رئیس‌جمهور با هدف رایزنی دوجانبه و شرکت در نشست مجمع همکاری آسیا به دوحه سفر کرد

امضای 6 سند همکاری میان ایران و قطر

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور روز گذشته به دعوت امیر قطر و با هدف شرکت در نشست مجمع همکاری آسیا راهی دوحه شد و تصریح کرد، از این سفر برای ایجاد اجماع میان کشورهای منطقه در روند ضدیت با رژیم صهیونیستی بهره خواهد برد. پزشکیان در حالی روز گذشته در قطر حضور یافت که مورد استقبال ویژه «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر قرار گرفت و گفت‌و‌گوهای مهمی را با مقام قطری در چهارچوب مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای از سرگذراند. برگزاری نشست عالی‌رتبه دو هیأت بلندمرتبه و امضای 6 سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی از رویدادهای مهم روز گذشته بود. همکاری در طرح توسعه‌ بندر دیر، بهداشت، رفاه و تجارت، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال 1405 و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال 2026 از جمله مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که توسط وزرای نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با همتایان قطری به امضا رسید.
سیاست خارجی دولت چهاردهم با تمرکز بر روابط منطقه‌ای با تأکید بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. در همین چهارچوب، قطر یکی از همسایگانی است که رفت‌و‌آمدهای انجام شده در سطح وزرای خارجه و محتوای رایزنی‌هایی که از آغاز به کار دولت پزشکیان در پایتخت دو کشور شکل گرفته، حکایت از قرار داشتن در مسیر توسعه همه‌جانبه روابط دارد. این در حالی است که مقامات قطری در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند از منظر سیاسی خود را در جایگاه یکی از بازیگران در مسائل بین‌المللی مربوط به ایران و به طور مشخص پرونده‌های مهم منطقه قرار دهد. همچنان‌که ارزیابی‌های رسانه‌ای از سفر از پیش اعلام نشده اواخر ماه دی وزیر خارجه قطر به ایران آن هم در آستانه سفر امیر این کشور به امریکا بر این وجه از تمایل دوحه به ایفای نقش میانجی دلالت داشت.
 تبادل‌نظر با کشورهای منطقه درباره اسرائیل
سفر رئیس‌جمهور به قطر در شرایطی انجام شد که یک روز پیش از آن، جمهوری اسلامی در واکنش به اقدام تروریستی تل آویو علیه «اسماعیل هنیه» و «سیدحسن نصرالله» فرماندهان جبهه مقاومت حماس و حزب‌الله لبنان، اراضی فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در جریان این سفر با دولت قطر گفت‌و‌گوهایی در رابطه با تعاملات اقتصادی، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و اجتماعی خواهد داشت و امضای اسناد همکاری نیز در دستور کار است، حضور شمار زیادی از کشورهای آسیایی را در نشست دوحه امکان مناسبی برای تبادل‌نظر درباره وضعیت بحرانی منطقه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن انسان‌های بی‌گناه، زنان، کودکان، بیمارستان‌ها و مدارس دانست و گفت: در این گفت‌و‌گوها به دنبال ایجاد یک زبان و نگاه مشترک در بین همه کشورها هستیم تا بتوانیم با اقدام مشترک صهیونیست‌ها را وادار کنیم دست از جنایت‌هایشان بردارند و اگر غیر از این بخواهند کاری کنند، طبیعتاً عکس‌العمل‌های سختی خواهند دید. پزشکیان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم در دیدارها با امیر قطر و دیگر مقامات به یک نگاه و زبان مشترک برسیم، تصریح کرد: وزرای خارجه کشورهای آسیایی نیز آنجا جلسه خواهند داشت و درباره مشکلات و مسائل امنیتی در منطقه و تفاهماتی که باید با هم داشته باشند، گفت‌و‌گو خواهند کرد. امیدوارم این گفت‌و‌گوها بتواند ما را به وحدت و انسجام برساند و دشمنان را از طمع اینکه بخواهند در خاورمیانه شورش و بلوایی راه بیندازند، دور کند و مأیوس نگه دارد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳