گسترش دامنه هنر ضدصهیونیستی در تجلیل از مقام ارزشمند شهید سیدحسن نصرالله

ققنوس نصر در آسمان هنر مقاومت

گروه فرهنگی: هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد.
بر همین اساس، تعدادی از گروه‌های هنری و هنرمندان طراح گرافیک از همان ساعات ابتدایی حمله صهیونیست‌ها، دست به قلم شدند و زمانی که سیدحسن نصرالله به شهادت رسید، طرح‌های گرافیکی، تصویرسازی شده و حروف‌نگاری یا لوگوتایپ‌هایی نیز ترسیم کردند. این آثار اکثراً در تجلیل از مقام ارزشمند شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت است.
به گزارش مهر، خانه طراحان انقلاب اسلامی، نهضت مردم، پوستر انقلاب و «هنر هیأت» که شبکه‌ای از هنرمندان فعال در عرصه هیأت را تشکیل می‌دهد، از جمله مراکز و سازمان‌هایی هستند که به محض بروز اتفاقات، دست به قلم شدند و واکنش سریع خود را در فضای مجازی برای بهره‌برداری عموم منتشر کردند.
پوستر «ققنوس» اثر محمدحسین مؤیدی به‌همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسداشت و ادای احترام به مقام دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان، شهید سیدحسن نصرالله منتشر شد.
 
دومین وعده صادق ایرانی‌ها سوژه هنرمندان شد
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، دیوارنگاره میدان فلسطین و دیوارنگاره میدان جهاد نیز با توجه به شهادت جانسوز سید مقاومت سیدحسن نصرالله تغییر کردند که هر ۳ به پویش «آغاز نصرالله» و به یاد مجاهد کبیر، سیدحسن نصرالله رضوان‌الله علیه اشاره داشتند.
همچنین جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب بعد از انجام عملیات «وعده صادق۲» به این موضوع اختصاص داشت رونمایی شد. این دیوارنگاره با شعار «اگر جنگ می‌خواهید، ما استاد جنگیم» و در پاسخ به شهادت رهبران مقاومت و سرداران سرافراز سپاه اسلام به دست رژیم صهیونیستی تماشایی شد.
همچنین، طرح دیوارنگاره میدان فلسطین تهران پس از عملیات «وعده صادق۲» تغییر کرد. این طرح در واکنش به حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی با شعار عبری «آغاز پایان صهیون» در میدان فلسطین نصب شد.
 
نمایشگاه‌های هنری
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اتفاقات اخیر نمایشگاه عکس «نصر قریب» را در مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان فرهنگستان هنر برگزار کرد. این نمایشگاه شامل ۳۶ اثر عکاسی از هنرمندانی چون مجید سعیدی، رضا معطریان، ساتیار امامی، حسین فاطمی، پیام برازجانی، سعید فرجی و محمدرضا علی‌مددی است که تلاش کرده‌اند تصویر واقعی و ملموس از این رژیم ستمگر به تصویر بکشند و آرمان ماندگار وارثان قدس شریف را زنده نگه‌دارند.
رویداد ملی «انتفاضه هنر» در رشته‌های گرافیک، تصویرسازی، حروف‌نگاری، نقاشی و کاریکاتور نیز در محل لانه جاسوسی امریکا برگزار شد.
 
تقویت و تکثیر هنر ضدصهیونیست
مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه عنوان کرد: پرشمارترین هنرمندان فعال در زمینه مبارزه با رژیم صهیونیست در عرصه تجسمی شامل هنرمندان رشته‌های طراحی گرافیک هستند، چراکه این رشته یک رسانه به‌روزتر و هم‌راستاتر با رسانه‌ها و فضا‌های اجتماعی است؛ در کنار این هنرمندان، کارتونیست‌ها، خوشنویس‌ها و نقاش‌ها و عکاس‌ها هستند که قرار دارند و به صورت مداوم مشغول کار هستند. شخصاً هنرمندان متعددی را می‌توانم نام ببرم که نمونه آنها اساتید مسعود شجاعی طباطبایی و محمدحسین نیرومند و هنرمندان متعدد دیگری که در استان‌ها و شهرستان‌ها مشغول فعالیت هنری در این راستا هستند.
وی با تأکید بر اینکه هنر ضدصهیونیست طی سال‌های مختلف در ایران وجود داشته و تقویت و تکثیر شده است، گفت: خوشبختانه هنر ضدصهیونیستی در دنیا رواج پیدا کرده است؛ برخی هنرمندان در گوشه و کنار کشورمان وجود دارند که نمونه آنها استاد عباس ناصری است که تنها یک هفته بعد از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی که ناجوانمردانه با خاک یکسان شد، کتابچه‌ای را از آثار هنرمندان ۱۵ کشور مختلف آماده و با این عنوان که «بیمارستان میدان جنگ نیست» منتشر شد؛ این اقدام تنها یک نمونه از واکنش هنرمندان تجسمی است.

واکنش هنرمندان شناخته شده به جنایات رژیم صهیونیستی
خراسانی‌زاده تصریح کرد: هنرمندان شناخته‌شده دنیا نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی واکنش‌های مختلف دارند؛ نمونه آن نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بود که ماه محرم و صفر در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد و شاهد بودیم که آثار متعددی از هنرمندان مطرح دنیا تولید می‌شد. یا در نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور امریکای لاتین» که آبان و آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد که در میان ۴۸۰ اثری که وجود داشت، بیش از ۷۰ اثر مستقیماً به موضوع فلسطین و غزه بود. هنرمندانی که نه در منطقه ما و فضای رسانه‌ای زیست می‌کنند، این آثار را به زبان کارتون خلق کرده بودند.
وی هنرمندان عرصه تجسمی را پیشگامان هنر اعتراضی دانست و افزود: در گذشته هنرمندانی که در مسیر مبارزه از اعتبار خودشان هزینه می‌کردند و هویت هنری‌شان را به میدان می‌آوردند انگشت‌شمار بودند، اما انقلاب اسلامی موجب گسترش این هنرمندان شد و شاهد شکل‌گیری یک جریان چند هزار نفری در این زمینه هستیم. در چند روزی که شاهد خبر تلخ و دردناک شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله بودیم، هنرمندان زیادی مشغول به تصویرسازی و نقاشی دیجیتال از ایشان شدند و صد‌ها تولید اثر هنری از ایشان صورت گرفت.

 

بــــرش

گرافیک در لبه مبارزه است

مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر اینکه هنر ضدصهیونیستی در سطح دنیا گسترش پیدا کرده است، گفت: گرافیست‌ها جلودار مبارزه هنری هستند.
محمد خراسانی‌زاده، با بیان اینکه جریان هنری مبارزه با صهیونیست در حوزه تجسمی سال‌هاست که به‌وجود آمده و زنده و پویاست و هر روز از خودش واکنش نشان می‌دهد، اظهار کرد: تقریباً یک‌سال از شکل‌گیری ماجرای طوفان‌الاقصی می‌گذرد، جمع کثیری از هنرمندان تجسمی نسبت به این اتفاق مهم واکنش مؤثر داشته‌اند؛ نمونه‌های زیادی از هنرمندان ضدصهیونیست را می‌شناسیم که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند و در زمان کنونی، شرایط برای این هنرمندان بهتر شده است و آثار بیشتری خلق می‌کنند.