ایران در «ایران»

هوای پایتخت خنک‌تر می‌شود
آغاز هفته بارانی در 6 استان کشور
ایران‌زمین- رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات هواشناسی، از افزایش ابر، رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد در بیش از 6 استان خبر داد. طبق گفته صادق ضیائیان، امروز (شنبه) در سواحل دریای خزر، اردبیل، شمال و شرق آذربایجان‌شرقی، شمال آذربایجان‌غربی، ارتفاعات مرکز و جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق فارس، رگبار باران پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری نیز در سواحل دریای خزر، شمال آذربایجان‌غربی، شمال و شرق آذربایجان‌شرقی، اردبیل و شمال خراسان‌شمالی، رگبار باران گاهی رعد ‌و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. وی می‌افزاید: امروز (شنبه) و فردا (یکشنبه) نیز در ساعات بعد‌ازظهر و اوایل شب برای استان‌های قزوین، البرز، تهران و شرق سمنان وزش باد و باران نسبتاً شدید و در مناطق مستعد پدیده گردوخاک دور از انتظار نبوده و تا امروز (شنبه) دریای خزر متلاطم و مواج خواهد بود.
وزش باد در تهران
بر اساس بررسی و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان تهران طی 4 روز آینده صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین در نقاط پرتردد شهری در بعضی ساعات افزایش برخی آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا و در ارتفاعات (بویژه فیروزکوه) افزایش ابر و در بعضی ساعات بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. در پاره‌ای نقاط استان تهران نیز از امروز (شنبه) به طور متناوب گاهی وزش باد نسبتاً شدید با احتمال خیزش موقت گرد و خاک یا انتقال گرد و خاک از استان‌های همجوار مورد انتظار است. این در حالی است که طبق گفته «فریبا گودرزی» کارشناس سازمان هواشناسی، بیشینه دمای پایتخت روز گذشته به ۳۰ درجه بالای صفر رسیده و از امروز (شنبه) هوای پایتخت خنک‌تر خواهد شد.
ناپایداری جوی در زنجان
در همین حال «محمدرضا رحمن‌نیا» مدیرکل هواشناسی استان زنجان نیز گفت: از امروز (شنبه) ناپایداری‌های جوی به شکل افزایش ابر، وزش باد و رگبار خفیف بویژه در ارتفاعات شمالی این استان رو به افزایش خواهد بود. وی با اشاره به نوسانات دمایی به ایسنا گفت: طی چند روز آینده تا اواخر هفته بعد تغییر محسوسی در دمای استان نخواهیم داشت.

معرفی ارقام جدید سیب زمینی
به کشاورزان چهارمحال و بختیاری
شهرکرد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور اجرای برنامه الگوی کشت و افزایش میزان بهره‌وری، ارقام جدید سیب زمینی به کشاورزان معرفی شده است.
حسین برزگر با بیان اینکه تعهد استان برای کشت سیب زمینی براساس برنامه الگوی کشت پنج هزار و ۱۰۰ هکتار بود، گفت: برداشت محصول راهبردی سیب زمینی در این استان از پنج هزار و ۴۰۰ هکتار آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵۰ هزار تن انواع ارقام سیب زمینی در استان برداشت شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سیب زمینی تولید شده در چهارمحال و بختیاری بذری و ۷۰ درصد خوراکی است، گفت: انتظار می‌رود امسال ۲۰ هزار تن سیب زمینی کلاس‌دار بذری در این استان تولید شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور سرمایه‌گذار مناسب برای تولید سیب زمینی صنعتی در استان گفت: تلاش می‌شود از سبد سیب زمینی خوراکی کاهش و به سبد صنعتی این محصول اضافه شود.
وی یادآور شد: تبدیل ارقام سیب زمینی با طول دوره رشد بلند به ارقام زودرس و میان رس که در برنامه الگوی کشت میزان آبیاری و دور آبیاری کمتر و تولید ارقام جدید صنعتی که در صنعت از آنها استفاده شود، از رویکردهای جدید سازمان جهاد کشاورزی در موضوع سیب زمینی به شمار می‌رود.
 
نیمی از خاویار کشور در مازندران تولید می‌شود
ساری-  استاندار مازندران گفت: بیش از ۵۰ درصد فرآورده‌های شیلاتی و همچنین خاویار کشور با برنامه‌ریزی اصولی دولتمردان و بخش خصوصی در این استان تولید می‌شود.
یوسف نوری  اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مازندران و نیروی انسانی توانمند، این خطه از شمال در بخش تولید آبزی‌پروری به دستاوردهای خوبی رسیده است. وی گفت: در این استان زنجیره پرورش، افزایش ذخایر راهبردی به همراه افزایش صادرات به درستی انجام می‌شود که این امر ضمن اشتغال‌آفرینی، در امنیت غذایی کشور نقش‌آفرین است. استاندار مازندران با اشاره به اینکه رهاسازی ماهیان استخوانی در رودخانه‌های این استان بخوبی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم به آینده شغلی در این صنعت امیدوار باشیم، افزایش ذخایر راهبردی باید در دستور کار باشد.