فرهنگ

تبریک وزیر فرهنگ برای زادروز شفیعی‌کدکنی
و حافظ

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی زادروز استاد شفیعی‌کدکنی و حافظ را تبریک گفت.
وی در این توئیت نوشت: 19 مهرماه زادروز استاد فرهنگ و ادب ایران‌زمین استاد شفیعی کدکنی است و ۲۰ مهرماه روز حافظ. فرخنده ملتی که بیش از هزار سال پارسی‌گویان شیرین شکر دارد، از رودکی تا حافظ و از حافظ تا نیما و اخوان و ابتهاج و شفیعی و... چه شیرین که چنین تباری و چنین ستارگانی داریم.

 

ایران و بلاروس؛
خاطرات تلخ مشترک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با دمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در ایران گفت: امیدوار هستیم در دولت چهاردهم روابط بهتری با بلاروس داشته باشیم.
وی با بیان اینکه روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور می‌تواند بستری برای افزایش و گسترش سایر ارتباطات باشد، افزود: ایران و بلاروس خاطره مشترکی دارند و هر دو تجربه جنگی تلخ را داریم که با مقاومت هر دو ملت تبدیل به خاطره‌ای تابناک شده‌ است، از طرفی تحریم‌های ظالمانه‌ای دو کشور را فرا گرفته است البته مقاومت هر دو ملت موجب عبور از این مسیر می‌شود.
صالحی تصریح کرد: فرصت‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور وجود دارد که برخی شروع شده ولی باید گسترش یابد و برخی را نیز آغاز کرد؛ حضور جنابعالی به عنوان سفیری مجرب می‌تواند کمک کند تا اتفاقات خوبی را در دولت چهاردهم میان دو کشور شاهد باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پیشنهادهای سفیر بلاروس در راستای افزایش همکاری‌های دو کشور گفت: از پیشنهاداتتان ممنون هستم‌، می‌توان یادداشت تفاهم را به عنوان گام اول در نظر بگیریم در همین راستا همکارانم در سازمان فرهنگ و ارتباطات مقدمات لازم را برای این تفاهمنامه فراهم می‌کنند. وی افزود: موافقتنامه فرهنگی دو کشور مدتی به تأخیر افتاده است، اصلاحات مورد نظر دو کشور باید مدنظر قرار بگیرد و‌ همکارانم امور مربوطه را برای نیل به این هدف انجام می‌دهند‌.

 

مراسم گُل‌گذاری
وزیر فرهنگ بر بنای
یادبود مختومقلی فراغی

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها- مبنای صلح و توسعه » راهی ترکمنستان شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این اجلاس به مناسبت بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن در مراسم گل‌گذاری بنای یادبود مختومقلی فراغی حضور یافت.