معاون بهداشت وزارت بهداشت:

بی‌توجهی به جوانی جمعیت باعث کاهش جمعیت کشور به ۴۲ میلیون نفر می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر به موضوع جوانی جمعیت توجه‌ نکنیم، جمعیت کشور طی ۴۰ سال آینده به ۴۲ میلیون‌نفر می‌رسد.
به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی در مراسم تودیع معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: حوزه بهداشت علاوه بر سلامت مردم به موضوع جوانی جمعیت توجه می‌کند و وزارت بهداشت دولت چهاردهم با هدایت دکتر ظفرقندی در این زمینه به موفقیت می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز از مأموریت‌های اصلی وزارت بهداشت در دولت چهاردهم است، اظهار داشت: براساس اسناد بالادستی و تأکید مقام رهبری، اهتمام رئیس جمهور و دیدگاه‌ وزیر بهداشت، نقشه‌ راهی پیش‌ رو داریم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه توجه به بهداشت نسبت به سایر حوزه‌های سلامت متفاوت است، ادامه داد: برخی به دنبال دستاوردهایی هستند که نتایج زودهنگام داشته‌ باشد اما باید به این موضوع اشاره کرد که به عنوان مثال افزایش یک‌ سانتی‌متر قد کودکان باید بر اساس یک برنامه باشد و تلاش‌های ۱۰ ساله نیاز دارد.

جمعیت سالمند کشور در 10 سال آینده از 10 به 20 درصد می‌رسد
معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به مناسب روزجهانی سالمند هم گفت: «سالمندی فعال، فردایی برای همه» شعار روز جهانی سالمند است و باید به این حوزه توجه بیشتر صورت گیرد چرا که جمعیت سالمند کشور در 10 سال آینده از 10 به 20 درصد می‌رسد.
دکتر رئیسی ادامه داد: ایران با توجه به ارتقای سطح سلامت عمومی، افزایش امید زندگی و اجرای افراطی سیاست‌های تنظیم خانواده، دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است. در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با ضریب سالمندی یا شاخص سالخوردگی جمعیت که بیانگر تعداد افراد 60 ساله و بالاتر به ازای 100 نفر جمعیت زیر 15 سال است، نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های 1355 تا 1395 این شاخص از 12 به 39 افزایش یافته است.
وی افزود: این مسأله از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سلامتی تبعات و پیامدهایی را به دنبال دارد. به گونه‌ای که نسبت جمعیت سالمند در طی حدود 20 سال آینده، از 10 درصد به 20 درصد خواهد رسید و این یعنی 2 برابر شدن جمعیت سالمندی. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول بیش از صد سال اتفاق افتاده است. بدیهی است تغییرات جمعیت شناختی در سیاستگذاری‌های کلان وزارت بهداشت و به طور ویژه معاونت بهداشت مد نظر قرار دارد.