فرهنگ

وزیر فرهنگ :
رهبر انقلاب نشان داد فرمانده مقابله با جنگ روانی دشمن است

وزیر ارشاد، حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه را نشانه فرماندهی ایشان در میدان جنگ روانی دشمن دانست.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در واکنش به حضور مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه دیروز تهران در فضای مجازی نوشت: ابتکار رهبر انقلاب در حضور در نماز جمعه نشان داد که ایشان فرمانده مقابله با جنگ روانی دشمن نیز هستند حضور ایشان و اجتماع میلیونی مردم در مصلای تهران چونان موشک‌های وعده صادق بود، نمایه‌ای از عزت، شکوه و اقتدار.

 

صالحی:
روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان باید بر ریل مشخصی قرار گیرد

نظام‌الدین زاهدی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار تاجیکستان در ایران با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر فرهنگ در این دیدار گفت: تاجیکستان بخشی از وطن تمدنی و فرهنگی ما بوده و‌ هست، البته‌ ایران نیز برای تاجیکستان از چنین جایگاهی برخوردار است، علاوه بر آن شخصیت جنابعالی نیز برای بنده قابل احترام است چرا که فردی فرهنگی با سابقه خوب و‌ مؤثر هستید.
وی افزود: در مدتی که در ایران حضور داشتید در برقراری ارتباطات حسنه فرهنگی خیلی مؤثر بودید البته باید توجه داشت که مسائل فرهنگی از گذشته پایه روابط ایران و تاجیکستان بوده و هست.
وزیر فرهنگ ادامه داد: قدم‌های خوبی تاکنون برداشته شده است و مطمئن هستیم ان‌شاءالله در این دوره گام‌های بهتری برداشته خواهد شد. ملت‌های دو کشور با یکدیگر ریشه‌های تمدنی و تاریخی دارند، زبان فارسی تار و‌ پود ما را به هم وصل می‌کند و دو کشور در هم تنیده هستیم.

روابط عمیق ایران و تاجیکستان
صالحی تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی خصوصاً در حوزه فرهنگ‌ وجود دارد، تفاهمنامه‌ها، توافقنامه‌ها و توجه رؤسای جمهور دو کشور به این روابط نیز حائزاهمیت است. همچنین اینکه رئیس‌جمهور کشور تاجیکستان امسال دو بار به ایران آمدند، نشان‌دهنده عمق روابط است. وزیر فرهنگ در واکنش به پیشنهاد سفیر تاجیکستان مبنی بر تدوین برنامه ۵ و ۱۰ ساله در حوزه روابط فرهنگی دو کشور گفت: پیشنهاد جذابی مطرح کردید، زیرساخت‌ها اعم از تفاهمنامه‌ها و اراده مسئولان دو‌ کشور نیز فراهم است.

نهادسازی برای گسترش روابط فرهنگی
وی افزود: البته باید برای این امر‌ نهاد‌سازی کرد تا روابط  بر ریل مشخصی قرار بگیرند، البته بخشی از این نهادها موجود است مثل انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و نیز پاره‌ای از نهادهای فرهنگی پایداری که می‌تواند خط اتصال دو کشور باشند، مثل دفاتر فرهنگی در تاجیکستان.