ایران در «ایران»

هشدار سیلاب در مازندران
رگبار شدید باران در راه ۵ استان
ایران زمین- سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از رگبار شدید باران تا روز جمعه در پنج استان شمالی و افزایش ارتفاع امواج به بیش از ۲ متر در آب‌های جنوب کشور خبر داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ، وقوع رگبار شدید باران، رعد‌و‌برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات احتمال بارش برف در شمال و شمال‌شرق آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان و گیلان نوار شرقی اردبیل را پیش‌بینی کرد.
همزمان هواشناسی مازندران نیز با اشاره به شکل‌گیری جریانات شمالی همراه با نفوذ موج در تراز میانی جو، نسبت به آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف این استان هشدار داد. هواشناسی مازندران وزش باد شدید، رگبار متناوب باران، کاهش دما، در برخی مناطق با احتمال تگرگ و در مناطق سردسیر و کوهستانی با بیش از سه هزار متر ارتفاع، بارش برف را پیش‌بینی کرد. هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه و کاهش دید، لغزندگی، رانش زمین و ریزش سنگ در جاده‌ها و محورهای کوهستانی و خسارت به سازه‌های کم‌مقاوم و سست‌بنیان را اثر مخاطره این سامانه ناپایداری جوی اعلام کرد و نسبت به احتمال وقوع آنها در مناطق مختلف مازندران هشدار داد.

طرح‌های صنعتی نیمه کاره فارس
به مرحله پایان کار رسید
شیراز- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده و بازدیدهای میدانی، اکثر طرح‌های صنعتی راکد و نیمه تمام که در جلسات کمیته پایش تعیین تکلیف و به آنها مهلت اعطا شده است، در مراحل ساخت و ساز و تکمیل و اخذ پایان کار قراردارند و این موضوع نویددهنده حرکت استان به سمت توسعه صنعتی است. سید مسعود عظیمی افزود: پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به‌‎صورت ماهانه رصد می‌شود تا طرح‌ها در زمان مقرر به تولید و اشتغال برسند. وی بیان کرد: راهبرد اصلی ما کمک به سرمایه‌گذاران برای شتاب بخشیدن به روند بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی است و در این زمینه از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس یادآور شد: در جلسات کمیته پایش، با شناسایی طرح‌های راکد و غیرفعال و احصای دلایل غیرفعال بودن آنها، پیگیری ویژه برای فعال‌سازی طرح‌هایی که شرایط لازم را دارند، صورت می‌پذیرد.

اعطای تسهیلات با کارمزد 4 درصد
به عشایر چهارمحال و بختیاری
شهرکرد - مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌جاری مجوز ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ با کارمزد چهار درصد برای عشایر گرفته شده که پس از معرفی به بانک‌های عامل به آنها ارائه خواهد شد. محمد محمودی با بیان اینکه ۱۲۴ هزار عشایر درون‌کوچ و برون‌کوچ در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: عمده عشایر برون‌کوچ در شهرستان کوهرنگ و اردل هستند.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به تقویم کوچ که با اداره منابع طبیعی، دادستان، معاونت عمرانی استانداری و فرماندهی نیروی انتظامی استان تنظیم شده است، گفت: مدیریت کوچ عشایر، فصل کوچ و قشلاق عشایر ۳۱ شهریورماه اعلام شد. وی افزود: هم‌اکنون بخش زیادی از عشایر برون‌کوچ استان مناطق ییلاقی را ترک کرده و تنها تعدادی باقی مانده‌اند. محمودی درخصوص رعایت برنامه‌ زمانبندی مدیریت کوچ، افزود: هشدارهایی در قالب پیامک‌های متعدد برای عشایر ارسال شده و باتوجه به سامانه‌های بارشی که از سوی اداره‌کل هواشناسی استان پیش‌بینی می‌شود، به عشایر هشدار داده شده که در مناطق سیل‌خیز از اسکان خودداری کرده و سایر موارد مدیریت کوچ را نیز رعایت کنند. همچنین اداره‌کل راهداری استان در مدت ۲۰ روزی که عشایر در حال کوچ هستند، گشت‌های راهداری را در مسیرهای مواصلاتی مستقر کرده تا عشایر با ایمنی و سلامت کامل مسیر کوچ را طی کنند.

آذربایجان‌غربی، رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری
ارومیه - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران، آذربایجان غربی در بهار ۱۴۰۳ با نرخ بیکاری ۵/۷ درصد در رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری قرار گرفته است.
حسین سپهری افزود: آذربایجان غربی در بهار ۱۴۰۳ با نرخ بیکاری ۵/۷ درصد در رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری قرار گرفته که این نرخ نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد کاهش و نسبت به بهار ۱۴۰۰ (۱۰/۲) به میزان ۴/۵ درصد کاهش داشته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی افزود: به‌طورکلی نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۰، ۱۲/۴ درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۶/۷ درصد کاهش یافته ‌که نشان‌دهنده کاهش ۵/۷ درصد طی دو سال است.  سپهری ادامه داد: در مقایسه با کشور با نرخ ۸/۱ درصد، نرخ بیکاری استان با ۶/۷ درصد، به میزان ۱/۴ درصد کمتر از میانگین کشور است.

‌کردستان؛ پانزدهمین استان پیر کشور
سنندج - مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: استان کردستان پانزدهمین استان پیر کشور است.  حسین رسولی اظهار کرد: در بین شهرستان‌های استان، بیجار با ۱۶/٥ درصد پیرترین و مریوان با ۷/۹ درصد جوان‌ترین شهرستان‌ها هستند. رسولی در ادامە با اشاره به جمعیت سالمند استان کردستان عنوان کرد: براساس آخرین آمار موجود که مربوط به ابتدای سال ۱۴۰۲ است، ۲۱۶ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۶۵ سال سن داشته و جزو سالمندان محسوب می‌شوند که از این تعداد ۱۲۱ هزار نفر زن و ۹۵ هزار نفر مرد هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند، جامعه پیری محسوب می‌شود، گفت: ۱۱ درصد از جمعیت استان کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند و تا چند سال آینده استان کردستان جزو استان‌های پیر محسوب می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳