ایران در «ایران»

درخواست برای تعطیلی قم در روز شهادت حضرت معصومه(س)
قم- استاندار قم طی مکاتبه‌ای با وزیر کشور خواستار تعطیلی قم در سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) شد.
 شهر کریمه اهل بیت علیهم‌السلام همه ساله در روز دهم ربیع‌الثانی مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها شاهد حضور بسیاری از زائرین و سوگواران از سراسر کشور و استقرار بسیاری از مواکب ایرانی و عراقی است. در همین راستا و پس از درخواست‌های مکرر مردم استان قم، سید محمد آقامیری؛ استاندار قم طی مکاتبه‌ای با مؤمنی، وزیر کشور خواستار پیگیری و مصوب کردن تعطیلی شهر قم در این روز شد‌. گفتنی است، شهر مقدس مشهد نیز همه ساله در سالروز شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) تعطیل است.

کاهش 52 درصدی غرق شدگان
سواحل مازندران
ساری - پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد از شروع طرح دریا یعنی از اول خرداد تا پایان شهریور امسال ۲۹ نفر در سواحل دریای استان غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. ۲۳ نفر از غرق شدگان مرد و ما بقی زن و همچنین ۸۱ درصد از غرق شدگان نیز غیر بومی بودند. بنابراین گزارش، سواحل شهرستان‌های محمود آباد با هفت، بابلسر و تنکابن هر کدام با ۶ مورد به ترتیب بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی و شهرهای رامسر و نور هر کدام با یک فوتی ناشی از غرق شدگی به ثبت رسید. بر اساس آمار بیشترین غرق شدگی در مرداد ماه با ۱۱، شهریور با ۱۰، تیر با پنج و خرداد با سه مورد به ثبت رسید. بیشتر غرقی‌ها ۲۱تا ۴۰ ساله بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۶ نفر از غرق شدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال قرار داشتند و یک غرقی نیز بالای ۶۱ سال سن داشت.

کمبود انواع انسولین‌های قلمی
در کرمان
کرمان- معاون غذا و داروی علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمبود انواع انسولین‌های قلمی در کرمان گفت: کشور در این شرایط قادر به تأمین انسولین قلمی نیست. علی اسدی‌پور با بیان اینکه با کمبود انواع انسولین‌های قلمی روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: این کمبود به دلیل آن است که انسولین‌های قلمی عمدتاً از یکی از شرکت‌های دانمارکی تهیه می‌شد که این شرکت خط تولید خود را تغییر داده و یک انسولین جدید تولید می‌کند، به همین دلیل به میزان درخواستی انسولین تحویل نداده است. وی با اشاره به اینکه شاید هنوز بدن مردم به این انسولین جدید عادت نداشته و واکنش مناسب را نشان نداده است که باید به مرور برطرف شود، گفت: انواع دیگر انسولین در داروخانه‌ها موجود است و مردم باید از سایر انواع آن استفاده کنند، چراکه کشور در این شرایط قادر به تأمین انسولین قلمی نیست.

ظرفیت تأمین غذای ۱۵میلیون نفر
در لرستان
خرم‌آباد - استاندار لرستان گفت: ظرفیت تأمین غذای ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر در این استان وجود دارد که با افزایش اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای بخش کشاورزی محقق خواهد شد.
 ابوطالب شفقت در جشنواره روستاییان و عشایر استان افزود: این استان ۳.۶ درصد بهره‌وری کشاورزی کشور را داراست و ظرفیت افزایش این رقم تا 5 درصد دیگر وجود دارد و با تحقق آن می‌توان امنیت غذایی ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر را تأمین کرد.
وی با تأکید بر ایجاد بازارچه‌های دائمی شهری و روستایی برای عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان تصریح کرد: مدیران جهاد کشاورزی و گردشگری باید بیشتر به این موضوعات بپردازند و موارد مطرح شده در این رویداد و جشنواره‌های قبل را تا ۱۵آبان برای بررسی در قرارگاه اقتصاد کشاورزی فهرست کنند در غیر این صورت برگزاری این مراسم بی‌معنا خواهد بود.

صادرات ۶۱ میلیون دلاری فرآورده لبنی از مازندران به ۲۵ کشور جهان
ساری- ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات محصولات لبنی مازندران به ۲۵ کشور جهان گفت: این محصولات از گمرکات استان به کشورهایی از جمله ترکیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، تایلند و گرجستان صادر شد.
امیر جمشیدی افزود: در نیمه نخست امسال گمرکات مازندران بین ۶۱ گمرک فعال در صادرات فرآورده‌های لبنی، رتبه دوم از نظر وزنی و رتبه چهارم از نظر ارزشی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه طی ۶ ماهه نخست امسال حجم صادرات فرآورده‌های لبنی از طریق گمرکات مازندران به میزان ۴۲ هزار و ۸۵۵ تن به ارزش ۶۱ میلیون و ۵۵۲ دلار بوده است، تصریح کرد: 25 کشور از جمله ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، تایلند، گرجستان و پاکستان کشورهای مقصد فرآورده‌های لبنی صادر شده از گمرکات مازندران بودند. این مقام مسئول گفت: میزان صادرات فرآورده لبنی ۳۴۵ هزار تن به ارزش بیش از ۴۹۶ میلیون دلار بوده که سهم گمرکات مازندران از نظر وزنی و ارزشی ۱۲ درصد از کل صادرات فرآورده‌های لبنی کشور است. جمشیدی افزود: محصولاتی نظیر پنیر، شیرخشک، آب پنیر، کره، خامه، دوغ و ماست عمده کالاهای صادراتی بوده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳