دو پنالتی ایران سوخت

امان از وار و داور

تیم ملی فوتبال کشورمان سومین دیدار خود در چهارچوب مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را در تاشکند مقابل ازبکستان برگزار کرد؛ دیداری که با تساوی بدون گل به پایان رسید. تیم ملی بازی را با علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، علی نعمتی، صالح حردانی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، مهدی طارمی و سردار آزمون آغاز کرد. در سوی مقابل هم ازبک‌ها با ترکیب اوتکیر یوسوپوف، حسن‌الدین علی‌کولوف، عبدالقدیر خوسانوف، رستم‌جان آشورماتوف، فرخ سیفی‌اف، شیرزود نصرالله‌اف، اوتابک شوکوروف، عادل‌جان خامروبکوف، جلال‌الدین ماشاریپوف، عباس‌بک فیض‌الله‌اف و الدور شومورودوف وارد زمین شدند. با آغاز بازی شاگردان امیر قلعه‌نویی نمایش بهتری نسبت به حریف خود ارائه کردند و حملات بیشتر و خطرناک‌تری داشتند که تبدیل به گل نشد.
در دقیقه 27 بازیکنان ازبکستان بشدت نسبت به عدم اعلام خطای پنالتی توسط عزت‌اللهی اعتراض داشتند که داور استرالیایی به صحنه نزدیک بود و بازی را دنبال کرد. در این بین در دقیقه 54 بی‌احتیاطی صالح حردانی تیم ملی را به دردسر انداخت، تکل و برخورد کف استوک به پشت ساق پای الدور شومورودوف باعث شد تا داور استرالیایی بعد از بازبینی این صحنه با وی‌ای‌آر، مدافع راست ایران را با کارت قرمز اخراج کند. در دقیقه 65 سردار آزمون با حرکت تیمی خوب بازیکنان ایران در محوطه جریمه به توپ رسید و در حالی که می‌توانست با شوت‌ دروازه ازبکستان را باز کند تصمیم به دریبل مدافع این تیم گرفت که بعد از برخورد به زمین افتاد اما داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت.
در دقیقه ۷۲ هم پاس بلند عزت‌اللهی به پشت مدافعان ازبکستان با ضربه سردار آزمون همراه شد اما یوسوپوف به زیبایی توانست این ضربه را مهار کند. در دقیقه ۸۴ ارسال کرنر قایدی در محوطه جریمه با ضربه سر شجاع خلیل‌زاده همراه شد که این ضربه خطرناک را مدافع ازبکستان از روی خط دروازه برگشت داد. اما در دقیقه ۱+۹۰ دومین صحنه مشکوک برای تیم ملی اتفاق افتاد و در آن صحنه در حالی که قلی‌زاده قصد داشت از مدافع ازبکستان عبور کند توپ به دست رستم‌جان آشورماتوف برخورد کرد و داور استرالیایی اعلام خطای پنالتی به نفع ایران کرد.
اما به شکل عجیبی بعد از بازبینی این صحنه توسط وی‌ای‌آر داور بازی تصمیم خود را تغییر داد و خطای پنالتی برای ایران اعلام نشد تا اینکه دیدار حساس دو تیم با تساوی بدون گل به پایان برسد. با این نتیجه ازبکستان با توجه به گل زده بیشتر نسبت به ایران با هفت امتیاز در صدر جدول قرار گرفت و تیم ملی فوتبال ایران نیز با همین امتیاز در رتبه دوم ایستاد.