همزمان با حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت حزب‌الله شدیدترین حمله خود به حیفا را از آغاز جنگ رقم زد

فروپاشی در نقطه «رستاخیز»

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


حملات حزب‌الله و متعاقب آن جبهه مقاومت هر روز دقیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود. با وجود آنکه صهیونیست‌ها با بمباران منطقه ضاحیه بیروت در تلاش برای مهار آتش حزب‌الله هستند اما به طور معکوس، سرزمین‌های اشغالی زیر حملات فزاینده از سوی مقاومت قرار گرفته است. این حملات نشان می‌دهد که در برهه کنونی، تعقیب «دکترین ضاحیه» در لبنان توسط اشغالگران که در یک‌سال گذشته با هدف مهار و حتی نابودی مقاومت فلسطین به هیچ سرانجامی جز کشتار مردم نرسیده، ‌دریچه دیگری از بی‌دستاوردی و شکست را روی اشغالگران گشوده است.
روز گذشته حزب‌الله لبنان در سالروز آغاز عملیات حمایت از غزه و در واکنش به بمباران متداوم ضاحیه بیروت، حملات گسترده‌ای را در سرزمین‌های اشغالی از جمله حیفا همزمان با سخنرانی نعیم قاسم، به ثبت رساند. در همین رابطه، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد حمله به حیفا، شدیدترین و گسترده‌ترین حمله به این شهر از آغاز جنگ بوده است. منابع عبری‌زبان از شلیک حداقل ۱۰۰ موشک به سمت این شهر خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، یکی از موشک‌های حزب‌الله به ساختمانی چند طبقه در کریات ‌یام در خلیج حیفا اصابت کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی نیز از شناسایی 150 محل فرود موشک در حیفا و کریات خبر داد. برخی منابع عبری در واکنش به حمله حزب‌الله به حیفا نیز نوشته‌اند: «باید اینجا باشید تا از عمق فاجعه در شهر آگاه شوید.» تصاویر منتشر شده از این حمله به حیفا و مناطق مجاور آن، خسارات سنگین برجا مانده در این منطقه را اثبات می‌کند. چنانچه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در حمله موشکی به حیفا و منطقه کریات ۱۲ صهیونیست زخمی شدند. حزب‌الله همچنین اعلام کرد، طی عملیاتی با اسکادرانی از پهپادهای مسلح، پایگاه البغدادی به صورت مستقیم و دقیق مورد اصابت قرار گرفت.
از سوی دیگر جبهه مقاومت یمن به عنوان ضلع تشدیدکننده تهدید دریایی و زمینی در مقابله با رژیم صهیونیستی، ‌شامگاه دوشنبه با موشک‌های خود تل‌آویو را هدف قرار داد. همزمان نیز حزب‌الله لبنان تل‌آویو را هدف حملات موشکی خود قرار داد و 5 فروند موشک شلیک کرد. کانال ۱۴ تلویزیون اسرائیل گزارش داد، صدای چند انفجار در پی این حمله موشکی حزب‌الله در تل‌آویو شنیده شده و آژیر هشدار فعال شد. در واقع تمرکز و تشدید حملات موشکی جبهه مقاومت که با شکست سامانه‌های پدافندی عجین شده، پایتخت سرزمین امنیت‌ساز یهودی‌ها را به ناامن‌ترین نقطه زیست مهاجران صهیونیست‌ تبدیل کرده است. در این زمینه، فیلم‌ها و تصاویر متعدد از فرار صهیونیست‌های ساکن در تل‌آویو، وحشت موجود در بین آنها را به تصویر کشیده است.
همچنین روز گذشته مقاومت عراق، 5 هدف صهیونیستی را در 5 عملیات جداگانه در مرکز و شمال اراضی اشغالی با موشک‌های الارقب (کروز پیشرفته) و پهپاد هدف قرار داد.
 گردان‌های قسام نیز که پس از رهبری «یحیی سنوار» تاکتیک حملات استشهادی و ترکیبی را عملیاتی می‌کنند، روز گذشته از کشته شدن چند نظامی در درگیری‌ها خبر دادند. طبق اعلام آنها، ️یک نظامی به طور مستقیم و جمعی از نیروهای پشتیبانی اسرائیلی، توسط یک بمب مورد هدف قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن آنها شد. علاوه بر آن، یک تانک مرکاوا ۴ ارتش رژیم صهیونیستی با بمب شواظ و یک نفربر اسرائیلی با موشک هدف قرار گرفته است.
در مجموع، طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی در 24 ساعت گذشته 48 نظامی این رژیم در جبهه‌های مختلف زخمی شدند که حال 7 نفر از آنها وخیم است.

تقلا برای بقا
به مناسبت سالگرد طوفان‌الاقصی، نتانیاهو در جلسه توجیهی امنیتی که با کابینه خود برگزار کرد، نام عملیات «شمشیرهای آهنین» را به «جنگ رستاخیز» تغییر داد؛ اقدامی که زوایای پنهانی از وضعیت داخلی و میدانی رژیم را پس از نبرد فرسایشی یک‌ساله افشا می‌کند. اعتراف بزرگ نتانیاهو به تحول یک تهاجم گسترده به یک جنگ رستاخیزگونه برای سرنوشت رژیم صهیونیستی بدون آنکه وابسته به عملکرد و اراده نتانیاهو باشد، گویای فشار مضاعف از سوی 7 جبهه بر تل‌آویو و حیاتی بودن این جنگ برای اسرائیل است. این نامگذاری که فرامتن آن را احساس خطر از فروپاشی تشکیل می‌دهد، سخنان رهبر انقلاب پیرامون قرار گرفتن اسرائیل در نقطه صفر پیدایش آن را تأیید می‌کند. سختی نبرد، حساسیت و سرنوشت‌ساز بودن نبرد برای حفظ بقا، یک «جنگ وجودی» را در برابر رژیم صهیونیستی و متحد آهنین‌اش ایالات متحده قرار داده است. گفتنی است، علاوه بر ناامنی منتج از حملات فزاینده گروه‌های مقاومت، ‌مؤلفه‌های دیگری نیز در حیاتی بودن عملیات رستاخیز برای اشغالگران دخیل هستند.
زوال بازدارندگی که با تشدید حملات متمرکز جبهه مقاومت بیشتر از گذشته برای اسرائیل معنادار می‌شود، مبنای تحرکات رژیم برای حذف مؤلفه‌های تهدیدکننده بقایش شده است. همچنین گذر از سامانه‌های پدافندی و اصابت موشک‌ها به هدف‌های دقیق، وضعیت دفاعی جغرافیای محدود رژیم صهیونیستی را به نقطه شکست رسانده و اتکای قدرت نظامی رژیم در مبحث دفاعی از بین برده است. بر همین اساس بود که نتانیاهو مدعی شد، «ضدحمله ما به دشمنان‌مان در محور شرارت، شرط اصلی تأمین آینده و تضمین امنیت ماست و اسرائیل برای تغییر شرایط امنیتی منطقه تلاش می‌کند».
علاوه بر ‌آن، عدم مهار حملات حماس در یک‌سالگی طوفان‌الاقصی راهبردهای رژیم صهیونیستی را ناکام کرده است. از این روست که بسیاری از تحلیلگران عبری و جهانی بارها تأکید کرده‌اند، تداوم جنگ و گسترش آن به منطقه نه‌تنها نمی‌تواند مایه دستیابی رژیم به اهداف اعلامی و پنهان شود که در نهایت با گسترش دایره خطر، بقای خود را در معرض انحطاط قرار می‌دهد. گفتنی است که رژیم صهیونیستی اکنون به هیچ‌کدام از اهداف خود از حمله نابودی حماس، آزادی اسرا و همچنین در رأس آن رفع تهدید از سرزمین‌های اشغالی نرسیده است. در همین رابطه «هیو لووات» تحلیلگر سیاسی از شورای روابط خارجی اروپا ابراز داشته که حماس نه‌تنها شکست نخورده، بلکه همچنان گنجایشی برای تجدید قوا هم به لحاظ استخدام نیرو و هم بازسازی زیرساخت‌های زیرزمینی خود دارد. به همین منظور نتانیاهو مدعی شد، «جنگ را زمانی متوقف خواهیم کرد که تمامی اهدافی که تعیین کردیم، محقق شوند و اطمینان یابیم حملاتی همانند هفت اکتبر هرگز تکرار نخواهند شد». روز گذشته نیویورک‌تایمز با اشاره به یک‌سالگی جنگ در غزه نوشت، حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ اعتقاد صهیونیست‌ها به کابینه نتانیاهو را از بین برده و یک سال جنگ پس از آن هم اختلافات داخلی در جامعه را عمیق‌تر کرده است. این روزنامه تصریح کرد: بسیاری از اسرائیلی‌ها پس از یک سال جنگ عمیقاً بر اساس گرایش‌های ایدئولوژیک، قومی و مذهبی تقسیم شده‌اند. علاوه بر ‌آن یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که ۶۱ درصد صهیونیست‌ها احساس می‌کنند در فلسطین امنیت ندارند. از بعد اقتصادی نیز، منابع اعلام کردند، جنگ یک‌ساله در غزه و لبنان، منجر به کاهش رتبه اعتباری این رژیم شده است که اثرات اقتصادی را تشدید می‌کند و می‌تواند سال‌ها تأثیرگذار باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳