ارتش رژیم صهیونیستی به طور بی سابقه‌ای جنوب بیروت را بمباران کرد

زخــم ضاحیــه

آرزو نوروز جم
خبرنگار

«ضاحیه» کلیدواژه‌ای است که این روزها به دلیل سرعت و شدت تحولات، زیاد به گوش می‌خورد؛ ازبمباران خانه‌ها و زیرساخت‌ها گرفته تا هر مکانی که ارتش اسرائیل احتمال می‌دهد مردان حزب‌الله در آن منطقه حضور داشته باشند.
بمباران بیروت از چند هفته گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد، حملاتی که طی دو روز گذشته بارها جنوب این شهر را لرزانده و تعداد زیادی از خانه‌ها را بر سر صاحبانش آوار کرده است. ارتش اسرائیل مدعی شده هدف این حملات مرکز فرماندهی حزب‌الله بوده است.
منطقه شیعه نشین بیروت، هربار قربانی موشک‌هایی می‌شود که به بهانه از میان برداشتن یک یا چندچهره کلیدی و تأثیر‌گذار مقاومت بر سر مردم این منطقه فرود می‌آید. ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند در آستانه هفتم اکتبر، سرنوشتی مشابه آنچه طی یک سال گذشته برای غزه و مردمش رقم زده برای لبنان هم تکرار کند، این رژیم حتی بعد از ترور دبیرکل حزب الله، جسارتش را بیشتر کرده است و جت‌های جنگنده‌اش را راهی جنوب لبنان کرده و با ارسال پیامی، از مردم ساکن این منطقه خواسته آنجا را ترک کنند، هشداری که از زبان «آویخای ادرعی» سخنگوی عرب زبان ارتش اسرائیل بیرون آمد و ساکنان مناطقی چون حولا، میس الجبل و بلیدا را تهدید کرده و گفته «هرکس در نزدیکی اعضای حزب‌الله، تأسیسات یا سلاح باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد، اهالی روستا، شما باید خانه‌های خود را تخلیه کنید.»
 
طبل تو خالی رژیم جانی
ارتش رژیم اشغالگر بارها ثابت کرده به آنچه می‌گوید، مقید نیست و از بالا رفتن تعداد شهدا و مجروحان به عنوان ابزار استفاده می‌کند تا دامنه تهدیداتش را گسترده‌تر و البته جدی نشان دهد.
رسانه‌های لبنانی از چندین حمله سنگین بر فراز آسمان بیروت و پروازهای گسترده هواپیماهای شناسایی و پهپادهای اسرائیلی بر فراز صور و بنت جبیل خبر داده‌اند، شاهدان عینی حملات روز گذشته اسرائیل به خاک لبنان نیز می‌گویند این حملات یکی از شدیدترین و مرگبارترین حملات تاکنون بوده و موج انفجار تا حدی بالا بوده است که هم آسمان آنجا را دود فرا گرفته بود و هم ساختمان‌های اطراف محل انفجار به لرزش افتاده است. وزارت بهداشت لبنان هم در گزارش خود اعلام کرده این حملات تا این لحظه بیش از 2 هزار شهید و چیزی حدود 10 هزار زخمی برجای گذاشته است و قطعاً بر تعداد آنها افزوده نیز می‌شود.
از سوی دیگر نتیجه چهار انفجار اخیر در لبنان، آتش‌سوزی و ویرانی در تنها جاده منتهی به فرودگاه الحریری در بیروت بود، جنگنده‌های اسرائیلی روز شنبه و بامداد یکشنبه ده‌ها حمله هوایی به چندین منطقه در حومه جنوبی بیروت انجام دادند که ساختمان شهرداری «الغبیری» و یک شرکت داروسازی هدف بمباران ارتش اسرائیل قرار گرفت و منجر به آتش‌سوزی در این منطقه شد.
رویترز نوشت، اسرائیل ادعا کرده نیروی هوایی این رژیم «یک سری حملات هدفمند به تعدادی از تأسیسات انبار تسلیحات و مراکز زیرساخت متعلق به حزب‌الله در منطقه بیروت انجام داده است.» از سویی دیگر المیادین نیز گزارش داد اسرائیل در ۲ حمله حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است.
 
دود فراگیر جنون آتش افروزی
به دنبال اخبار منتشر شده درباره بی‌اطلاعی از وضعیت «هاشم صفی الدین» در بمباران چند روز گذشته ضاحیه، شدت این حملات از سوی ارتش اسرائیل بیشتر شده و یک مقام امنیتی لبنانی اظهار داشت: روز شنبه، این رژیم برای اولین‌بار به شهر شمالی طرابلس حمله کرده و نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان نیز عملیات‌هایی انجام دادند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این رژیم در روز شنبه مدعی شد که اسرائیل در عملیات زمینی خود در جنوب لبنان ۴۴۰ رزمنده حزب‌الله را کشته و ۲ هزار موضع حزب‌الله را منهدم کرده است، ادعاهایی که تا کنون از سوی رسانه‌ها و مقامات حزب‌الله تأیید نشده است.
از آغاز جنگ اسرائیل علیه مردم غزه، تهدیدات و عملیات‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حزب‌الله محدود به حد و مرز منتهی به سرزمین‌های اشغالی بود، اما حالا آتش حملات این رژیم به درون خاک لبنان کشیده شده و خبرها از افزایش اخیر درگیری‌ها، تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله خبر می‌دهد.
در مقابل حملات مرگبار اسرائیل، حزب‌الله لبنان نیز در چند ساعت گذشته حدود 25 موشک و چندین پهپاد به سمت مواضع ارتش اسرائیل پرتاب کرده که رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند اکثر آنها بر فراز الجلیل غربی، در شمال اراضی اشغالی فرود آمدند.
حملات اخیر اسرائیل به بیرون بویژه منطقه ضاحیه، صدای اعتراض بی‌نتیجه بسیاری از نهادهای بین‌المللی را بلند کرده که درخواست توقف حملات و حتی برقراری آتش‌بس را داده‌اند، روز گذشته در آستانه نخستین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، صدراعظم آلمان از «خطر یک درگیری بزرگ» در منطقه سخن گفته و افزود: «دولت او با متحدان بین‌المللی خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد و تلاش می‌کند تا درگیری بزرگی در خاورمیانه رخ ندهد.»
وزارت خارجه امریکا نیز در خصوص بالا گرفتن تنش و درگیری در لبنان بیانیه‌ای صادر کرد که در آن مدعی شد: قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و بازگشت غیرنظامیان به خانه‌هایشان در دو طرف مرز لبنان و اسرائیل و همچنین ضرورت حمایت از نیروهای مسلح لبنان و مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) از جمله موضوعات مورد صحبت میان وزیر خارجه امریکا و همتای سعودی‌اش بوده است.
 دولت امریکا درحالی مدعی ضرورت صلح در منطقه شده است که در طول یک سال گذشته اقسام پشتیبانی‌ها از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را به عمل آورده است و تلاش‌ها برای تحقق آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو - ۱۶ مهر ۱۴۰۳