مدیرعامل توانیر تأکید کرد

هزینه ۵ برابری برای مشترکان پُرمصرف

انرژی/ مطابق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی بر اساس روش پلکانی- افزایشی تعیین می‌شود.

آغاز تغییر الگوی مصرف
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر با بیان این مطلب گفت: ساختار تعرفه‌گذاری به‌ گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند. همچنین براساس همین قانون، مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.
رجبی مشهدی  با بیان اینکه الگوی مصرف در ماه‌های گرم و ماه‌های غیرگرم متفاوت است، افزود: در مناطق عادی و غیر گرمسیر که بیشترین تعداد مشترکان را در خود جای ‌داده است مانند تهران و کلانشهرهایی نظیر مشهد، اصفهان و تبریز، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است که این میزان با شروع فصل پاییز و در ماه‌های غیرگرم برای این مناطق به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه می‌رسد.
 
در نظر گرفتن تعرفه‌های افزایشی
مدیرعامل توانیر خاطرنشان‌کرد: از این‌ پس مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند باتوجه ‌به اینکه الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات‌ساعت به زیر ۲۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه رسیده است، در صورتی ‌که مصرف خود را کنترل نکنند، مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تأمین برق است، خواهند شد.
رجبی مشهدی درباره چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف، افزود: قانون ضرایبی از نرخ تأمین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر گرفته است؛ به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تأمین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تأمین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف پنج برابر هزینه تأمین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است. همچنین برای مشترکان پرمصرف که بیشتر از ۲.۵ برابر الگو مصرف دارند، هزینه تأمین برق پنج برابری در تعرفه برق آنها لحاظ می‌شود.
 
شفاف‌سازی نرخ تأمین برق
وی، پارامترهای تعیین نرخ تأمین برق که تعرفه‌ها بر اساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که سالیانه تعیین می‌شود و گفت: در سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوط و جداگانه محاسبه می‌شود.
مدیرعامل توانیر، نرخ تأمین برق را برای امسال ۷۵۴ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت اعلام کرد و گفت: این نرخ بر اساس نرخ قرارداد تبدیل انرژی و ترانزیت برق به‌دست‌آمده است.
رجبی مشهدی درباره نرخ تأمین برق مشترکان صنعتی، ادامه داد: طبق ماده ۳ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، متوسط بهای برق این مشترکان براساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی محاسبه می‌شود که این نرخ در سال جاری براساس قراردادهای تبدیل انرژی سال گذشته ۷۲۴ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه شده که مبنای محاسبه تعرفه مشترکان صنعتی خواهد بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳