«ایران» گزارش می‌دهد

سهم 11 درصدی سالمندان از جمعیت کشور

مهسا قوی قلب
خبرنگار

به گفته پژوهشگران حوزه جمعیت، نرخ سالمندی تا سال ۲۰۵۰ به دوبرابر نفوس کنونی در دنیا می‌رسد. برآوردهای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ نیز حاکی از آن بود که جمعیت سالمندان ۶۵ ساله به بالا در جهان ۷۲۷ میلیون نفر است که این تعداد در سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد و جمعیت سالمندان به بیش از ۱.۵ میلیارد نفر خواهد رسید. برای تکریم سالمندان و یادآوری اهمیت دوره سالمندی  مسئولان شهری پایتخت برنامه‌ها و تمهیداتی در دراز مدت اندیشیدند تا سالمندان تهرانی بتوانند به تدریج رفاه بیشتری را در شهر احساس کنند.

13 درصد تهرانی‌ها سالمند هستند
در همین رابطه، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۱۳ درصد جمعیت پایتخت سالمند هستند، گفت: ۱۱ درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند که این میزان در تهران نسبت به جمعیت ۱۳ درصد است ولی در برخی از مناطق تهران، جمعیت سالمندان بیشتر و در برخی مناطق، شاخص سالمندی کمتر است.
حمید صاحب در ادامه به مناسب هفته ملی سالمندان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، نزدیک به ۳۰ درصد جامعه ما سالمند باشد، پس اینکه دچار عوارض پیری جمعیت شویم، موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. بدون شک مسأله پیشرفت کشور هم با افزایش جمعیت سالمند کُند خواهد شد و در عین حال هم شور و نشاط در جامعه کمتر می‌شود. این وظیفه ما ست که با این موضوع به شیوه درست و صحیح و اندیشیدن تدابیر لازم برخورد کنیم.

10 درصد جامعه سالمند منزوی هستند
او درادامه با تأکید براین نکته که در آستانه بحران سالمندی هستیم، توضیح داد: حقوق سالمندان باید به مطالبه عمومی تبدیل شود. دراین خصوص، پیشگیری و زمینه‌سازی برای تقویت زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با چالش سالمندی از جمله اهداف و وظایف ماست، در نتیجه باید میانسالان را برای مواجهه با سالمندی صحیح آماده کنیم و همچنین در عین حال در پی توانمندسازی سالمندان نیز باشیم.
صاحب اضافه کرد: باید انزوا را در جامعه سالمندی کاهش دهیم، زیرا براساس برآوردها، ۱۰ درصد جمعیت سالمند ما در انزوا زندگی می‌کنند، موضوع تکریم آنها را باید در دستور کار قرار دهیم و کانون سالمندان شهر تهران را به صورت کمّی و کیفی توسعه دهیم. ایجاد حال خوب در جامعه سالمندان و تکریم و کاهش انزوا باید به صورت جدی دنبال شود و در نهایت هم سیاست تبعیض مثبت و ارائه خدمات مختلف به بهترین شکل باید دنبال شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، با بیان اینکه در حال حاضر۱۶ هزار سالمند عضو کانون‌های سالمندی شهر تهران هستند، اضافه کرد: دراین کانون‌ها انتخابات برگزار شده و نمایندگان در سطح منطقه، محله و شهر برگزیده شدند.
صاحب درباره برنامه‌های ویژه هفته ملی سالمندان نیز توضیح داد: پویش‌ فرهنگی «سایه‌تون مستدام» از جمله برنامه‌های این هفته بود که توسط اداره کل سلامت برگزار شده است. برگزاری رویداد هنری برای نشان دادن آثار هنرمندان آماتور و حرفه‌ای سالمند نیز در این هفته انجام شد. برنامه‌های دیگری مانند برنامه سالم پیر شویم، دورهمی‌های سالمندی در سرای محله‌های شهر تهران و تورهای تفریحی و گردشگری برای سالمندان هم از دیگر برنامه‌های اداره‌کل سلامت بود.
او درادامه  یادآور شد که هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی و بدون کمک مردم نمی‌تواند موفق باشد، در این خصوص ما در شناسایی‌ها و پشتیبانی‌های مالی و لجستیکی همکاری‌های لازم را به مردم در مناطق 22 گانه تهران ارائه می‌دهیم.

 

بــــرش

شهر تهران به سمت شهری سالمند در حال حرکت است

سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای به نام شهر دوستدار سالمند داشته که در راستای تبصره ذیل بند ج ماده یکم این مصوبه، دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان را نیز تصویب کرده است. در تبصره یکم ماده دوم این دستورالعمل آمده است که دوره اجرای آن به مدت حداکثر ۲ سال پس از تاریخ ابلاغ اعتبار داشته و ادامه اجرای آن منوط به ارائه گزارش ارزیابی و بازنگری در فرآیند اجرا به منظور بهبود ارائه خدمات در قالب ارائه لایحه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد اما این لایحه تاکنون به شورا ارسال نشده است.
نجفی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: براساس آمارهای ارائه شده، شهر تهران به سمت شهری سالمند در حال حرکت است و آن‌گونه که اعلام شده ۲۰ درصد از جمعیت تهران سالمند است و این میزان رو به افزایش است؛ لذا در راستای تکریم سالمندان و استمرار خدمات‌رسانی بهینه به آنان به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود تا نسبت به ارسال لایحه مذکور اقدام کند.
به گفته نجفی، حدود 98 هزار معلول و 60 هزار جانباز نیز در تهران داریم که در این دوره مدیریت شهری کمیته مناسب‌سازی، فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و با توجه به برنامه چهارساله چهارم توسعه برای شهرداران مناطق ۲۲ گانه تکالیفی قرار داده شده است. شهرداران ملزم به انجام تکالیف خود و گزارش آن به کمیته هستند و اعضای شورای شهر نیز ناظر این جلسات هستند. اما حقیقتاً در سال‌های گذشته با وجود قانون و تکالیف متعدد برای دستگاه‌های مربوطه درخصوص معلولان اقدامات چندانی در حوزه مناسب‌سازی معابر، ایجاد شرایط زندگی عادی برای آنها، امکان فعالیت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، اختصاص مسکن و اشتغال صورت نگرفته و این موضوع در کل کشور مشاهده می‌شود.
او افزود: امروز نمی‌توان یک میزان مشخص از معابر مناسب‌سازی شده را برای این افراد اعلام کرد. در جلسه کمیته مناسب‌سازی شهر تهران که در معاونت شهرسازی شهرداری برگزار شد، درباره نبود آمار معابر مناسب‌سازی شده، انتقاد شد. شهرداری تهران هیچ نقشه و مشخصات دقیقی از معابری را که مناسب‌سازی کرده اعلام نکرده است. معابر مناسب‌سازی شده باید به اطلاع این قشر از جامعه برسد تا بتوانند از این معابر با مشکلات کمتری تردد کنند.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مناسب‌سازی معابر برای معلولان افزود:  از شهردار تهران می‌خواهم در راستای مصوبه مناسب‌سازی، میزان معابر مناسب‌سازی شده را ارائه کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳