تورهای صیادان گیلانی 20 مهر به آب انداخته شد آغاز فصل صید برای 9 هزار و 500 صیاد حاشیه خزر

ایران‌زمین- 15 تا 25 مهرماه برای 9 هزار و 500 صیاد در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به معنای آغاز یک دوره 6 ماهه کار و تلاش برای کسب روزی از دریای خزر است. بر اساس مصوبه کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران، زمان رسمی صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی کشور از تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ تعیین شده است، اما این مصوبه استثناهایی هم دارد.
مدیرکل شیلات گیلان اعلام کرد: ۴ هزار صیاد گیلانی برای کسب روزی از خوان پرنعمت خدا دل به دریا زدند و تورهایشان را پهن کردند.
این سازمان به پره‌های صیادی استان‌هایی که با تولید بچه‌ماهیان در حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر مشارکت کرده‌اند با یک سیاست تشویقی اجازه داده است تا صید را از دیروز ۲۰ مهر‌ماه ۱۴۰۳ آغاز کنند. بر همین اساس طبق گفته کوروش خلیلی مدیرکل شیلات گیلان، ۴ هزار صیاد گیلانی عضو ۴۶ پره صیادی از امروز راهی دریا شده‌اند و فصل صید خود را آغاز کرده‌اند.
وی گفت: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از این صیادان از سهامداران شرکت‌های تعاونی پره در گیلان هستند.
رضا عباسپور‌نادری، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، درباره جزئیات تقویم صیادی امسال در سه استان شمالی کشور گفت: زمان صید برای شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی کشور از تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ تعیین شد. وی افزود: همچنین زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌های منطقه میانکاله مازندران و گلستان از تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.
عباسپورنادری تصریح کرد: زمان رسمی شروع فصل صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره غرب گیلان شامل پنج شرکت تعاونی پره، از تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ تعیین شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: همچنین زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌ای که در انجام تکثیر طبیعی و بازسازی ذخایر مشارکت داشته‌اند با هماهنگی و مدیریت شیلات استان، ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ تعیین شده است.
وی ادامه داد: تصمیم‌گیری در خصوص موضوع، در کمیته مدیریت صید مرکز با حضور نمایندگان تحقیقات شیلات، اتحادیه صیادی و بخش‌های تخصصی ذی‌ربط انجام شده است که با پشتوانه نتایج و یافته‌های پژوهشی و در نظر داشتن ملاحظات مدیریتی، تصمیم‌گیری لازم انجام می‌شود.
به گفته نادری، مهم‌ترین گونه‌های صید ماهیان استخوانی دریای خزر به ماهی سفید، کفال و کپور اختصاص دارد که صید آنها هر ساله توسط تعاونی‌های پره استان‌های گلستان، مازندران و گیلان به مدت حدود ۶ ماه انجام می‌شود.
مدیر‌کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان فعال هستند.