قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه خبر داد:
از دستگیری جاعل نامه رئیس قوه قضائیه تا مشاور قلابی رئیس جمهور
گروه حوادث/ سخنگو و معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه دیروز در نشست خبری ویژه خود از برخورد دستگاه قضا با ۵۹ وکیل و ۸ کارشناس رسمی دادگستری متخلف که با کارچاق‌کنان، شیادان و کلاهبرداران همکاری داشتند، در سه ماه اخیر خبر داد و به تشریح چند پرونده مهم و خبرساز جعل و کلاهبرداری پرداخت که در چند ماه گذشته دستگاه قضایی با آنها برخورد کرده است.
 اصغرجهانگیر صبح شنبه در نشست خبری ویژه با تأکید بر برخورد با شیادانی که با سوءاستفاده از نام مسئولان از مردم اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند، گفت: این اقدامات اثر مخربی بر بخشی از جامعه می‌گذارد و منجر به سلب اعتماد مردم می‌شود؛ از این‌رو این موضوع مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل برخورد با این افراد در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
 وی افزود: برخی از مواردی که در ماه‌های اخیر در دستگاه قضایی پیگیری‌ و شناسایی شده را در این جلسه آسیب‌شناسی می‌کنیم.
 
درخواست ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مرد کلاهبردار از رئیس کل بانک مرکزی
 جهانگیر در تشریح یکی از پرونده‌ها در استان فارس، گفت: فردی که در امور اقتصادی فعالیت می‌کرده با نامه جعلی به رئیس کل بانک مرکزی، درخواست واریز صدهزارمیلیارد تومان به حساب شخصی خود را داشته که البته این فرد ناکام مانده و شناسایی و دستگیر شده است. او خود را به نهادهای امنیتی منتسب کرده و مدعی بوده که از سوی رئیس قوه قضائیه مسئول است که با تلاش شبانه‌روزی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دستگیر شد.
 
 اعضای باند «دکتر» دستگیر شدند
 معاون اموراجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه به پرونده دیگری اشاره کرد و دراین باره گفت: سه وکیل دادگستری شامل یک خانم و دوآقا، از خانواده‌های زندانیان دارای پرونده‌های سنگین با ادعای اعمال نفوذ در دستگاه قضایی مبالغی را دریافت کرده‌اند. اعضای این باند که نزد زندانیان مواد مخدر با عنوان باند دکتر شناخته شده است، دستگیر شده‌اند و تلاش برای شناسایی مرتبطین آنها ادامه دارد.
 
دستگیری ۲۹ نفر در باند بزرگ کلاهبرداری و ارتشا
 سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده دیگری گفت: تعدادی وکیل باسابقه با سوءاستفاده از کارآموزان وکالت و افراد کم تجربه، با ادعای ارتباط با نهادهای حکومتی تلاش می‌کردند سیر پرونده را به سمت دیگری پیش ببرند و زمان گرفتاری نیز همان افراد کم تجربه گرفتار می‌شدند. در این باند بزرگ ارتشا و کلاهبرداری تعداد ۲۹ نفر دستگیر شدند و پرونده در حال رسیدگی است. جهانگیر با اشاره به پرونده دیگری در استان البرز افزود: فردی که در البرز خود را به‌عنوان یکی از عناصر بلندپایه در نهادهای امنیتی جا زده بود بازداشت شد. معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: این کلاهبردار با جعل عناوین نزد مقامات دولتی و قضایی و حتی نمایندگان مجلس و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مبادرت به اخذ وجوهاتی از مردم کرده است. وی با مانورهای متقلبانه تلاش داشته تا خود را به‌عنوان یکی از عناصر بلندپایه در نهادهای امنیتی نشان دهد و همین شخص موفق شده در یک مورد از اصحاب پرونده‌ها مبلغ ۳۵ میلیارد تومان با ادعای این‌که می‌تواند رأی به نفع او دریافت کند، اخذ کند.
 جهانگیر گفت: این مرد 60 ساله برای فریب اصحاب پرونده یک نامه‌ مجعول به صورت دست‌نویس باعنوان نامه رئیس قوه قضائیه خطاب به رئیس کل دادگستری استان البرز ارسال کرده بود که با هوشیاری مسئولین دادگستری البرز موضوع کشف و متهم بازداشت شده است.
 
تشکیل شبکه مجرمانه و صدور گواهی فوت جعلی در ملارد
 جهانگیر با اشاره به یک مورد دیگر در استان تهران، گفت: موردی داریم که در تهران و شهرستان ملارد رخ داده است، در آنجا افرادی با تشکیل شبکه مجرمانه و با صدور گواهی‌های فوت جعلی و با اتخاذ شگردهای خاص برای جلوگیری از دستگیری، محاکمه و یا در صورت محاکمه، فراری دادن کسانی‌که در زمینه پرونده‌های قاچاق موادمخدر تحت تعقیب یا در حال محاکمه یا حتی زندانی بودند، تلاش می‌کردند که با اقدامات مجرمانه خودشان و با تهیه اسناد مجعول زمینه آزادی این زندانیان مواد مخدر را فراهم کنند؛ در یک مورد با اقداماتی برای آزادی ۸ نفر از زندانیان جرایم سنگین مواد مخدر اقدام کرده بودند که قبل از اینکه موفق شوند، با شناسایی و اقدام بموقع حفاظت اطلاعات قوه قضائیه همه اعضای این باند شناسایی و دستگیر شدند که پرونده آنها در حال رسیدگی است.
 
دستگیری مشاور قلابی رئیس‌جمهور
جهانگیر اظهار داشت: مورد دیگری در استان تهران، فردی با غصب عنوان مشاور رئیس‌جمهور و مدیرکل اطلاعات یکی از استان‌ها و با ادعای اینکه استاد حوزه و دانشگاه است با برقراری ارتباط ناسالم با برخی از عوامل مرتبط با جامعه اطلاعاتی اقدام به تشکیل یک باند خطرناک در قالب کلاهبرداری، آدم‌ربایی، دلالی و کارچاق‌کنی در پوشش امور خیریه و مذهبی و مسائل وقفی کرده بود؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد این فرد سابقه جاسوسی، کلاهبرداری و اغفال دیگران را در گذشته داشته است.
 
جعل نامه دادگاه‌های انتظامی قضات در اصفهان
 سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه در مورد دیگر شاهد بودیم که افرادی با تشکیل شبکه کلاهبرداری و با جعل مدارک از مردم تحت عناوین قضایی کلاهبرداری می‌کردند، اظهار کرد: این باند در استان اصفهان با اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی فقط در یک فقره مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از یک نفر کلاهبرداری کرده است. شیوه آنها این‌گونه بوده که برای جلب اعتماد مالباختگان، نامه‌هایی را به صورت مجعول تهیه می‌کردند. از جمله نامه مجعول منتسب به رئیس وقت دادگاه‌های انتظامی قضات که هم متن و هم امضای آن جعلی بوده در اختیار مالباختگان قرار می‌گرفته است.
 وی افزود: بررسی‌ها نشان داد این افراد با تأسیس یک مؤسسه غیرقانونی به عنوان «عدالت گستر دادگر» با به‌کارگیری تعدادی وکیل و تعدادی افراد عادی و به‌کارگیری عناوین دروغین برای اعضایی که در این مؤسسه کار می‌کردند، تحت عنوان مسئول بازرسی و سرگرد اداره اطلاعات و نیروی اطلاعات ارتش، فراجا، سپاه و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه با مانورهای متقلبانه تلاش می‌کردند افراد را فریب دهند و خود را وابسته به تشکیلات مهمی در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و صاحب نفوذ معرفی کنند و توانستند تعدادی از افراد را فریب دهند و مال آنها را بربایند. این افراد دستگیر شدند و در زمان دستگیری آنها مقادیر قابل توجهی از اسناد جعلی متعلق به دوایر دولتی، نظامی و امنیتی کشف شد و کارت‌های جعلی متعدد، آلات و ادوات ممنوعه از جمله سلاح از آنها کشف شده است.
 
صدور گواهی اقامت برای اتباع با دریافت ۵۰ میلیون تومان
 جهانگیر افزود: فعالیت‌های دیگر این باند مجرمانه تهیه مدارک جعلی برای اقامت اتباع خارجی در ایران بوده که برای هر گواهینامه اقامت ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند و مجوزهای جعلی حمل سلاح، شوکر و سایر اقلام را برای افراد به صورت جعلی تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دادند و از هر نفر بابت تهیه این مجوزهای جعلی حداقل ۶ میلیون تومان می‌گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که موفق شده‌اند برای یک لیست ۱۰۰ نفره مجوزهای جعلی حمل سلاح، شوکر و... صادر کنند همچنین یک میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان برای حل و فصل یک پرونده از یک نفر از اصحاب پرونده دریافت کردند.
 سخنگوی قوه قضائیه گفت: با توجه به گستردگی این باند و فعالیت‌های مجرمانه‌ای که داشتند با همکاری شبانه‌روزی توسط مجموعه‌های نظارتی قوه قضائیه اعم از حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی و سایر مجموعه‌های اطلاعاتی و انتظامی تمام این افراد شناسایی و دستگیر شدند. پس از دستگیری، بررسی‌ها نشان داد تعدادی از این افراد در ابتدا در مشاغل خدماتی یک دفتر چاپ و تکثیر کتاب فعالیت داشتند و به مرور تبدیل به جاعلان حرفه‌ای شدند. به‌زودی با هماهنگی مقامات قضایی در چهارچوب قوانین و مقررات عکس و مشخصات این افراد برای شناسایی سایر مالباختگان و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
نفوذ در شهرداری‌ها برای برنده شدن در مناقصات
 جهانگیر گفت: افرادی با ادعای نفوذ در بخش‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها فقط برای اخذ یک مورد مجوز توانسته بودند صدها میلیون تومان وجه نقد به علاوه تعدادی سکه به عنوان کارچاق‌کنی دریافت کنند؛ همچنین این شبکه مجرمانه در حوزه‌های مختلف فعال بودند، مانند برنده شدن افراد در مناقصه‌ها و مزایده. این شبکه با نزدیک شدن به افرادی که قصد شرکت در مناقصه و یا مزایده داشتند از آنها کلاهبرداری می‌کردند که در یک مورد از یک نفر ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کردند تا وی را به عنوان برنده مناقصه معرفی کنند.
 وی اضافه کرد: همچنین این شبکه نسبت به رزومه‌سازی برای افرادی که قصد داشتند از بانک تسهیلات دریافت کنند و نیاز به ضمانت‌های بانکی داشتند اقدام و مبالغ کلانی دریافت می‌کردند که در یک مورد، از یک نفر بیش از ۱۰۰ سکه بهار آزادی برای رزومه‌سازی و ارائه به بانک دریافت کرده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳