور، وجود دین اسلام و گسترش آیین‌های اسلامی از مسیر ایران و آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی و هم‌دینی ایجاد شده، در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت‌های ساکن در گستره آسیای مرکزی نیز بر رونق و درخشش این غنای تمدنی مشترک افزوده است.
 
تعاملات فرهنگی
مرز نمی‌شناسد
پزشکیان در ادامه با بیان اینکه تبادل اندیشه و تعاملات فرهنگی میان گروه‌های انسانی، خارج از اراده دولت‌ها شکل گرفته و مرز و حصار نمی‌شناسد، اظهار کرد: در این میان نقش اسطوره‌های شعر و ادب ما همچون فردوسی، رودکی، سعدی و خیام و بسیاری دیگر از ستاره‌های آسمان علم و هنر، در معرفی فرهنگ ناب و غنای تمدن مشرق‌زمین بر کسی پوشیده نیست.
رئیس‌جمهور، ادیب فرزانه و شاعر بزرگ «مختومقلی فراغی» را مصداق بارزی از این سیر تمدنی و پرچمدار اعتلای فرهنگ و زبان ترکمن دانست و افزود: بسیاری از دلایل ماندگاری آداب، سنن و گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر بزرگانی بوده است که از جان مایه گذاشته‌اند. اگر زبان فارسی شاعران بزرگی چون فردوسی را برای احیای خود دیده‌، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون تلاش شاعران و ادیبان بزرگی همچون مختومقلی است که نقش بی‌بدیلی برای حفظ ادبیات ترکمن از خود برجای گذاشته‌اند.
 
اسلام برای مکارم اخلاقی است
پزشکیان با اشاره به اینکه توجه به معنویت، اخلاق، عدالت، آزادی، اتحاد و برابری حقوق انسان‌ها در کنار توجه به درک درست از مفاهیم اسلامی و عشق به اهل‌بیت عصمت و طهارت، تجلی‌بخش اندیشه و سامان فکری عارف بزرگ مختومقلی است، تصریح کرد: در باور این شاعر بزرگ، دین اسلام هدفی جز سعادت بشر ندارد و در جهت تکمیل مکارم اخلاقی و پرورش و تعالی روح انسانی به ظهور رسیده است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نیز در کنار بزرگان خود باور داریم که اسلام، دین صلح و برادری و بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص)، جز برای کامل کردن مکارم اخلاقی نبوده است.
 
وجود دسیسه برای واگرایی مذاهب اسلامی
پزشکیان همه جامعه اسلامی را به دقت نظر در وجود دسیسه‌های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی میان مذاهب اسلامی فراخواند و گفت: بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط و رشد گروه‌هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق افتراق و جدایی جامعه اسلامی می‌بینند. وقتی بزرگانی مانند مختومقلی صحبت از همگرایی و اتحاد جوامع اسلامی می‌کنند به‌خوبی از زوایای تاریک و مصایب جدایی آگاه هستند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: تأسی به آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لاتفرّقوا» بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از هرگونه نفاق و ایجادکننده وحدت به معنای حقیقی آن در دنیای پرتلاطم کنونی است.
 
 وفاق؛ نیاز امروز جامعه بشری
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وحدت و وفاق فقط مختص جوامع اسلامی نیست، بلکه گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین‌المللی است، اظهار کرد: اما در این گذر هنوز هم بسیاری از مؤلفه‌های یکجانبه‌گرایی، همزیستی جامعه انسانی را با اخلال مواجه کرده است.
پزشکیان، مصداق روشن اخلال در همزیستی را فلسطین و نادیده انگاشتن حقوق ملتی دانست که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی مشخص و مختص به خود هستند و گفت: وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد. عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به شهرهای لبنان، خارج از توصیف است.
وی افزود: از دیگر موضوعات و مصادیق شعر مختومقلی، درک درست و ترس وی از رونق جهل و آسیبی بود که از جهت بی‌سوادی یا دوری از اخلاق می‌توانست جامعه بشری را به سوی این قیاد یا تعصب کور سوق دهد. بی‌اخلاقی و دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش‌های عدیده‌ای مواجه کرده است. رئیس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد، با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و بالاخص برگزاری مراسم‌های مشابه، گام مهمی در زمینه معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی مشترک‌مان برداشته باشیم.

 

بــــرش

پزشکیان در دیدار پوتین:
ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است

رئیس جمهور در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه»، با برخی از سران حاضر از جمله روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به صورت دوجانبه گفت‌وگو کرد.
مسعود پزشکیان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه که دیروز– جمعه- در  عشق‌آباد انجام شد، با تأکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور گفت: ارتباط ‌ما با روسیه صمیمانه و ‌راهبردی است. وی با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود اظهار کرد:‌ از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز به روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به اراده رهبران عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات، باید تسریع شود.
پزشکیان با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است. رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و‌ روسیه، بر توسعه همکاری‌های فیمابین تأکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم. وی با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی هیچ‌ چارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و امریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد.
 
دعوت پوتین از پزشکیان برای شرکت در بریکس و نشست دو جانبه
رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو اظهار کرد: همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دو طرف خیلی خوب در حال انجام است. ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و‌ رویکردهای جهانی ما یکسان است.

 

بــــرش

در دیدار با رهبر ملی ترکمنستان مطرح شد
دو ملت ایران و ترکمنستان خویشاوند یکدیگرند

دیگر دیدار و گفت‌وگوی روز گذشته پزشکیان، دیدار با «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان بود.
رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی‌، سیاسی و اقتصادی فیمابین تأکید کرد. پزشکیان با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقاً فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دو ملت ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند. رئیس جمهور برگزاری سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» را اقدامی در امتداد وحدت‌آفرینی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: پیام امروز این سمینار و اشعار این شاعر بزرگ مبنی بر وحدت، انسجام و برادری، نشان از روح بلند ایشان دارد.
 
بردی محمداف: سلام گرم مرا به رهبر انقلاب برسانید
رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان نیز ضمن قدردانی از حضور پزشکیان در مراسم سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و از جنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزو‌های نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید. «قربانقلی بردی محمداف» با اشاره به اشتراکات بین دو‌ کشور افزود: به کشور برادر خود خوش آمدید و امیدوارم حوزه‌های فرهنگی بین ما و شما گسترش یابد. همچنین بابت مشارکت شما در همایش امروز‌ و‌ ارائه سخنرانی مهم‌تان تشکر می‌کنم.  وی با اشاره با سفر اخیر خود به ایران گفت: ما درصدد تعمیق روابط با همسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فیمابین باشیم.

 

بــــرش

پزشکیان در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان:
سیاست اصولی ما توسعه روابط با همسایگان است

پزشکیان با «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز دیدار و ‌گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم، تصریح کرد: ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فیمابین را توسعه دهیم. وی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان، به برگزاری آیین بزرگداشت سالگرد «مختومقلی فراغی» اشاره و اضافه کرد: پیام این همایش برای منطقه و جهان بسیار ارزشمند و پر‌محتوا بود. رئیس جمهور ترکمنستان نیز سخنرانی پزشکیان  را ارزشمند توصیف کرد. طرفین بر ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تأکید کردند.

 

بــــرش

پزشکیان و میرضیایف با یکدیگر دیدار کردند
ضرورت برگزاری نشست مشترک ایران و ازبکستان

پزشکیان در گفت‌وگو با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، بر ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو‌ کشور تأکید کرد و با اشاره به آمادگی ایران برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ازبکستان گفت: ما می‌توانیم در زمینه‌های علمی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌های خود را توسعه دهیم. وی ضمن دعوت از رئیس جمهور ازبکستان برای سفر به تهران گفت: ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های علمی و صنعتی می‌تواند محور اصلی توسعه همکاری‌های مشترک باشد. «شوکت میرضیایف» هم با استقبال از تشکیل کمیسیون مشترک بین دو ‌کشور،  به جایگاه برجسته ایران در بخش‌های علمی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم در زمینه علمی، فرهنگی، آموزشی و صنعتی از ایران کمک بگیریم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳