فضای مجازی

جشنواره برایتون و دلجویی از «اکبر عبدی»
طی روزهای گذشته، انتشار بخشی از صحبت‌های اخیر اکبر عبدی در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌ بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد؛ در این فیلم که به نظر بخشی از یک گفت‌و‌گوی مفصل است، این هنرمند نسبت به حقوق بازنشستگی هفت میلیون تومانی‌اش گلایه کرده و گفته بود: «مردن از این بهتر است و آدم بازنشسته خرجش بیشتر است.» سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق هنر، در واکنش به این ویدیو گفته: «بعد از دیدن این ویدیو با آقای عبدی، برای بررسی مشکلات ایشان تماس گرفتم. حرف‌های آقای عبدی در خصوص ۴۵ سال فعالیت هنری و بازیگری کاملاً درست است. با این همه سابقه و تلاش، جا دارد حمایت‌های بیشتری شامل حال ایشان و دیگر هنرمندان صاحب‌نشان درجه یک هنری شود. آقای عبدی عضو صندوق اعتباری هنر هستند و به عنوان فردی دارای درجه یک هنر و پیشکسوت، شامل طرح‌های حمایتی ما می‌شوند. از جمله این طرح‌ها، بیمه تکمیلی رایگان برای خود ایشان و خانواده‌شان است. همچنین افراد دارای درجه یک هنر از طرح تکریم بهره‌مند می‌شوند که ماهانه مبلغی به حسابشان واریز می‌شود.»

جشنواره برایتون و رد همکاری بانک حامی اسرائیل
واکنش‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی همچنان در عرصه‌های مختلف فرهنگ وهنر ادامه دارد؛ در تازه‌ترین نمونه آن جشنواره انگلیسی «برایتون» است  در این دوره زیر بار  اسپانسری بانک مرتبط با اسرائیل نرفته و آن را رد کرده. در همین رابطه وب‌سایت جشنواره «گرید اسکیپ» در برایتون که هرساله صدها هنرمند سرشناس جهانی را در برایتون به صحنه می‌برد، اعلام کرده که پس از انتقاد از روابط بانک «بارکلِیز» با شرکت‌های اسرائیلی، دیگر این بانک را به عنوان حامی مالی نمی‌پذیرد. گروه فعال Bands Boycott Barclays در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «تحریم‌ها اثرگذارند! پس از اینکه امسال صدها هنرمند و متخصص صنعت موسیقی دست به اقدام جمعی برای همبستگی با فلسطین زدند، باعث بیرون انداختن اسپانسری بارکلِیز از این جشنواره شد.» البته واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده که مسئولان این جشنواره انگلیسی را وادار به اخذ چنین تصمیمی کرده است. مجریان برگزاری این جشنواره کمی قبل از ماه مه میلادی، با اعتراضاتی مواجه شدند که خواهان حذف این بانک به دلیل حمایت از اسرائیل شده بودند. برخی از هنرمندان علاوه بر عدم حضور در جشنواره، نامه‌ای سرگشاده در مخالفت با حمایت مالی این بانک از صهیونیست‌ها امضا کردند. بانک «بارکلی» به دلیل ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دفاعی ـ نظامی تأمین کننده تجهیزات مورد نیاز صهیونیست‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

تست دوپینگ از حسن یزدانی در بیمارستان
تست دوپینگ از حسن یزدانی نیز در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است‌. «حسن یزدانی»، دارنده ۱۰ مدال جهان و المپیک، پس از کسب مدال نقره المپیک پاریس برای انجام عمل جراحی کتف از سوی فدراسیون کشتی عازم کشور فرانسه شد تا در بیمارستانی در شهر «نیس» فرانسه، تحت عمل جراحی قرار گیرد. زمانی که یزدانی راهی فرانسه شده بود، مأموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به صورت سرزده در کمپ تیم‌های ملی کشتی حاضر می‌شوند تا از کشتی‌گیران مد‌نظرشان از جمله حسن یزدانی تست دوپینگ بگیرند. با توجه به غیبت یزدانی در اردوی تیم ملی، مسئولان فدراسیون کشتی به مأموران وادا اعلام می‌کنند یزدانی برای انجام عمل جراحی عازم فرانسه شده است. پس از این اتفاق با توجه به اهمیت مأموریت، مأموران وادا راهی بیمارستان محل درمان یزدانی در فرانسه می‌شوند و در آنجا از او تست دوپینگ می‌گیرند.

 پایان محتوم رژیم صهیونیستی
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی طی یک سال اخیر را نشانه‌ای بر آن می‌دانند که پایان این رژیم جنایتکار نزدیک است؛ درهمین رابطه یکی از کاربران توئیتری با اشاره به حمله اخیر اسرائیل به سوریه نوشته: «یک هفته شده که هر روز می‌گویند ایران را می‌زنیم! در نهایت هم رفتند یک ساختمان را در نزدیکی سفارت در دمشق زدند!» کاربر دیگری این طور گفته که: «این همه دست‌وپا زدن اسرائیلی‌ها به این خاطره که متوجه شدند پایانشان نزدیک است.»

تصمیم بی‌بازگشت دولت درباره اینترنت
فیلترینگ یکی از موضوعات پرمخاطب این روزها در شبکه‌های اجتماعی است، تا جایی که کاربران از وزیر ارتباطات خواسته‌اند درباره سیاستی که قرار است در این رابطه در پیش بگیرد توضیحاتی ارائه بدهد. ستار هاشمی، وزیر ارتباطات هم در توئیتر خود از این نوشته که: «تصمیم بی‌بازگشت دولت چهاردهم، رفع محدودیت‌ها و ارتقای سرعت اینترنت است؛ با اجماع‌ و توافق‌سازی! مدیریت فضای مجازی متفاوت از محدودسازی است.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج - ۱۹ مهر ۱۴۰۳