همزمان با آغاز هفته ملی کودک مطرح شد

دریچه فناورهای نوین برای رشد کودکان

سمیه افشین‌فر
خبرنگار


سال ۱۹۲۵ نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو برای رفاه کودکان دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند هر کشوری متناسب با شرایط، هویت و زیست‌بوم خود، روزی را به نام روز ملی کودک نامگذاری کند. سال ۱۳۷۲ در کشورمان روز ۱۶ مهر به‌عنوان روز ملی کودک پیشنهاد و بعداً در تقویم هم ثبت شد و از سال ۱۳۹۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت برگزاری برنامه‌های این روز را به عهده دارد. فلسفه نامگذاری این روز توجه جدی به مسائل، مشکلات و رفاه کودکان است. برای بررسی مطالبات این گروه از افراد جامعه به گفته مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نیازمند برجسته‌سازی افکار عمومی و نگاه مسئولین به حوزه کودکان و نوجوانان هستیم.
نشست خبری «هفته ملی کودک» با شعار «برای کودکان برای آینده» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و جمعی از مدیران و فعالان این حوزه برگزار شد. حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهید سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان و با اشاره به نمازجمعه گذشته به امامت رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه در هفته ملی کودک فقط دنبال اجرای چند برنامه نیستیم بلکه هر روز و هر ساعت ما باید توجه به کودک باشد، گفت: آینده ما را کودکان می‌سازند و سرمایه‌گذاری برای کودک بسیار مهم است، در این راستا به دنبال این هستیم که مسأله کودک به مسأله جاری در همه سطوح جامعه تبدیل شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: باید به برجسته‌سازی افکار عمومی و نگاه مسئولان به حوزه کودک بپردازیم و به همگرایی حوزه‌های مردمی و دولتی در حوزه کودک اقدام کنیم.

 

برای کودکان غزه
علامتی با اشاره به نگاه فراملی کانون در حوزه کودکان به آنچه که بر سر کودکان غزه، لبنان و فلسطین می‌آید، اشاره کرد و افزود: جریان غزه نشان می‌دهد که صدای کودک می‌تواند یک جریان جهانی باشد و ما برای حمایت از کودکان غزه، برنامه‌های متعددی داشتیم و ادامه هم دارد.
علامتی اضافه کرد: طبیعی است که کودکان از حقوق خود شناختی ندارند و باید برای استیفای حقوق کودک، جامعه را متوجه کودک کرد.

 

سیاست ما تولی‌گری است نه تصدی‌گری
علامتی درباره حمایت از اسباب‌بازی تولید داخل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: در برنامه‌ها سیاست ما تولی‌گری است، تصدی‌گری را کم کردیم و به سمت تسهیل‌گری، حمایت و تنظیم‌گری می‌رویم.
در این راستا با ۱۲۰ شرکت تولیدکننده داخلی اسباب‌بازی کار کرده و با خرید محصولاتشان از آنها  حمایت می‌کنیم، تا بتوانیم ضمن حمایت از تولید داخل اسباب‌بازی‌های ایرانی برای کودکان ایران داشته باشیم.

 

 ضرورت همگرایی نهادهای مرتبط  با
حوزه کودکان
وی با تأکید بر توجه به میزان دسترسی کودکان به امکانات در مناطق محروم‌، گفت: تماشاخانه‌های سیار را برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم پیش‌بینی کردیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به همگرایی نهادهای مرتبط با حوزه کودک، افزود: قرار شد با نهادهای مرتبط با کودک، جلسات مستمری در طول سال داشته باشیم و همچنین از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان ما در هفته ملی کودک شامل کودکان، مربیان و خانواده‌ها هستند، اضافه کرد: دستگاه‌های مختلفی برای برنامه‌های هفته ملی کودک با ما همکاری دارند که می‌توان به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور، وزارت فرهنگ‌، وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت ورزش ، صداوسیما، کمیته امداد، شهرداری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. علامتی با بیان اینکه هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر برگزار می‌شود، ادامه داد: برنامه‌ها را در دو سطح در نظر گرفتیم که برای کودکان شامل رایگان شدن ثبت‌نام در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه خدمات کانون زبان، اهدای کتاب، بازدیدها و اردوها، نمایش کودک، سینمای کودک، بازدید از پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب و... است.
وی با بیان اینکه سطح دوم، برنامه‌های درباره کودک است، افزود: مخاطب برنامه‌های درباره کودک شامل مربیان، خانواده‌ها و مسئولان هستند که در این راستا نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان، انواع نشست‌های علمی و ترویجی درباره کودک و نوجوان، رونمایی کتاب و شوراهای مشورتی پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در هفته آینده کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران را برای کودکان و نوجوانان افتتاح می‌کنیم و در این راستا یک سال بررسی و کاوش انجام دادیم که این کانون به علوم و فنون روز مثل هوش مصنوعی می‌پردازد. وی ادامه داد: ظرف چند روز آینده برای کودکان سندرم داون، مرکزی را افتتاح می‌کنیم، همچنین برنامه‌هایی نیز به طور ویژه و اختصاصی برای کودکان کار، نوجوانان کانون اصلاح و تربیت و کودکان شهدای حرم پیش‌بینی شده است.

 

برش

ضرورت ایجاد سامانه سوت‌زنی در حوزه کودک
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با تأکید بر اینکه در کشور دیده‌بانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان وجود ندارد، گفت: این مسأله یکی از آسیب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور است. فلاح با اشاره به اینکه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در کشور سامانه‌های سوت‌زنی فعال هستند، افزود: کودکان و نوجوانان به حقوقشان آگاه نیستند و توان استیفای آن را ندارند، بنابراین باید بتوانیم مدافع و حامی حقوق کودک از بودجه‌نویسی تا سیاست‌های کلان باشیم. تنها گروهی که می‌توانند مدافع حقوق کودکان باشند رسانه‌ها هستند، همچنین کانون پرورش فکری تلاش می‌کند این اتفاق بیفتد. وی با اشاره به مذاکراتی که با مرجع ملی حقوق کودک داشته‌اند، گفت: دوره‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه قانونگذاری حوزه کودک نداشته‌ایم و نیازمند چنین دوره‌ها و نشست‌های تخصصی و شاخص‌سازی و استاندارد‌سازی خدمات و نمادسازی در حوزه کودک و نوجوان هستیم تا بتوانیم مدافع حقوق این افراد باشیم. در همین رابطه مذاکراتی با مرجع ملی حقوق کودک داشته‌ایم تا بتوانیم ساختار قانونی آن را سر و سامان دهیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳