چالش‌های جدی برای قلعه‌نویی

فرخ حسابی
روزنامه نگار

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی به مصاف ازبکستان می‌رود که این دیدار می‌تواند مهم‌ترین بازی در مرحله انتخابی جام جهانی برای تیم کشورمان باشد. ازبکستان در سال‌های اخیر پیشرفت خیره‌کننده‌ای در فوتبال آسیا داشته و حالا تیمی بدون شکست و هم امتیاز با ایران به حساب می‌آید. نتیجه این بازی می‌تواند واکنش‌های متفاوتی را نسبت به کادر فنی تیم ملی و در رأس آنها، امیر قلعه‌نویی در پی داشته باشد. عدم نتیجه‌گیری در این مسابقه شاید تبعات سختی برای سرمربی تیم ملی داشته باشد و کسب نتیجه خوب نیز می‌تواند تا حد زیادی فشار را از روی او و بازیکنان تیم ملی بردارد.
استراتژی امیر قلعه‌نویی، اتکا به تجربه و هماهنگی بازیکنان قدیمی‌تر بوده تا استفاده از بازیکنان جوان. با توجه به شرایطی که فوتبال ایران در حال حاضر دارد، ضعف پشتوانه‌های مناسب که در حد تیم ملی و میادین بزرگ باشند، موضوعی قابل درک است و تصمیم سرمربی تیم ملی در این مورد تا حدی قابل پذیرش است. با وجود این بازیکنانی بودند که می‌توانستند به تیم ملی تزریق شوند که مهم‌ترین آنها سعید سحرخیزان مهاجم جوان و 20 ساله‌ای است که در لیگ روسیه خوب گلزنی می‌کند و چه بسا می‌توانست عصای دست تیم ملی در لحظات سخت بازی باشد.
البته که حتی شکست تیم ملی در این مقطع نیز به هیچ عنوان شانس این تیم را برای صعود به جام جهانی کم نمی‌کند اما انتظار از این تیم بالاست و هواداران فوتبال عدم نتیجه‌گیری تیم را برنمی‌تابند. قلعه‌نویی تا اینجا نتایج قابل قبولی با تیم به دست آورده و بازتاب روند مثبت تیم ملی را می‌توان در صعود ایران در رنکینگ فیفا مشاهده کرد. سرمربی تیم ملی در بازگشت دوباره به تیم ملی، بسیار هوشمندانه‌تر از مرتبه اول عمل کرده و در برخورد با حواشی قاطع نشان داده است، با این حال همچنان کسانی هستند که انتقادات جدی به تیم کنونی ایران دارند.
آنچه که در شرایط فعلی تیم ملی را با مشکلی جدی مواجه کرده، گرفتن میزبانی ایران در بازی با قطر است. تصمیمی یکجانبه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا که باعث شد میزبانی در زمین خوب مشهد از تیم ایران گرفته شود. با این شرایط قلعه‌نویی و کادرش باید استراتژی کاری خود را بر مبنای دو بازی خارج از خانه قرار دهند. این اتفاق کاملاً برنامه‌های تیم را با تغییر مواجه کرده و امیر قلعه‌نویی در این مقطع هم باید واکنشی مناسب داشته باشد.