اقتدار نظامی علامت مثبت به بازار سرمایه داد

تحقق بالاترین رکوردزنی بورس پس از وعده صادق

مجتبی آزادیان
خبرنگار

 همواره رخدادها و تنش‌های بین‌المللی بر بازارهای سهام، قیمت جهانی نفت و طلا و... اثر می‌گذارد و در بحبوحه تنش‌ها شاهد افزایش محسوس یا کاهش بسیاری از شاخص‌ها هستیم. بازار سهام ایران همچون بسیاری از بازارهای دنیا در چنین مواقعی تأثیرات روانی خود را روی شاخص کل نشان می‌دهد و حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در چنین مواقعی بورس خود را برای مدتی تعطیل می‌کنند.
 
افت قیمت طلا و صعود تاریخی
بازار سرمایه ایران اما در روز بعد از عملیات غرورآفرین وعده صادق یک که در پاسخ به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انجام شد، واکنش مثبتی به این عملیات داشت و به مرور نشان داد که دیگر تهدیدات رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بر شرایط بازار اثر بگذارد. اتفاقاً با پاسخ ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی، فعالان بازار با فراغ بال بیشتری به معاملات خود پرداختند و بازار در فاصله 7 روز معاملاتی به بالاترین سقف خود در تاریخ بورس یعنی رقم حدود 2 میلیون و 317 هزار رسید و فعالان بورس این پیام مهم را به مسئولان مخابره کردند که در سایه اقتدار نظامی، می‌توانند امنیت اقتصادی نیز داشته باشند. در بازار طلا نیز در فاصله 7 روز معاملاتی شاهد کاهش بیش از 200 هزار تومانی هر گرم طلای 18 عیار بودیم.
 
در انتظار کاهش
ریسک‌های سیستماتیک
در همین زمینه شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص کاهش دامنه نوسان یک درصدی گفت: تصمیم‌گیری در خصوص محدودیت دامنه نوسان از سوی مدیران سازمان بورس به یک درصد که پس از افزایش تنش‌ها صورت گرفت، می‌تواند به کنترل هیجانات کمک کند و موجب عدم زیان سنگین سهامداران شود. اگر دامنه نوسان در این شرایط با توجه به ریسک‌های سیستماتیک در حالت عادی خود قرار داشت به طور یقین موجب ضرر و زیان فعالان بازار می‌شد و در شرایط فعلی تصمیم سازمان بورس مبنی بر تعطیل نشدن بورس به نقدشوندگی و کاهش ترس کمک خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه با کاهش تنش‌ها و ریسک‌های سیستماتیک، همچنین با منتشرشدن گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها و اخبار مثبت در بلندمدت می‌تواند روند خوبی را در پیش گیرد. چنانچه با کاهش تنش‌ها دامنه نوسان به حالت عادی و محدوده ۴ درصدی تغییر کند، این تصمیم می‌تواند برای فعالان بورس و سهامداران مفید باشد.
 
الزام حمایت از سوی صندوق‌ها و بازارگردان‌ها
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به تنش‌های حال حاضر خاورمیانه عنوان کرد: باز بودن بورس در شرایط فعلی با محدودیت دامنه نوسان یک درصد، تصمیمی درست و کارشناسی بود.
وی معتقد است: تعطیلی بازار سرمایه در این شرایط مناسب نیست، چرا که تنها موجب القای ترس به سهامداران می‌شود و پس از بازگشایی بازار، شاهد صف‌های فروش سنگینی خواهیم بود. باز بودن بورس در این شرایط با محدودیت دامنه نوسان یک درصد بسیار مناسب‌تر از تعطیلی بازار است. خاوری با توجه به تنش‌های بین ایران و رژیم صهیونیستی و مصادف شدن آن با روز پایانی معاملاتی هفته جاری، بیان کرد: باید منتظر حمایت از سوی صندوق‌ها و بازارگردان‌ها باشیم.

 

بــــرش

بی‌تأثیری تنش‌های سیاسی بر تحولات بازار
اکثر کارشناسان معتقدند، عملیات وعده صادق 2 نیز چنین اثراتی را بر بازار سرمایه و بازار طلا خواهد گذاشت. با این حال مرور اتفاقات نشان می‌دهد که به مرور زمان تنش‌های سیاسی بین ایران و رژیم صهیونیستی اثرات روانی خود را برای فعالان بازار از دست می‌دهد و ریسک نوسانی بازار کاهش می‌یابد. برخی فعالان بازار معتقد هستند، در نهایت ایران پیروز نبرد طولانی و فرسایشی با رژیم صهیونیستی است و معتقدند که این شرایط به مرور زمان برای بازار سرمایه عادی خواهد شد و بزودی بازار سهام از ریسک رژیم صهیونیستی عبور می‌کند و زیستن با این ریسک را خواهد آموخت. از سویی عدم تعطیلی بورس پس از عملیات وعده صادق 2 و در بحبوحه اخبار و شایعات مربوط به حمله متقابل اسرائیل، نشان از درایت مسئولان اقتصادی دارد که این پیام را به فعالان بازار سرمایه منتقل کنند، بورس ایران تحت تأثیر تنش‌های سیاسی قرار نخواهد گرفت.