اخبار

تعویق پرتاب ماهواره‌های
«طلوع۳» و «ظفر۲»
رئیس سازمان فضایی ایران که پیش از این از پرتاب ماهواره‌های «ظفر۲» و «طلوع۳» در آذر و دی‌ماه سال ‌جاری با پرتابگر خارجی خبر داده بود، گفت: پرتاب این ماهواره‌ها به تعویق افتاده است.
به گزارش ایسنا، حسن سالاریه در پاسخ به سؤالی درباره از کار افتادن یکی از ماهواره‌های کشور به دلیل تشعشعات فضایی اظهار کرد: کاهش طول عمر ماهواره بر اثر تشعشعات فضایی، مربوط به یکی از ماهواره‌ها نمی‌شود و بسیاری از ماهواره‌ها با آن مواجه می‌شوند. وی ادامه داد: بسیاری از ماهواره‌هایی که در گذشته پرتاب می‌شده‌اند، وقتی در مدار قرار می‌گرفتند، بعد از چند ماه (یک ماه تا یک سال) عمر آنها کاهش می‌یافت که از عوامل این کاهش، تشعشعات فضایی و گرادیان‌های دمایی است. سالاریه البته یادآور شد: با وجود تعویق در پرتاب ماهواره‌های «طلوع۳» و «ظفر۲»، ماهواره‌های «کوثر» و «هدهد» مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام شده، در آبان‌ماه توسط پرتابگر خارجی پرتاب خواهند شد. رئیس سازمان فضایی ایران همچنین گفت: با توجه به اینکه به نیروی انسانی نیاز داریم، پرورش نیروی انسانی باید با شتاب بیشتری صورت گیرد؛ از این‌رو به دنبال همکاری با دانشگاه‌ها در قالب گروه‌ها و هسته‌های پژوهشی هستیم، به این معنا که استاد یا یک محقق با یک دانشجو در پروژه‌های ما نباشد، بلکه گروهی از محققان در دانشگاه‌ها فعال شوند.

دانش‌بنیان‌ها راهی ازبکستان می‌شوند
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه نوآوری تاشکند ازبکستان (24 تا 26 آبان‌ماه) با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا می‌شود.
دانش‌بنیان‌های متقاضی حضور در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه تا 10 آبان‌ماه فرصت دارند در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ثبت‌نام کنند. این رویداد هر ساله مدیران‌عامل شرکت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاران، دیپلمات‌ها، کارآفرینان، پژوهشگران و استارتاپ‌ها را در حوزه‌هایی چون توسعه پایدار، شهرهای هوشمند، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌، انرژی سبز و نوآوری‌های سلامت گرد هم می‌آورد.

انقلاب در خودروسازی
با حذف فرمان و پدال
 تسلا در جریان رویداد «We, Robot» از روبوتاکسی جدید خود با نام Cybercab رونمایی کرد. این خودرو با طراحی مشابه نسخه کوچک‌تر و شیک‌تر سایبرتراک، دارای دو صندلی است. در واقع ایلان ماسک با یک Cybercab بدون فرمان و پدال روی صحنه آمد و اعلام کرد که «۲۰ دستگاه دیگر» از این خودرو وجود دارد.

ابداع لباس مخصوص شهرهای گرم
پارچه جدیدی که توسط یک گروه پژوهشی بین‌المللی ابداع شده است، می‌تواند امیدبخش دوخت لباس‌های مخصوص ساکنان شهرهای گرم باشد.
 ساکنان شهرهای سراسر جهان می‌توانند با کمک این پارچه‌ طبیعی، با افزایش دمای ناشی از ساختمان‌ها، آسفالت و بتن مقابله کنند. این پارچه برخلاف پارچه‌های معمولی که گرما را حفظ می‌کنند از اصل خنک‌کننده تشعشعی استفاده و گرما را به اتمسفر و در نهایت به فضا منتشر می‌کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳