«ایران» از ضرورت حفظ فضای سبز تهران گزارش می‌دهد

برج به جای درخت!

سمیه افشین فر / دهه 70 بود که ساخت و ساز در تهران سیر صعودی پیدا کرد، کوچه باغ‌ها و خانه‌های ویلایی کم کم جای خود را به برج‌ها و بلند مرتبه‌ها می‌دادند و همین چهره شهر را تغییر می‌داد، شکی نیست که ساخت‌وسازهای شهری به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه شهری و اقتصادی شناخته می‌شوند، اما این فعالیت‌ها با ایجاد پدیده‌هایی مثل ریزگردها، تغییر اقلیم، انتشار گازهای گلخانه‌ای، وقوع سیلاب، خشکسالی وغیره بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد و آن را به چالش می‌کشد. مصرف بی‌رویه آب، مصرف بی‌رویه انرژی، ایجاد و انتشار انواع آلودگی‌ها و آسیب به درختان و گیاهان از جمله مهم‌ترین آسیب‌های ساخت و ساز است. حالا بنا به گفته‌های رئیس شورای شهر تهران «از بین رفتن باغات پایتخت طی ادوار مختلف موجب شده تا روزهای پاک ما به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد و اجباراً همه اقشار سنی مجبور به تنفس این هوای مسموم هستند.»
هر چند بنا به گفته‌های چمران همه تلاش شورای شهر برای حفظ باغات از طریق قوانین موجود به خصوص قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرهاست که درآن شورای شهر مسئول تشخیص باغات شده است و درحقیقت شورای شهر حرف آخر را در بررسی باغات می‌زند اما «همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات امروز شورای شهر و شهرداری مربوط به پرونده‌های اختلافی باغات است.»
در حقیقت بالا بودن قیمت زمین تجاری و مسکونی در مناطقی که باغات تهران وجود دارد باعث شده تا مالکین زمین اگر مشخص شود زمینشان باغ تشخیص داده شده از هر طریقی که شده سعی می‌کنند که حکم شورا را بشکنند و وکیل و کارشناس و رانت و… به کار می‌گیرند تا زمین را از باغ بودن در بیاورند. برای همین است که به گفته رئیس شورای شهر «بیشترین شکایت‌هایی که از شهرداری در دیوان عدالت شده درمورد زمین‌های باغی است.»

از بین بردن فضای سبز ظلمی مضاعف است
در همین رابطه و برای حل این مشکل چندی پیش جلسه هم اندیشی شورای اسلامی شهر تهران با مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، برگزار شد. در این جلسه مسأله حفظ باغات و درختان و فضای سبز پایتخت مورد بحث قرار گرفت و کارشناسان رسمی مرکز درمورد نحوه کیفیت و صلاحیت‌های کارشناسی در حوزه زمین‌های مسکونی و باغات با مقامات مربوطه در شورای شهر و شهرداری تبادل نظر کردند.
در همین راستا حسن عبدلیان‌پور در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر اهمیت موضوع حفظ باغات به عنوان مسئولیت اجتماعی می‌گوید: حفظ سلامت شهر و شهروندان وظیفه‌ای انسانی است.
در چنین شرایطی که آلودگی هوا نفس شهر و مردم را بریده اگر همین مقدار فضای سبز و باغات را از بین ببریم ظلمی مضاعف است. رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه به اهمیت نظرات کارشناسی در آرای صادره در مورد باغات اشاره می‌کند: اینکه مثلاً یک کارشناس صلاحیت نداشته باشد و به موضوعی با چنین حساسیتی ورود کند و پرونده باغات را به وی بدهند قابل تأمل است.
عبدلیان‌پور با اعلام آمادگی کارشناسان مرکز برای ورود به بحث کارشناسی باغات می‌گوید: باید به این موضوع به طور ویژه پرداخته شود و قطعاً همکاران کارشناس در مجموعه ما می‌توانند روی این موضوع کار کنند تا حقی از مردم ضایع نشود. ما جدای از بحث کارشناسی آماده‌ایم تا در مباحث حقوقی احتمالی در این پرونده‌ها وارد شویم تا حقی از مردم و آیندگان تضییع نشود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳