اعلام کف قیمتی، بازار برنج را از بلاتکلیفی خارج کرد

شالیکاران شمال آماده عرضه بدون محدودیت برنج

ساری‌– رنگ کسادی و بی‌رونقی از بازار برنج در مازندران برگشته است و شالیکاران و عرضه‌کنندگان برنج از بلاتکلیفی تعیین قیمت برنج خارج شدند؛ دلیل این تحول تازه در بازار برنج چیزی نیست جز تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که روز سه‌شنبه گذشته کف قیمت برنج‌های داخلی را اعلام کرد.
بر اساس مصوبه این شورا، هر کیلوگرم برنج پرمحصول ندا، فجر و شیرودی به قیمت ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار ریال و برنج طارم محلی با ۱۰ درصد شکستگی به قیمت ۹۰۸ هزار ریال برای هر کیلوگرم ارزش‌گذاری شده است.
از آنجا که از مجموعه ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری که امسال زیر کشت برنج رفته حدود ۱۸۰ هزار هکتار آن از ارقام محلی بخصوص طارم و هاشمی است، اعلام کارشناسی کف قیمت این محصول کیفی پرطرفدار سبب رضایتمندی شالیکاران شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، از زمان آغاز برداشت شالی در مازندران یعنی از اواخر تیرماه تاکنون عمده شالی‌ها پس از تبدیل به برنج سفید در کیسه‌ها بسته‌بندی و انبار شد، طبق اعلام اتحادیه شالیکوبی‌داران استان، هم‌اکنون در هر یک از این واحد‌ها به طور میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن برنج سفید آماده عرضه وجود دارد.
 طارم محلی و هاشمی، دو رقم از بهترین برنج مازندران و ایران محسوب می‌شود که از زمان ورود برنج نو تا هفته پیش در هر کیلوگرم بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار ریال به‌ندرت خرید و فروش می‌شد، ولی اکنون با اعلام کف قیمت انواع برنج از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، توقع کشاورزان محقق شده و به گفته آنان همه محصولشان آماده عرضه است.
 شالیکاران مازندران دلیل پایین بودن قیمت عمده‌فروشی برنج را علاوه بر بالا رفتن هزینه تولید، اختلاف قیمت حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریالی برنج‌های سورتینگ و بسته‌بندی شده ۱۰ و 5 کیلویی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل استان عرضه می‌شود، عنوان می‌کردند، اما اکنون می‌گویند، با اعلام کارشناسی کف قیمت برنج کیفی، در هر کیلو‌گرم حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ریال افزایش یافته است. به گفته آنان، افزایش قیمت برنج نسبت به ۲ ماهه گذشته از جیب مصرف‌کننده پرداخت نمی‌شود، بلکه باید از سود غیرمتعارف تاجران کم شود.
 
نیازی به واردات برنج نیست
 رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران، زمان اعلام کف قیمت برنج داخلی را با تأخیر زیاد توصیف کرد و گفت: اگر شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت کارشناسی برنج را همانند محصولات دیگر از جمله گندم و کلزا بموقع یعنی پیش از برداشت محصول و ورود به بازار اعلام کند، واسطه‌گری و دلال‌بازی بازار برنج داخلی و حتی خارجی از بین می‌رود.
 محمد باقر ابراهیمی با توضیح اینکه البته هنوز ۶۰ درصد برنج‌های تولیدی امسال در واحد‌های شالیکوبی‌ آماده عرضه است، افزود: هر چند اعلام کف قیمت سبب می‌شود تا تولید‌کننده و تاجر از بلاتکلیفی و سردرگمی بیرون بیایند، اما همواره اصل عرضه و تقاضای محصول قیمت و شرایط بازار را تنظیم می‌کند.  وی با بیان اینکه قیمت اعلامی برنج‌های تولید داخل کارشناسی و منطبق با هزینه تولید و سود منطقی برای شالیکاران است، ادامه داد:‌ معتقدم دست‌اندرکاران خرید تضمینی در اسرع وقت وارد بازار شوند، تا بازار رونق مناسبی بگیرد.
 رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با بیان اینکه صاحبان شالیکوبی‌ها مورد اعتماد و امین مردم و همواره با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: تأکید می‌کنم، اگر کمک و حمایت دولتی برای رونق بازار برنج وجود دارد باید به اتحادیه شالیکوبی‌داران داده شود تا با افزایش قدرت خرید و با سود بسیار کم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
 این کارشناس بازار برنج مازندران توضیح داد: با اعلام کف قیمت ۹۰۸ هزار ریال برای برنج طارم و هاشمی، قیمت این محصول با سورتینگ و بسته‌بندی همراه با سود منطقی حداکثر بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار ریال باید در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.
 وی با بیان اینکه اگر سرانه مصرف برنج با عدد واقعی ۲۵ تا ۲۸ کیلوگرم محاسبه شود، واردات برنج خارجی ضرورتی ندارد، گفت: یقین کنید برنج‌های تولید داخل که حدود ۷۰ درصد آن از نوع برنج کیفی محلی مطابق با ذائقه هم ملت است، با قیمت بسیار مناسب در اختیار عمده مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

برش

عرضه بدون محدودیت محصول از سوی شالیکاران

یکی از صاحبان شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران با بیان اینکه تعیین و اعلام قیمت کف کارشناسی تولید برنج داخلی علاوه بر شفاف‌سازی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده برای دو طرف هم به صرفه خواهد بود، به ایرنا گفت: اکنون کشاورزان از بلاتکلیفی و انتظار بیرون آمدند و با مشخص شدن کف قیمت به نظر می‌رسد شاهد رونق گرفتن بازار برنج باشیم. محمد پورموسوی با بیان اینکه تا کنون عرضه و تقاضا برای خرید برنج کم بوده و خرید و فروش رقم‌های کیفی طارم و هاشمی با قیمت ۷۸۰ تا ۸۰۰ هزار ریال به‌ندرت انجام می‌شده است، ادامه داد:‌ کشاورزان با قیمت ۹۰۸ هزار ریال بدون محدودیت حاضر به فروش همه محصول خود هستند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳