وزیرامورخارجه در سفر به عربستان و قطر پیگیری کرد

اقدام جمعی برای خاتمه جنایات رژیم صهیونیستی

رایزنی‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه درباره تحولات اخیر لبنان و غزه و تلاش برای شکل‌گیری یک اقدام جمعی از سوی کشورهای منطقه برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی با سفر او به عربستان و سپس قطر آغاز شد. سید عباس عراقچی که اقدامات دیپلماتیک خود را پس از عملیات وعده صادق2 در ابتدا با رویکرد تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت و با سفر به بیروت و دمشق آغاز کرده بود، روز گذشته ابتدا در ریاض با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی و سپس در دوحه با «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به گفت‌و‌گو پرداخت. پیشتر برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که وضعیت کنونی غزه و لبنان و تشدید جنایات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه نه تنها پروژه عادی‌سازی روابط این رژیم با معدودی از کشورهای منطقه را معلق می‌سازد که حتی می‌تواند خود دلیل و مبنایی برای شکل‌گیری یک اتحاد فعال میان کشورهای منطقه و بطور گسترده‌تر میان کشورهای مسلمان برای پایان دادن به وضعیت جاری باشد. همچنان که نشست غیررسمی هفته گذشته وزرای امور خارجه ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس یعنی عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده، کویت، عمان و قطر در دوحه به عنوان نشستی که در نزدیک به 4 دهه گذشته سابقه نداشته، مؤید امکان و ضرورت شکل‌گیری یک اقدام جمعی منطقه‌ای پیرامون مسأله فلسطین و مواجهه با رژیم اشغالگر اسرائیل بود.

رایزنی‌های سازنده عراقچی
و بن‌فرحان
باوجود آنکه عراقچی در ابتدای حضور در عربستان اعلام کرد هدف اصلی سفرش مسائل لبنان و فلسطین است و درباره مسائل دوجانبه ایران و عربستان سفر جداگانه‌ای انجام خواهد داد؛ نفس این سفر از برداشته شدن گامی دیگر در جهت تقویت روابط تهران و ریاض نشان داشت. همچنان که وزیر امور خارجه نیز در خلال همین اظهارات روابط ایران با عربستان را «روبه‌رشد» توصیف کرد که «در مسیر خوبی به جلو می‌رود». همچنین روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه در گزارشی از محتوای گفت‌و‌گوهای دیپلمات‌های عالی‌رتبه ایران و عربستان درباره مسائل منطقه آن را «رایزنی مفید و سازنده» توصیف کرد. اسماعیل بقایی در ادامه اظهار داشت: طرفین خواستار توقف جنگ علیه غزه و لبنان و رساندن هرچه سریع‌تر کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان شدند. وزرای خارجه دو کشور همچنین با مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر عزم مشترک برای ادامه مسیر تقویت روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأکید کردند.

سفر عراقچی به ریاض زیر ذره بین رسانه‌های غربی
اهمیت رایزنی دیروز وزرای خارجه ایران و عربستان چه از منظر تقویت روابط دوجانبه و تأثیرآن بر مناسبات حاکم بر منطقه و چه از زاویه تأثیر آن بر پروژه عادی‌سازی در توجه رسانه‌های بین‌المللی و گزارش‌های‌شان در ارزیابی این سفر نیز هویدا بود. چنانکه شبکه امریکایی «فاکس نیوز» در این باره نوشت: «به رغم ادعای دولت بایدن مبنی بر نزدیک بودن امریکا به انجام شدن توافقی در منطقه برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، حالا با دعوت عربستان از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به ریاض به منظور رایزنی درباره آتش‌بس در لبنان و غزه، بحث این توافق دیگر مطرح نیست». فاکس‌نیوز در عین حال با اذعان به آشتی سیاسی تهران و ریاض که در تعارض با منافع امریکا از جهت فروش تسلیحات به عربستان قرار دارد، افزود: هفته گذشته، کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی بر بی‌طرفی خود در درگیری میان اسرائیل و ایران تأکید کردند. ایران هشدار داده است که اگر حامیان اسرائیل دخالت مستقیمی داشته باشند، منافعشان در منطقه هدف قرار خواهد گرفت و این ممکن است به معنای حملات موشکی علیه تأسیسات نفتی آنها باشد.
روزنامه انگلیسی گاردین هم در مطلبی پیرامون اهمیت رایزنی‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران برای آتش‌بس در غزه و لبنان نوشت: ایران و عربستان سعودی در وضعیت نزدیکی منطقه به جنگی در چند جبهه دو بازیگر مهم منطقه‌ای هستند. گاردین در عین حال این گمانه‌زنی را مطرح کرد که «عراقچی با همتای خود در عربستان سعودی دیدار می‌کند تا درباره احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی به پاسخ مشروع ایران و اقداماتی که حزب‌الله لبنان می‌تواند در مواجهه با تلاش‌های رژیم صهیونیستی و حمایت امریکا از آنها انجام دهد، رایزنی کند». گاردین در عین حال مدعی شد«بیشتر مذاکرات عربستان-ایران بر چگونگی پاسخ به حمله اسرائیل به لبنان و تمایل ایران برای احیای مسیری دیپلماتیک برای بهبود این وضعیت متمرکز خواهد بود».

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج - ۱۹ مهر ۱۴۰۳