«ایران» از ظرفیت‌های پایتخت برای گسترش صنعت توریسم گزارش می‌دهد

قطب پرقدرت گردشگری

مهسا قوی قلب
خبرنگار

شهر تهران بیش از 2 هزار محل تاریخی و گردشگری دارد و این ظرفیت برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیار مؤثر است. مکان‌هایی با قدمتی طولانی و جاذبه‌های طبیعت‌گردی و وجود پارک‌های بزرگ با تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری دلیلی بر این ادعا هستند. موزه ملی ایران، کاخ‌های زیبایی همچون گلستان و سعدآباد، برج بلند میلاد، برج آزادی تهران، ایران مال، پل زیبا و کم نظیر طبیعت، اماکن کوهستانی تفریحی، گردشگری همچون درکه، دربند و توچال و خیلی موارد دیگر همگی سهم بالایی در جذب گردشگر دارند و چه بسا اگر مدیریت شهری و توجه مسئولان به این حوزه بیشتر شود، تهران می‌تواند به قطب گردشگری قوی‌تری از آنچه که اکنون هست، در منطقه تبدیل شود.
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به هفته تهران و هفته گردشگری می‌گوید: صنعت گردشگری یکی از صنعت‌های مورد توجه کشور‌هاست که درآمد زیادی از این محل به صورت پایدار کسب می‌شود. این موضوع در ایران نیز باید مورد تأکید قرار گیرد که در برنامه هفتم توسعه نسبت به صنعت گردشگری احکامی در نظر گرفته شده است.
ایران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های متعدد و مختلف تاریخی، مذهبی و طبیعی و برخورداری از آب و هوای چهار فصل، ظرفیت خوبی برای صنعت گردشگری دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت در کشور توسعه یابد تا با تبلیغ مناسب از سهم قابل توجهی در جذب گردشگر در جهان برخوردار شویم.
نجفی در ادامه اضافه می‌کند: رونق گردشگری قطعاً به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند و یک درآمد پایدار است. لذا باید گردشگری در سال‌های آتی مورد توجه جدی دولت و مجلس قرار گیرد. شهر تهران نیز دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری است که باید دولت و مدیریت شهری اقدام‌های عملیاتی در این حوزه انجام دهند.
شورای اسلامی شهر تهران درباره صنعت گردشگری تأکیدات ویژه‌ای داشته و در برنامه چهارم توسعه نیز احکامی به همین منظور در نظر گرفته شده است.
این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: تأسیس سازمان گردشگری یکی از تأکیدات شورای اسلامی شهر تهران است که شهرداری نیز لایحه آن را به شورا ارائه داد و مورد بررسی در صحن قرار گرفت که ایراداتی داشت و برای اصلاح به شهرداری بازگشت، البته امیدوارم تا پایان دوره ششم مدیریت شهری این موضوع رفع شده و سازمان مربوطه تأسیس شود.
۲هزار بوستان و ۶۰ خانه موزه در دل پایتخت
به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، تهران با بیش از ۲هزار بوستان، بیش از ۶۰ خانه موزه و تعداد زیادی موزه‌های تخصصی و اماکن گردشگری، زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد. همچنین از نظر هویتی بخش‌های مختلفی شامل هویت مذهبی، انقلابی و ملی دارد و این هویت باید بیشتر از آن چه در حال حاضر نمود دارد، تقویت شود.
محمد امین توکلی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود اضافه می‌کند: باید در حوزه گردشگری تمرکز ویژه در شناخت قهرمانان ایرانی باشد. در این رابطه پارک‌ موضوعی شاهنامه‌ سال گذشته با استقبال‌ خوبی مواجه شد و امسال هم این مورد دنبال می‌شود. سال گذشته یکی از تم پارک‌های موضوعی تخصصی هم در حوزه ادبیات فارسی با عنوان سرزمین افسانه‌ها اجرا گردید که با استقبال گردشگران مواجه شد، پس می‌توان این نتیجه را گرفت که مردم به تم پارک‌ها علاقه‌مند هستند. با همین نگاه و رویکرد که هویت ایرانی باید در کودکان و نوجوانان ما نهادینه شود، شاهنامه و کاروان‌های شادی نیز در هفته تهران برگزار شده تا روایتگران شاهنامه بتوانند در مناطق و محلات حاضر شوند و نسل امروز ما با اساطیر و افسانه‌های ایران باستان آشنا شود.

 

بــــرش

اجرای برنامه‌های ویژه در هفته تهران

علی بازگشا، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه برای هفته تهران برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شد، توضیح می‌دهد: شب شعر در خانه نیما یوشیج به مدت 3 شب از چهارشنبه 18 مهر از ساعت 16 تا 20 آغاز شده و ورود برای عموم مردم هم آزاد است. همچنین به مناسبت این هفته 17 سردیس برنزی از مشاهیر هنری، ادبی، علمی و شهدای گرانقدر در خانه اتحادیه نصب شد. دو سردیس دیگر نیز در سر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب نصب شد. سردیس‌ها متعلق به توران میرهادی، استاد ادبیات کودک و نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و از بنیانگذاران فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و علی اکبر صادقی از بنیانگذاران فیلم‌های انیمیشن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که روز گذشته با حضور فعالان حوزه کودک از آنها رونمایی شد. به گفته او، برگزاری جلسات بررسی طرح‌های برتر جشنواره ملی طراحی مبلمان شهری دایره خلاق با حضور داوران و شرکت‌کنندگان طرح‌های منتخب به مدت دو روز در هفته تهران نیز از جمله برنامه‌های هفته تهران است. همچنین گالری نقاشی کمال‌الملک با همکاری موزه ملک و مجموعه فرهنگی اتحادیه (خانه تهران) از ساعت 9 و نیم صبح تا 16 در حال برگزاری است. گفتنی است، اجرای ویدیو مپینگ به مناسبت هفته تهران نیز امشب ساعت 8 تا 10 و نیم با محتوای آثار معروف تهران روی برج آزادی انجام می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج - ۱۹ مهر ۱۴۰۳