«ایران» از چالش های فعالان اکوسیستم موبایل گزارش می دهد

تنظیم گری پیچیده و نگاه سلیقه ای در واردات تلفن همراه

امروزه گوشی‌های هوشمند به کالایی ضروری در سبد خانوار تبدیل شده‌ و این محصول علاوه بر محبوبیت در میان مردم، از گردش اقتصادی بالایی نیز در جهان برخوردار است. با این حال فعالان حوزه زیست بوم و اکوسیستم موبایل ازجمله حوزه تولید و واردکنندگان گوشی و تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه در کشور با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند؛ مشکلاتی که این فعالان معتقدند با تعامل مناسب دولت و قانونگذاری‌های دقیق قابل حل شدن است. فعالان حوزه‌های مختلف اکوسیستم موبایل از دولت انتظار دارند به مشکلاتی همچون نبود سامانه شفاف برای واردات گوشی، مشکلات تخصیص ارز، وجود رگولاتورها و تصمیم‌گیران متعدد برای فعالان این حوزه و همچنین نبود سرمایه‌گذار خارجی ورود کند.

 یاسمن صادق شیرازی
خبر نگار

تعدد نهادهای تصمیم‌گیر
سعید رسول‌اف، رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران، مهم‌ترین مشکل حوزه موبایل را وجود نهادهای متعدد تصمیم‌گیر دانست و به «ایران» گفت: این روزها شرکت‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی فعال در حوزه تولید، واردات و همچنین تولید نرم‌افزار موبایل با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از بزرگترین مشکلات فعالان این حوزه، وجود نهادهای تصمیم‌گیر متعدد و اجبار آنها به دریافت چندین مجوز از رگولاتورهای مختلف به منظور آغاز فعالیت است که گاه خود سدی مقابل آنها ایجاد می‌کند.به اعتقاد این کارشناس، به دلیل نبود شفافیت در حوزه رگولاتوری و گاه سلیقه‌ای عمل کردن سازمان‌های تصمیم‌گیر، شرکت‌ها و مجموعه‌های نوپای حوزه موبایل برای دریافت مجوز سردرگم هستند. به عنوان مثال در حوزه سلامت، وزارت بهداشت نقش رگولاتوری را دارد و این وظیفه در محتوای دیجیتال به وزارت ارشاد و ساترا محول شده، اما فرآیند رگولاتوری در حوزه و زیست بوم موبایل بسیار پیچیده و گاه با تناقض‌هایی همراه است.

نبود سرمایه‌گذاری خارجی
رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران همچنین با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور یادآور شد: لازمه رشد و پیشرفت هر صنعتی، سرمایه‌گذاری در آن بخش است. هرچند تا حدی در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی موفق عمل کرده‌ایم، اما به دلیل تحریم‌ها عملکرد ضعیفی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم. همچنین در حال حاضر بسیاری از فعالان ما به علت تحریم‌ها و نبود تخصیص ارز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت مناسبی داشته باشند.
رسول‌اف، دردسرهای فعالان حوزه اکوسیستم موبایل و کسب و کارهای دیجیتال را از چالش‌های عمومی‌کسب و کارها از جمله بیمه و مالیات مستثنی ندانست و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به دلیل ناآشنایی با رویه‌های شرکت‌های نوآور، از آنها مستنداتی می‌خواهد که امکان ارائه آنها وجود ندارد. در سازمان تأمین اجتماعی هم قوانین متضاد و ناقص زیادی وجود دارد که کسب و کار فعالان حوزه‌های مختلف موبایل را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

شفافیت مهم‌ترین اصل تداوم زیست بوم موبایل
محمدرضا عالیان، سخنگوی سابق انجمن واردکنندگان موبایل هم شفافیت را مهم‌ترین اصل برای تداوم حیات زیست بوم موبایل ایران دانست و به «ایران» گفت: متأسفانه در برخی موارد، شایعاتی درباره صنعت موبایل منتشر می‌شود که به دلیل نبود آمار دقیق و رسمی، می‌تواند آسیبی جدی به این حوزه وارد کند. وی حل چالش‌های صنعت موبایل را در گرو راه‌اندازی یک سامانه به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌های مرتبط با واردات دانست تا مستندات این حوزه در آن منتشر شود.
عالیان با ابراز گلایه از تعدد دستگاه‌های سیاستگذار در این حوزه اظهار داشت: این موضوع کار را برای فعالان زیست بوم موبایل سخت کرده و باعث شده برخی از ادامه فعالیت منصرف شوند.
وی در واکنش به پیش‌فروش آیفون ۱۶
پرومکس در تهران نیز گفت: بتازگی اخباری مبنی بر پیش‌فروش آیفون 16 با قیمت نجومی‌در تهران منتشر شده است. با وجود تلاش‌هایی که برای رفع ممنوعیت واردات آیفون انجام دادیم و خبرهای خوبی که در خصوص رفع ممنوعیت به گوش می‌رسد، اما متأسفانه موفق به رفع ممنوعیت واردات نشده‌ایم؛ مسأله‌ای که باعث شد نقطه طلایی رجیستری از دست برود. حتی اگر در آینده نزدیک هم موفق به رجیستری این گوشی شویم، باز نمی‌توانیم فرصتی را که از دست داده‌ایم، جبران کنیم.
«عالیان» ضرورت همفکری بخش خصوصی و دولتی و داشتن یک تفکر واحد را مهم‌ترین لازمه پیشرفت در هر حوزه‌ای دانست و گفت: برای انجام هر اقدام بزرگ و موفقی نیاز به همفکری است. از این رو، لازم است دولت و بخش خصوصی رویه و تفکر واحدی در صنعت موبایل داشته باشند تا به نقطه مدنظر دست یابیم. وی مهم‌ترین اتفاقی که باعث می‌شود تفکر واحدی داشته باشیم را نیز همفکری بخش خصوصی و دولتی در تدوین و تصویب مصوبات دانست.

نگرانی از انحصاری شدن
 صنعت موبایل
میلاد اهرام پوش، مدیر ارشد یکی از شرکت‌های فعال در حوزه واردات موبایل نیز، نبود تخصیص ارز را مهم‌ترین چالش این شرکت‌ها دانست و به «ایران» گفت: چالش‌هایی مانند تخصیص نیافتن بموقع ارز و تعیین میزان ارز پرداختی بر اساس سابقه و داشتن سقف برای آن، کار را برای ما سخت‌تر کرده است. وی گفت: مهم‌ترین نگرانی فعالان این حوزه، حرکت صنعت موبایل به سمت انحصار، همچون صنعت لوازم خانگی است. ما خواستار حل محدودیت واردات گوشی‌ها هستیم تا علاوه بر حل مشکلات واردکنندگان، مردم نیز از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار شوند.
یکی دیگر از فعالان حوزه موبایل هم با انتقاد از وضعیت تخصیص ارز برای شرکت‌های واردات موبایل گفت: متأسفانه این روزها تأمین ارز نوسانات زیادی دارد و پس از چند ماه پرداخت مرتب، ناگهان قطع می‌شود. نبود تخصیص ارز می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند که ترخیص نشدن قطعات از گمرک مهم‌ترین آن است. البته، وعده‌هایی داده شده اما این مشکل همچنان روند کار ما را کُند کرده است، زیرا تأمین نشدن قطعات و کندی تولید می‌تواند ضربه سنگینی به شرکت‌ها و نیروهای انسانی آنها وارد کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو - ۱۶ مهر ۱۴۰۳