بخش خصوصی از اقتصاد دولتی سبقت گرفت

رونق اقتصادی با رشد تولید و افزایش صادرات

ایلیا پیرولی
خبرنگار

«سالی که نکوست از بهارش پیداست»، تصویر اقتصاد در بهار سال 1403، این مثل را برای امسال تداعی می‌کند. نشان به آن نشان که رشد اقتصادی کشور به بالای 4 درصد رسید. این رقم وقتی نویدبخش است که رشد صادرات بالاترین رشد را در میان اجزای تقاضای نهایی به خود اختصاص داده است. همچنین در این فصل رشد صادرات کالا و خدمات نسبت به زمستان سال گذشته با 7/6 درصد رشد مواجه شده است. این میزان رشد وقتی نویدبخش است که سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور نسبت به دولت با افزایش مواجه شده است.

روند مطلوب رشد صادرات کالا و خدمات
ارزیابی داده‌های مرکز آمار از رشد نرخ اقتصادی بهار سال‌جاری نشان می‌‌دهند که حجم اقتصاد کشور نسبت به زمستان سال گذشته با رشد 4/6 درصد روبه‌رو بوده است. بررسی روند رشد اجزای تقاضای نهایی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به سه‌ماهه اول سال قبل نشان می‌دهد که رشد صادرات کالا و خدمات ۷/۶ درصد بوده و این در حالی است که واردات کالا و خدمات نیز معادل ۶/۵ درصد رشد داشته است.
وقتی این میزان رشد تولید و افزایش صادرات حکایت از رونق و تقویت اقتصاد پایدار دارد که داده‌ها از رشد مشارکت بخش خصوصی نسبت به دولت خبر می‌دهند. آنجا که در فصل بهار امسال، مشارکت بخش خصوصی معادل یک درصد افزایش یافته و این درحالی است که سهم دولت در رشد تولید ناخالص داخلی نزولی بوده و تنها 0/4 درصد مشارکت داشته است. همچنین در سه ماه ابتدایی سال‌جاری رشد اقتصادی به قیمت بازار معادل 4/8 درصد بوده است. سهم دولت در زمستان سال گذشته نیز 0/9 درصد بوده است.
 
در مسیر افزایش رفاه و کاهش فقر
رشد اقتصادی به معنای افزایش تولید کالاها و خدمات در یک کشور در یک بازه زمانی است. رشد اقتصادی باعث افزایش درآمد افراد می‌شود و توانایی آنها را در تأمین نیازهای اساسی مانند غذا، مسکن و بهداشت بالا می‌برد. با رشد اقتصادی، افراد بیشتری می‌توانند به خدمات آموزشی و بهداشتی دسترسی داشته باشند و این بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه را به همراه دارد. کشورهایی که رشد اقتصادی بالایی دارند، معمولاً شاهد بهبود چشمگیر در سطح زندگی و رفاه عمومی مردم هستند. رشد اقتصادی منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و کاهش نرخ بیکاری می‌شود. با افزایش تولید، نیاز به نیروی کار نیز افزایش می‌یابد که این امر به کاهش بیکاری کمک می‌کند. همچنین، رشد اقتصادی می‌تواند باعث توزیع بهتر درآمد در جامعه شود و در نتیجه، فقر کاهش یابد.

 

بــــرش

بستری برای جذب سرمایه‌گذاری
رشد اقتصادی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود که این درآمدها می‌توانند به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت و سایر خدمات عمومی اختصاص یابند. این سرمایه‌گذاری‌ها به نوبه خود باعث تقویت بیشتر رشد اقتصادی می‌شوند و یک چرخه مثبت برای توسعه پایدار به‌وجود می‌آورند. علاوه بر این، رشد اقتصادی منجر به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز می‌شود که خود منبع دیگری برای توسعه اقتصادی است. همچنین کشورهایی که رشد اقتصادی پایداری دارند، قدرت بیشتری برای رقابت در بازارهای جهانی به‌دست می‌آورند. آنچه مشخص است، در بهار امسال، بخش خصوصی مشارکت بیشتری در توسعه اقتصادی کشور داشته و رشد صادرات نیز این موضوع را تأیید می‌کند. بنابراین رشد تولید و به تبع آن رشد صادرات تولید شده یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد اقتصاد کشور در بهار امسال بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳