ایده مقاومت؛ اَبَرپروژه تمدنی

پروفسور فوزی العلوی، استاد فلسفه دانشگاه الزیتونیه تونس
ترجمه مصطفی خرم‌آبادی

1. برای نخستین‌بار است که دیگر جنگ نیابتی با رژیم صهیونیستی نداریم. اکنون در روزگاری به سر می‌بریم که جنگِ کل علیه کل را شاهدیم؛ کل جبهه مقاومت در برابر کل جبهه استکبار ایستاده است؛ حتی در این شرایط، قوانین بین‌الملل هم بی‌اثر شده‌ است. جنگ تمدنی بین مسلمانان و غرب در قالب یک جنگ نظامی بروز یافته است که ریشه‌های آن را باید در دو گفتمان تمدنی متضاد جست.
 2. سال‌ها غرب تلاش کرد با به خدمت گرفتن پروژه «اسلام‌هراسی» چهره منفی از اسلام به نمایش بگذارد اما تلاش‌هایش نتیجه عکس داد و چهره منفور صهیونیست‌ها برای جهانیان نمایان شد. جنگ جبهه مقاومت از یک طرف نشان داد که اسرائیل حد و مرزی برای آزار مردم عادی قائل نیست و از طرف دیگر، بیانگر قدرت تکنولوژی غرب بود؛ غربی که با وجود تکنولوژی قوی، اما از ضعف پشتوانه مردمی رنج می‌برد. امروز دیگر مردم دنیا با اندیشه و منطق غرب همراهی ندارند. ما در جریان منفجر شدن پیجرها دیدیم که تکنولوژی غربی چقدر می‌تواند برای ما مسلمانان تهدیدآفرین باشد. بنابراین باید بعد از این، نسبت به استفاده از وسایل و تولیدات صنعتی غرب بازنگری کنیم.
3. بعد از «توافقنامه سایکس–پیکو» مرزهای کوچک برای دولت‌های کوچک ایجاد شد، اما اکنون با یک واقعه بزرگ تاریخی مواجه هستیم که می‌تواند دوباره مرزهای سایکس–پیکو را محو و ما را با یک نقشه جدید جهانی مواجه کند. ما در آفریقا اگر با تشتت و تفرقه مواجه بودیم بعد از اتفاقات اخیر جبهه مقاومت، دیگر باهم اختلاف مذهبی و دینی نداریم و به نوعی در آفریقا علیه غرب، اتحاد بی‌سابقه‌ای شکل گرفته است.
این جنگ اگرچه آسیب‌ها و ویرانی‌هایی برای مسلمانان داشت اما ما شک نداریم که در ادامه، سازنده خواهد بود و اصلی‌ترین سازندگی‌اش هم ساختن مرزهای جدید مقاومت در برابر استکبار غربی است.
 
مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی پروفسور علوی است که در همایش «نصرٌ مِن‌الله و آینده مقاومت» در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شده است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳