در ادامه اجرای عملیات وعده صادق 2 و از سوی مقامات سیاسی و نظامی کشورمان مطرح شد

پاسخ سنگین‌تر در انتظار هر گونه تقلای تلافی‌جویی

رژیم صهیونیستی پس از هدف قرار گرفتن اراضی اشغالی با صدها موشک هایپرسونیک جمهوری اسلامی ایران با این هشدار جدی مقامات کشورمان مواجه شد که در صورت هر گونه تقلا برای پاسخ متقابل باید منتظر ویرانی گسترده زیرساخت‌های خود باشد.
شامگاه سه‌شنبه بود که سپاه پاسداران با همراهی دیگر نیروهای مسلح عملیات وعده صادق 2 را با رمز یا رسول‌الله اجرا کرد. در قالب این عملیات 200 موشک هایپرسونیک فتاح برای هدف قرار دادن تعدادی از مراکز راهبردی رژیم اسرائیل و در پاسخ به جنایات تروریستی این رژیم در به شهادت رساندن شهیدان اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد. رادار سپر دفاع موشکی و پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی از جمله مراکزی بودند که در این عملیات مورد حمله و اصابت موشک‌ها قرار گرفتند.

بیانیه قاطعانه ستاد کل و هشدار
به اسرائیل
ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ساعتی پس از عملیات در بیانیه‌ای با تأکید بر این موضع که ایران در طول ۴۵ سال گذشته هیچ گاه آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: لکن در دفاع از حق مشروع خود در مقابل هر تجاوز و تعرّضی با صلابت و قدرت مثال‌زدنی کوتاه نمی‌آید و هر متجاوز شرور در هر سطحی را از کرده خود پشیمان می‌کند. این بیانیه در عین حال هشدار داد: چنانچه رژیم متجاوز صهیونیستی اقدام به پاسخ متقابل نماید باید منتظر ویرانی زیرساخت‌های خود به صورت گسترده و فراگیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین باشد و در صورت دخالت مستقیم کشورهای حامی رژیم از جمله امریکا در تجاوز و تعرض به ایران اسلامی، همزمان مراکز و منافع آنها نیز در سطح منطقه با هجوم مقتدرانه و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو خواهد شد.
سرلشکر باقری: آماده تکرار چندبرابری عملیات اخیر هستیم
در کنار هشدار مطرح شده، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح آنچه در عملیات وعده صادق 2 انجام شد، با بیان اینکه از هنگام ترور شهید هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران با درخواست مکرر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر اینکه شما خویشتنداری کنید تا آتش‌بس را در غزه برقرار کنیم دوره سختی در خویشتنداری را پشت سر گذاشتیم، اما رژیم جنایتکار صهیونیستی با حمایت امریکا جنایات خود را افزایش داد، گفت: حتی با وجود این جنایت‌ها جمهوری اسلامی ایران رعایت موازین لازم را به انجام رساند و فقط پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داد. سه پایگاه هوایی نظامی اصلی رژیم صهیونیستی، موساد به عنوان مرکز ترور، پایگاه هوایی نواتیم به عنوان پایگاه هوایی اف ۳۵ و پایگاه هوایی هاتسرین به عنوان پایگاهی که برای ترور شهید نصرالله عزیز مورد استفاده قرار گرفت، هدف حمله موشکی سپاه واقع شد.
بر اساس اعلام سردار باقری در این عملیات رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه که قتل عام مردم غزه را بر عهده داشتند نیز مورد هدف قرار گرفت. وی در عین حال تأکید کرد: در این عملیات زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی رژیم مورد هدف قرار نگرفت، در حالی که این کار کاملاً امکان‌پذیر بود. من در اینجا اعلام می‌کنم که سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بعد دفاعی و چه در بعد آفند در تکرار این تهاجم و چندین برابر آن کاملاً آماده هستند.

تکرار هشدار این بار
از سوی وزیر امور خارجه
گفت‌و‌گوها و موضعگیری‌های دیپلماتیک بلافاصله پس از انجام عملیات موشکی شامگاه سه‌شنبه آغاز شد. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در پاسخ به تماس‌های تلفنی وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه و برخی کشورهای دیگر در خصوص عملیات با اشاره به بیش از ۲ ماه خویشتنداری ایران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه در تهران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصراً پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه تأکید کرد: عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی در صدد اقدام تلافی جویانه بر آید، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش و جنگ نیست، اگرچه از جنگ هراسی ندارد. ما به هر طرف ثالثی هشدار می‌دهیم که در این درگیری دخالت نکند. وی با بیان اینکه هیچ تبادل پیامی با امریکایی‌ها قبل از عملیات و پاسخ ایران صورت نگرفت، گفت: بعد از پاسخ هشداری به سوئیس داده شد تا به امریکایی‌ها منتقل کنند و گفته شد که این حق ما به لحاظ دفاعی بود و قصد ادامه نداریم. همچنین هشداری به امریکا دادیم که خودشان را کنار بکشند و دخالت نکنند.
محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ریاکاری غرب نه تنها مبتذل، بلکه بسیار خطرناک است. کشورهای غربی به نسل‌کشی اسرائیل در غزه کمک کرده و در برابر تجاوزات اسرائیل علیه ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و دیگر کشورهای منطقه سکوت کرده‌اند.»
وی در ادامه نوشت: «ایران حق ذاتی در دفاع از خود در برابر حملات مکرر مسلحانه اسرائیل به خاک و شهروندان ایرانی را دارد. تنها اسرائیل و متحدانش مسئول تمامی پیامدهای تحریکات و تشدید تنش‌های مداوم اسرائیل هستند.»

همصدایی جریان‌های سیاسی
پس از عملیات وعده صادق 2
اجرای عملیات وعده صادق 2 که با تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور و  همکاری سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مسلح اجرا شد، از لحظه اتفاق با موجی از حمایت گسترده عموم مردم و جریان‌های مختلف سیاسی همراه شد.
روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فراکسیون‌های مختلف به نمایندگی ملت ایران از حملات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی قدردانی کردند و آن را موجب شادی دل‌های مردم و عملیاتی غرورآفرین توصیف کردند. همچنان که وکلای ملت نیز در سخنان خود تصریح داشتند اگر رژیم صهیونیستی دوباره بخواهد اشتباه محاسباتی کند در موج بعدی اقدامات ایران دیگر جایی برای ماندن صهیونیست‌ها وجود نخواهد داشت. احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز با صدور بیانیه‌هایی ضمن اعلام حمایت از عملیات انجام شده آن را سبب نقش برآب شدن ادعای پوشالی رژیم جعلی صهیونیستی در کارآیی گنبد آهنین برای مقابله موشکی دانستند.

 

خبر پلاس

همزمان با برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل انجام شد

تحرکات حامیان غربی رژیم صهیونیستی

متحدان اروپایی رژیم اسرائیل در ساحت دیپلماسی نیز به موضعگیری پیرامون عملیات موشکی ایران پرداختند. چنانکه رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای با نادیده گرفتن اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه، مدعی شد که پاسخ نظامی مشروع ایران به این اقدامات طی عملیات «وعده صادق 2» اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه بوده است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز گذشته اعلام کرد که این کشور به بهانه حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی کاردار ایران را در نبود سفیر احضار کرده است.
در عین حال سفارت ایران در لندن در شبکه‌های اجتماعی با پیامی خطاب به اروپایی‌ها یادآور شد: «زمانی که رژیم صهیونیستی غزه را ویران و زنان و کودکان را می‌کشد اروپایی‌ها سکوت می‌کنند، اما وقتی ایران درگیر دفاع مشروع از خود می‌شود، ناگهان صدای محکومیتشان بلند می‌شود».
در همین راستا روز گذشته نشست اضطراری شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات منطقه با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.
پیش از برگزاری این نشست و در بامداد روز چهارشنبه نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون پاسخ مشروع و قانونی کشورمان به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی نوشت: این اقدام در چهارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس که میهمان رسمی دولت ایران بود، مجروحیت سفیر ایران در لبنان در اثر هدف‌ قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ با انفجار پیجرها و ترور دبیرکل حزب‌الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ انجام شد.
در این نامه تصریح شد: برخلاف رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و قتل‌عام می‌داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده است.
نماینده ایران در ادامه با اعلام هشدار نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از شورای امنیت درخواست می‌کند که فوراً و قاطعانه برای متوقف کردن تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن علیه لبنان، غزه و سوریه اقدام کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳