اخبار

رئیس‌جمهور تأکید کرد
هماهنگی دستگاه‌ها در هوش مصنوعی
 روز گذشته رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از فعالان حوزه هوش مصنوعی، استفاده بهینه از قابلیت‌ها و کارکردهای این پدیده نو، بویژه در حکمرانی ملی، سلامت و بهداشت، کشاورزی و غذا، آموزش و امنیت و دفاع را موجب شتابدهی به توسعه کشور دانست و افزود‌: ما برای استفاده بهینه از این ظرفیت بزرگ نیازمند اشراف به نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های حوزه هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه در این عرصه هستیم.‌
مسعود پزشکیان شناخت دقیق وضعیت موجود، ترسیم افق و چشم‌انداز مطلوب در این حوزه و برنامه‌ریزی برای چگونه رسیدن به این هدفگذاری را از ملزومات توسعه و ارتقای هوش مصنوعی متناسب با زیست‌بوم و فرهنگ کشور عنوان کرد و افزود: زمانی استفاده از پدیده‌های نوین به رشد و توسعه کشور خواهد انجامید که ما ابتدا وضع موجود خود را دقیق بشناسیم و بدانیم که این پدیده قرار است چه خدمتی به ما ارائه و کدام نیاز کشور را مرتفع کند تا بتوانیم برای گسترش و ارتقای آن به صورت درست و کارشناسانه برنامه‌ریزی کنیم.
وی بر لزوم متناسب‌سازی استفاده از این پدیده نوین با ‌فرهنگ و باورها و سبک زندگی ایرانی تأکید کرد و گفت‌: متأسفانه عدم آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، امروزه به چالشی برای نوجوانان و جوانان تبدیل شده و در مواردی به‌دلیل کم‌تحرکی، سلامت آنان را به خطر انداخته، لذا ضروری است به موازات توسعه و ارتقای هوش مصنوعی، ساختار نظام آموزشی ما نیز به صورت اساسی متحول و اصلاح شود و در کنار انتقال علم و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، با تقویت روحیه کار تیمی در آنها بر بخشی از این چالش فائق آییم که خوشبختانه این روند در دولت چهاردهم آغاز شده است.
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم پرهیز از کار پراکنده و موازی و اقدامات غیرمتمرکز در حوزه هوش مصنوعی تأکید کرد‌: دولت علاوه بر حمایت از توسعه این پدیده نوین، در زمینه هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به‌منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و هدررفت فرصت‌ها و سرمایه‌ها در این زمینه نیز مشارکت فعال خواهد داشت.

انتصاب ربیعی به عنوان دستیار اجتماعی رئیس جمهور
روز گذشته رئیس جمهور با صدور حکمی، علی ربیعی را به عنوان «دستیار اجتماعی رئیس جمهور» منصوب کرد. مسعود پزشکیان  از او خواست انعکاس‌دهنده صداهای متکثر جامعه و به ویژه‌ صدای بی صدایان به شخص رئیس جمهور و ارکان دولت باشد. تدوین نظام و راهبرد‌های توسعه روابط اجتماعی و برنامه‌ریزی برای اجتماعی شدن اثربخش مجموعه فعالیت‌های دولت،  تدوین پیوست اجتماعی مصوبات مهم دولت که نیازمند اقناع و همراهی عمومی است و بررسی و گزارش موانع توسعه سازمان‌های جامعه مدنی در عرصه‌های مختلف از دیگر مأموریت‌های رئیس جمهور به ربیعی در این سمت است.

دولت با ارسال لایحه‌ای خواستار شد
اصلاح قانون انتصاب در مشاغل حساس
لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شد. به گزارش ایرنا، ابراساس این لایحه، دولت به مجلس پیشنهاد داده تا بند الف ماده۲ متن فعلی این قانون را اصلاح کند. این بند در ماده مذکور قانون فعلی تصریح می‌کند: «انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است: الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند» و دولت خواستار آن است تا شرط مربوط به تابعیت مضاعف «فرزندان» یا «همسر» اشخاص مورد نظر برای تصدی مشاغل و پست‌های حساس، رفع شده و صرفاً این ممنوعیت شامل خود اشخاص شود نه اعضای خانواده‌های آنها. در لایحه پیشنهادی فعلی آمده است: بند (الف) ماده (۲) قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰، به شرح ذیل اصلاح می‌گردد: «الف- کسانی که تابعیت مصاعف دارند.» براین اساس در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی و تأیید این لایحه از سوی شورای نگهبان، افرادی که فرزندان یا همسر آنها دارای تابعیت کشورهای خارجی باشند نیز می‌توانند در پست‌ها و مشاغل حساس کشور منصوب شوند.

تصویب 20 بند طرح ساماندهی اتباع در کمیسیون شوراها
ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به قرار داشتن طرح ساماندهی اتباع خارجی و اساسنامه سازمان ملی مهاجرت در دستور کار کمیسیون امور داخلی مجلس، از تصویب 20 بند آن در این کیسیون خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، ما به مهاجرینی که وارد کشور می‌شوند، پس از اسکن عنبیه چشم، یک کارت می‌دهیم که همه خدمات مورد نیاز او با این کارت ارائه می‌شود.
این کارت به هیچ وجه قابل جعل نیست و فرد مهاجر باید آن را تا زمان خروج از کشور به همراه داشته باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳