شناخت خوبی از ازبک ها داریم

آندو: آماده‌ایم و غافلگیر نمی‌شویم

حمیدرضاعرب
روزنامه نگار

شاگردان امیر قلعه‌نویی در ادامه مأموریت خود در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026، بزودی باید مقابل ازبک‌ها قرار بگیرند. در حالی که تیم ملی در آخرین بازی خود مقابل این تیم در تهران به تساوی بدون گل رضایت داد، حالا آندرانیک تیموریان مربی تیم ملی و بازیکن سابق باشگاه استقلال معتقد است بازی با ازبکستان رقابتی فینال‌گونه است که ملی‌پوشان برای برد 3امتیازی پا به میدان خواهند گذاشت. او در عین حال همه تیم‌ها را مدعی می‌داند و بر این باور است که هرچه می‌گذرد، کار برای رسیدن به جام جهانی 2026 سخت‌تر می‌شود. آندو لغو میزبانی ایران را هم اتفاق ناخوشایندی می‌داند هرچند که تأکید دارد با این تصمیم هیچ خللی در روحیه بازیکنان ایجاد نخواهد شد.
 در حال حاضر شرایط تیم ملی را چطور می‌بینید؟
کسب امتیاز در بازی‌های گروهی خیلی اهمیت دارد و خوشبختانه با برد مقابل امارات و قرقیزستان موفق به کسب 6 امتیاز از دو بازی اول شدیم و حالا جایگاه خوبی در جدول داریم. در دو بازی آینده نیز هدفمان کسب 3 امتیاز است و برای حداکثر امتیاز به میدان می‌رویم. باتوجه به فاصله بین بازی‌ها فرصت خوبی برای ریکاوری داریم و همین باعث می‌شود با شرایط بهتری مقابل رقبا قرار بگیریم. آماده هستیم و اجازه نمی‌دهیم با دست‌کم گرفتن تیم‌ها، غافلگیر شویم.
 کار را مقابل کدام تیم‌ها سخت‌تر می‌دانید؟
به نظر من همه تیم‌ها در گروه ما خوب بوده و مدعی صعود هستند، نمی‌شود هیچ تیمی را ساده گرفت و از پیش بازنده دانست. از نظر من همه تیم‌ها در گروه ما مدعی صعود هستند.  با توجه به تساوی مقابل ازبکستان در آخرین بازی، به نظر می‌رسد کار سختی مقابل ازبک‌ها داریم.
بارها با ازبکستان بازی کرده‌ایم و این بازی برای ما رقابتی فینال‌گونه است.
 شناخت خوبی روی این تیم داریم و به نقاط ضعف و قوت آنها آگاهیم. بازیکنان خوبی داریم که همه آماده هستند و از طرفی کادرفنی و در رأس آنها امیر قلعه‌نویی هم به خوبی ازبک‌ها را آنالیز کرده‌اند و مطمئن باشید برای 3 امتیاز بازی پا به میدان می‌گذاریم.
 بازی با قطر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازی با قطر هم به سهم خودش سخت است. به‌رغم اینکه قطری‌ها اخیراً نتایج خوبی نگرفته‌اند اما سابقه 2 قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را در کارنامه دارند و یکی از تیم‌های مدعی هستند که کار سختی برابر آنها داریم. مقابل این تیم با برنامه‌ریزی و تاکتیک مناسب به زمین خواهیم رفت تا 3 امتیاز این بازی را هم از آن خود کنیم. باتوجه به افزایش سهمیه تیم‌های آسیایی، تمام تیم‌ها می‌خواهند خود را به جام جهانی برسانند که همین موضوع باعث می‌شود هرچه جلوتر می‌رویم، کارمان سخت‌تر شود.
درباره میزبانی مقابل قطر نظرتان چیست؟
به نظر من میزبانی حق ایران است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. امیدوارم مشکل حل شود اما اگر هم نشد، تردید نکنید با روحیه بالا مقابل این تیم قرار می‌گیریم. ما اهل بهانه گرفتن نیستیم. متأسفیم که میزبانی را می‌خواهند بگیرند. امیدوارم با رایزنی فدراسیون فوتبال مشکل حل شود اما اگر نشد، انگیزه ما کم نمی‌شود.