رئیس جمهور در دفتر جنبش حزب‌الله در تهران:

ایران با مردم فلسطین و لبنان خواهد ایستاد

روز گذشته رئیس‌جمهور با حضور در دفتر جنبش حزب‌الله لبنان در تهران به مقام والای سید حسن نصرالله، دبیر کل شهید این جنبش ادای احترام کرد. مسعود پزشکیان در این دیدار که از سوی محسن حاجی میرزایی‌،‌ رئیس‌دفتر خود همراهی می‌شد، ضمن گفت‌و‌گو با «سید عبدالله صفی‌الدین» نماینده این جنبش در تهران، شهادت مجاهد کبیر سید حسن نصرالله، دبیر کل و دیگر فرماندهان این جنبش را به ملت قهرمان لبنان و همه آزادیخواهان جهان تسلیت گفت. رئیس‌جمهور همچنین دفتر یادبود شهید نصرالله دبیرکل و فرماندهان شهید مقاومت حزب‌الله را امضا کرد. پزشکیان در این متن، نخست این نکته را درباره شهید سیدحسن نصرالله نوشت: درود خداوند بر شهید مقاومت که عمر شریف خود را در راه آزادی مردم فلسطین و مبارزه با صهیونیست متجاوز سپری نمود.
وی در ادامه، با بیان اینکه دنیا باید بداند خون این شهید بزرگوار و همراهانش همچنان خواهد جوشید و در مقابل ظلم و ستم قد علم خواهد کرد، تصریح کرد: امریکا و طرفداران رژیم صهیونیست به دنیا نشان دادند که حقوق بشر، کرامت انسان و قوانین بین‌الملل چگونه نقض می‌شود و تروریست‌ها و جنایتکاران به نام طرفداران حقوق انسانی و در مقابل، ظلم‌ستیزان و طرفداران مظلومان، تروریست نامیده می‌شوند. رئیس جمهور ادامه داد: ننگ بر این تفسیر و تعبیر حامیان دروغین انسانیت و آزادی باد و مردم عزیز فلسطین و لبنان بدانند که ایران و مردم حق‌طلب همچنان با آنان خواهند ایستاد.

نباید حزب‌الله را تنها گذاشت
موضع و تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران و مردم حق طلب، با مردم فلسطین و لبنان خواهند ایستاد، پیش از این بارها از سوی پزشکیان تکرار شده است. از جمله در جلسه یکشنبه گذشته هیأت دولت، پزشکیان با بیان اینکه جنایت شهادت سیدحسن نصرالله بار دیگر ثابت کرد رژیم جنایتکار صهیونیستی به هیچ یک از موازین و چهارچوب‌های بین‌المللی پایبندی ندارد، به مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان امریکا اشاره کرد که در آن تأکید کرده بود حزب‌الله لبنان نباید در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها بماند. پزشکیان با اشاره به اینکه آن اظهارنظر درباره حزب‌الله بازتاب‌های رسانه‌ای بسیاری داشت، گفت: «الان هم معتقدم نباید مبارزان و مجاهدان لبنانی را در این نبرد تنها گذاشت تا این رژیم سفاک نوبت به نوبت کشورهای محور مقاومت را مورد تجاوز قرار دهد و زنان و کودکان بی‌گناه را به خاک و خون بکشد.»
مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.‌ان که رئیس‌جمهور در جلسه دولت به آن اشاره کرد، در خلال سفر به مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. پزشکیان در این مصاحبه که پیش از ترور شهید سیدحسن نصرالله انجام شد، در پاسخ به این پرسش که پس از تشدید درگیری‌ها، آیا به حزب‌الله توصیه می‌کنید خود را کنترل کند؟ تصریح کرد: «باید کنار حزب‌الله بایستیم. طبیعتاً از حزب‌الله نمی‌توان انتظار داشت به تنهایی در مقابل رژیمی که از طرف امریکا و اروپا پشتیبانی می‌شود، بایستد، در نتیجه باید به صورت جمعی نسبت به این مسأله تصمیم‌گیری کنیم.»

تنها راه، دفاع در برابر صهیونیسم
پزشکیان در بخش دیگری از همین مصاحبه با بیان اینکه حزب‌الله با رژیمی روبه‌روست که تا بن دندان مسلح است و امریکا برای پشتیبانی از او کشتی‌های هواپیمابرش را به اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه آورده و از او دفاع می‌کند، گفت: «این مسأله از نظر انسانی و از نظر حقوق بشری غیرقابل قبول است که کشوری ادعا کند باید دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در دنیا حاکم باشد، اما از رژیمی پشتیبانی کند که انسان‌ها و بچه‌ها و پیرها را می‌کشد. رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که حالا حزب‌الله چه خواهد کرد؟» تصریح کرد: «در مقابل هواپیماهایی که لبنان را بمباران می‌کنند، چکار می‌تواند بکند؟ طبیعتاً مجبور است با هر آنچه که دارد از خود دفاع کند.»
 
انتقاد از استانداردهای دوگانه
همچنین روز گذشته در مراسم‌های رسمی جداگانه‌ای، سفرای جدید کشورهای سودان، دانمارک، نیجر، آلمان، قطر و نروژ استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند. پزشکیان در این دیدارها، ضمن آرزوی موفقیت برای سفرای جدید این 6 کشور در مدت مأموریت خود در جمهوری اسلامی ایران، بر عزم کشورمان برای ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها با همسایگان، کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان تأکید کرد و گفت: من از ابتدای آغاز به کار همواره اعلام کرده‌ام که بنای ما همکاری با همه کشورها بر اساس احترام و منافع متقابل است.
وی در دیدار سفرای جدید سودان و نیجر بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای روابط فیمابین، در راستای توسعه متقابل تأکید کرد.
رئیس جمهور همچنین در دیدار سفرای دانمارک، آلمان و نروژ با اشاره به سابقه روابط دوستانه میان این کشورها با ایران تصریح کرد: ما در گذشته روابط خوبی در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی داشتیم و بنای دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران احیای روابط دوستانه با کشورهای اروپایی و گسترش همکاری‌ها بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری است.
پزشکیان با اشاره به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، اظهارکرد: متأسفانه شاهد اعمال استاندارد دوگانه از سوی امریکا و کشورهای اروپایی در قبال مسأله حقوق بشر هستیم؛ در حالی که این کشورها نسبت به تضییع حقوق یک فرد در کشورهایی مثل ایران، همه دنیا را بهم می‌ریزند، در برابر کشتار ده‌ها هزار انسان بی‌گناه از سوی رژیم صهیونیستی، با سکوت خود مهر تأیید بر این جنایات می‌زنند.
رئیس جمهور همچنین در دیدار سفیر قطر با قدردانی از تلاش‌های این کشور در راستای برقراری آتش‌بس، گفت: اگر کشورهای اسلامی انسجام و وحدت داشتند و یکصدا علیه جنایات رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و عمل می‌کردند، هرگز شاهد ارتکاب و تداوم گستاخانه اقدامات جنایتکارانه این رژیم نبودیم.
در این مراسم «عبدالعزیز حسن صالح» سفیر جدید سودان، «سورن یاکوبسن» سفیر جدید دانمارک، «سیدو زتائو علی» سفیر جدید نیجر، «مارکوس پوتسل» سفیر جدید آلمان، عبدالعزیز سعد بن عبدالله آل محمود الشریف» سفیر قطر و «پاول بیور نستاد» سفیر جدید نروژ ضمن تسلیم استوارنامه‌های خود به دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر عزم خود برای تلاش در مسیر گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط فیمابین تأکید کردند.

 

برش

پزشکیان در دیدار نخست‌وزیر روسیه مطرح کرد
همکاری بر بستر بریکس و شانگهای
برای قدرت‌افزایی مقابل امریکا

دکتر مسعود پزشکیان عصر دیروز دوشنبه در دیدار میخائیل میشوتسین، نخست‌وزیر روسیه تبادل هیأت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه را موجب توسعه تعاملات و ارتباطات دو کشور و همچنین تقویت همکاری‌ها در راستای تسریع در اجرای توافقات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.
رئیس‌ جمهور در ادامه توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک میان ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و در جهت ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها تأکید کرد. دکتر پزشکیان همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بر بستر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای را موجب قدرت‌افزایی کشورهای مستقل از جمله ایران، روسیه و چین در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی امریکا عنوان کرد و گفت‌: تشدید جنایات و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم امریکا و با هدف زمینه‌سازی برای گسترش حضور امریکایی‌ها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشورها و ملت‌های منطقه محسوب می‌شود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئه‌ای را ضروری می‌سازد.
آقای میخائیل میشوتسین، نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهور و ابلاغ سلام‌های گرم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به دکتر پزشکیان بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه در راستای تحقق نظم نوین جهانی به نفع همه کشورهای جهان تأکید کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما منتظر حضور شما در روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس و همچنین امضای موافقتنامه جامع راهبردی میان دو کشور هستیم.
میخائیل میشوتسین همچنین ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در منطقه با حمایت امریکایی‌ها گفت‌: امریکا با حمایت از افزایش تنش و درگیری در نقاط مختلف جهان به‌دنبال تأمین منافع خود است و کشورهای مستقل منطقه از جمله ایران و روسیه برای مقابله با این‌گونه اقدامات باید همکاری‌های خود را سرعت بخشند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت - ۱۰ مهر ۱۴۰۳