5 فوتی و بیش از 100 مصدوم در پایتخت گردوی ایران

سقوط آزاد گردو‌تکانان همدانی


 
ایران زمین – فصل گردو تکانی در استان همدان؛ پایتخت گردوی ایران، خبرهایی را از این استان بویژه شهر تویسرکان برجسته می‌کند که با اندکی تفاوت هر سال تکرار می‌شود. از حوادث تلخ سقوط گردو‌تکانان از درختان تناور و سر به آسمان کشیده گردو گرفته تا معضل خام فروشی، تمرکز نیافتن و بی‌سامانی بازار عرضه و غالب بودن شیوه سنتی فروش گردو که در آن دلال‌ها، نقش‌آفرینان اصلی صحنه بازار هستند. موضوع این گزارش حوادثی است که برای گردو‌تکانان رخ می‌دهد و ظاهراً امسال با اینکه هنوز فصل گردو‌تکانی پایان نیافته اما شمار این حوادث افزایش نگران کننده‌ای داشته است. رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ استان همدان گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت گردو از باغ‌های استان از بیستم شهریور تا چهاردهم مهرماه، پنج نفر به علت سقوط از درخت گردو جان باختند.
محمد رضا شکوهی افزود: شهرستان تویسرکان قطب گردوی کشور با ۵۹ نفر مصدوم و سه فوتی بیشترین تعداد مصدوم و فوتی را در استان به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: پس از شهرستان تویسرکان، بیشترین مصدومان سقوط مربوط به شهرستان همدان با ۳۱ نفر است.
رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ استان همدان ادامه داد: همچنین شمار مصدومان ناشی از سقوط از درخت گردو در ملایر ۲۲ نفر، رزن هفت نفر، شهرستان بهار ۲ نفر و کبودرآهنگ یک نفر است.
آمار رئیس اورژانس همدان در یک جمع‌بندی واقعیت تلخی را به رخ می‌کشد که هر سال تکرار می‌شود. سالانه بین 100 تا 150 نفر جدای از فوتی‌ها بر اثر سقوط از درختان گردو در استان همدان مصدوم می‌شوند که بیشترین نوع صدمات، آسیب به ستون فقرات، دست و پا، لگن و سر و گردن است. این صدمات به معنای از کار افتادگی دایمی بیش از صد نفر در سال است که امید داشتند تا در گرمی بازار گردو‌تکانی، کار و کسب آنها هم تکانی بخورد و درآمدی کسب کنند. اما دچار مصدومیت‌هایی می‌شوند که درمان پر هزینه‌ای دارد و در بسیار موارد هم منجر به معلولیت‌های دایمی می‌شود. اما دلیل آمار بالای مصدومیت چیست؟
به گفته رئیس اورژانس استان همدان بارها به باغداران توصیه شده که از افراد توانمند و باتجربه برای گردو‌تکانی استفاده کرده و از بکارگیری افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، سالخورده و معتاد به موادمخدر پرهیز کنند. تجربه در گردو‌تکانی حرف اول را می‌زند و اغلب افرادی دچار حوادث می‌شوند که تجربه چنین کاری را ندارند.
حسین محمد‌خانی کارشناس کشاورزی در استان همدان می‌گوید: گردو‌تکانی یک کار تخصصی و متکی به تجربه و توانمندی جسمی بالاست. گردو‌تکانان حرفه‌ای در استان همدان تعداد اندکی هستند و نمی‌توانند جوابگوی هزاران هکتار باغ گردو باشند که قرار است در یک بازه زمانی یک ماهه محصول آن چیده شود.
وی می‌افزاید: ۲۲ هزار هکتار از باغ‌های زیر کشت گردوی کشور در استان همدان قرار دارد که از نظر سطح زیر کشت ۱۱ درصد و از نظر میزان تولید ۲۲ درصد گردوی کشور را به خود اختصاص داده است. طبیعی است که در چنین سطحی ما گردو‌تکان حرفه‌ای و ماهر نداشته باشیم. باغداران در فصل برداشت گردو با هزینه بالا دست به دامن هر کسی می‌شوند که بتواند محصول آنها را برداشت کند. رقم دستمزدها به اندازه‌ای است که بسیاری از افراد بیکار و حتی افراد معتاد فارغ از اینکه مهارت و توانایی لازم را داشته باشند، وسوسه می‌شوند که خود را گردو‌تکان معرفی کنند و متأسفانه بسیاری از آنها دچار چنین حوادثی می‌شوند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳