تداوم کوهخواری معدن سنگ شکن مرودشت در تخت جمشید!

خواب مردگان 2200 ساله آشفته شد

اسماعیل سیاوش‌پور دادستان مرودشت، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از صدور حکم پلمب معدن سنگ‌شکن خبر داد و به رسانه‌ها گفت که در حال حاضر پروانه فعالیت معدن شهرداری مرودشت اعتبار ندارد و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را در اختیار نداشته باشد، امکان بازگشایی نیست و فعالیت معدنی در کوه رحمت نباید انجام شود

 
ورود دادستانی مرودشت و صدور حکم پلمب معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت هم به تخریب تاریخ هخامنشی، اشکانی و ساسانی در کوه رحمت پایان نداد. کوه رحمت تخت‌جمشید بویژه در دامنه شمالی و حد فاصل تخت جمشید تا شهر ساسانی استخر، مملو از آثار تاریخی و گورهای باستانی متعلق به دوره‌های هخامنشی، فراهخامنشی و ساسانی است که همین آثار هم به ثبت جهانی این کوه بزرگ در یونسکو منجر شد. معدن سنگ‌شکن شهرداری روی کوه رحمت، در حریم درجه 2 تخت جمشید قرار دارد.
بر اساس ضوابط ملی و بین‌المللی (درباره حریم‌های آثار تاریخی)، هرگونه استخراج معدنی، فعالیت عمرانی و توسعه‌ای در حریم درجه 2 به طور کامل ممنوع است. همچنین باید معدن شن و ماسه شهرداری مرودشت در دامنه کوه مهر و در محدوده حریم درجه 2 در بخش جنوبی تخت‌جمشید برچیده شود.
با وجود قوانین ملی و بین‌المللی معدنکاوی در کوه محل تاجگذاری ساسانیان متوقف نشده است! در همین رابطه، هفته گذشته علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به «ایران» گفته بود: «معدن سنگ‌شکن مربوط به شهرداری مرودشت است که از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ فعالیت داشته و از همان ابتدا اداره میراث فرهنگی به ایشان تذکرهای لازم را داده و در طول این سال‌ها بارها از معدن شکایت شده است تا اینکه سال ۱۳۹۵ با همکاری استانداری فارس فعالیت آن متوقف می‌شود. بدین ترتیب طی یک ماه اخیر، مجدداً این معدن شروع به کار می‌کند اما دستور توقف آن صادر شده و موضوع در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.» در حکم صادره قضایی سال 1394 بر ممنوعیت فعالیت معدن سنگ‌شکن کوه رحمت تأکید شده است که باید تمامی ابزارآلات معدنی از این کوه جمع‌آوری شود.

ورود رسانه‌ها
بدین ترتیب پای دادستان مرودشت را این بار رسانه‌ها به موضوع باز کردند. هفته گذشته بود که اسماعیل سیاوش‌پور دادستان مرودشت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از صدور حکم پلمب معدن سنگ‌شکن خبر داد و به رسانه‌ها گفت که در حال حاضر پروانه فعالیت معدن شهرداری مرودشت اعتبار ندارد و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را در اختیار نداشته باشد، امکان بازگشایی نیست و فعالیت معدنی در کوه رحمت نباید انجام شود.
سیاوش‌پور با توجه به اینکه کوه رحمت در عرصه و حریم تخت جمشید و معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت نیز در حریم درجه۲ تخت‌جمشید قرار دارد، هرگونه فعالیت در این محدوده را تابع قوانین میراث فرهنگی دانست و گفت: بنابراین مجوزی برای فعالیت دوباره معدن صادر نخواهد شد. او گفت: دستور توقف و منع فعالیت معدن شن و ماسه و سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت صادر شده است و با ارجاع پرونده فعالیت معدنکاوی شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید اگر خسارتی به کوه رحمت و حریم درجه دو تخت جمشید وارد شده باشد با تشخیص قضات پرونده، موضوع رسیدگی و حکم قضایی لازم در مورد تخریب کوه رحمت در این پرونده صادر می‌شود.
بعد از ورود دادستان، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس هم اعلام کرد که دستور توقف فعالیت معدنکاوی در جوار کوه رحمت تخت جمشید را صادر کرده است. پس از آن هم محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هم به رسانه‌ها گفت که اجازه هیچ فعالیت معدنی یا استخراج خاک را در حریم‌های تخت جمشید نمی‌دهد.
او از دادستان عمومی و انقلاب مرودشت به خاطر صدور حکم توقف فعالیت کارخانه و معدن سنگ‌شکن تشکر کرد و افزود: طبق ضوابط میراث فرهنگی تمامی مجوزهای صادره در خصوص فعالیت این معدن بازبینی می‌شود. او هم ممنوعیت قانونی فعالیت در حریم‌های آثار تاریخی را یادآور شد و هم تأکید کرد که باید فعالیت این معدن متوقف شود.   کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت استقرار بشری در غارهای کوه را تا دوره نوسنگی دنبال کرده‌اند.  آنها در حریم درجه 2 تخت جمشید به محوطه‌های گورستانی متعددی شامل تابوت‌های سفالی 2200 ساله متعلق به اشکانیان و هزاران گور 1700 ساله متعلق به ساسانیان رسیده‌اند.

 

قانون‌شکنی در کوه رحمت
با وجود گذشت کمتر از یک هفته از صدور حکم دادستانی، معدن سنگ‌شکن همچنان در حال الک کردن تاریخ هخامنشی و فراهخامنشی است. حاضران در این معدن پیش از ورود دادستان مرودشت هم رفتار درشت و تندی با یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید داشتند و زیر بار رعایت قانون و توقف فعالیت در معدن نرفتند تا همچنان بلدوزرهای معدن سنگ‌شکن، خواب مردگان 2200 ساله در حریم هخامنشیان را آشفته کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳