ساختمان‌های ناایمن بحرانی و پرخطرساماندهی می‌شوند

هدف گذاری تا دهه فجر برای نوسازی بافت های فرسوده محلات

سهیلا یادگاری
خبرنگار

بر اساس ماده 52 قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به‌منظور تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده در فرآیند معاوضه کلید به کلید واحدهای بافت فرسوده با واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود با رعایت قوانین، در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی معوض مزبور‌، تا سقف چهل‌درصد مد نظر قرار دهد همچنین اراضی یا واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده را تا سقف چهل درصد بیش از قیمت کارشناسی، قیمت‌گذاری کند.البته بر اساس این برنامه تمام احکام حمایتی و امتیازات قانون جهش تولید مسکن، به نوسازی مسکن در محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده و ناکارآمد) تا پنج‌واحد احداثی به‌ازای هر پلاک ملک فرسوده تسری می‌یابد.البته در این روند، پروانه نوسازی مسکن در محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده و ناکارآمد) خارج از نوبت و حداکثر ظرف سه‌ماه از درخواست متقاضی توسط شهرداری‌ها صادر می‌شود و ضمن حفظ تمامی انشعابات قبل از نوسازی، برقراری انشعابات جدید با اولویت صورت می‌گیرد.

رونق ایمن‌سازی ساختمان‌های بحرانی
بر اساس قانون برنامه هفتم احکام و امتیازات محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده و ناکارآمد) به اراضی و املاک بلافصل و مجاور محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده و ناکارآمد) که برای اجرای طرح‌های مسکن معوض یا تأمین خدمات این محدوده‌ها به کار گرفته می‌شود، تسری پیدا می‌کند. وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها نسبت به شناسایی کلیه ساختمان‌های ناایمن بحرانی و پرخطر دستگاه‌های اجرایی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها از طریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تا پایان سال اول برنامه اقدام کند، همچنین ایمن‌سازی این مجموعه‌ها توسط دستگاه‌های مالک یا بهره‌بردار تا پایان سال سوم برنامه هفتم هدفگذاری شده است.

شتاب بخشی به نوسازی مسکن
محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن با یادآوری ابلاغ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه از مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها خواست از این پس در جلسات شورای نوسازی مسکن (چهارشنبه‌های بازآفرینی) در خصوص تحقق ماده ۵۲ این برنامه که به نوعی پشتیبان بازآفرینی شهری است، گزارش عملکرد ارائه کنند.
آیینی با بیان اینکه طی سه سال گذشته راهبرد اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران، شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده بوده است، تصریح کرد: این راهبرد مورد تأیید و تأکید وزیر جدید راه و شهرسازی قرار گرفته است.

 تمرکز بر کاهش ۲۰ درصدی
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شرکت، یک هزار و ۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در دست احداث دارد، عنوان کرد: علاوه بر این ۳ هزار پروژه بازآفرینی دیگر به همت دیگر سازمان‌های مرتبط در حال انجام است. محمد آیینی اظهار کرد: در برنامه هفتم ظرفیت‌های بسیار خوبی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده و می‌توان گفت به نوعی این برنامه به خصوص ماده ۵۲ پشتیبان توسعه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.
آیینی با اشاره به یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی بافت‌های فرسوده در پایان برنامه، گفت: کاهش ۲۰ درصدی بافت‌های فرسوده کار سختی است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد بنابراین از تمام ادارات کل استان‌ها می‌خواهم هر چه سریع‌تر برنامه‌های عملیاتی خود را برای ۵ سال آینده تدوین و برای ما ارسال کنند.به گفته آیینی بسیاری از محلات بافت فرسوده بعد از رسیدگی اکنون دیگر به عنوان بافت فرسوده محسوب نمی‌شوند و می‌توان آنها را از محلات هدف خارج کرد. او در این باره گفت: تعداد این محلات کم نیست و تا دهه فجر می‌توانیم در هر استان جشن خروج از محلات هدف دربافت‌های فرسوده را داشته باشیم.

 

بــــرش

اجرای بسته تشویقی
در ۶۳۸ شهر
محمد مهدی نوروزیان، سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز گزارشی از روند اجرای بسته‌های تشویقی ارائه کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۹۷ شهر مشمول اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی هستند که از این تعداد ۶۳۸ شهر این بسته را اجرا می‌کنند، ۳۲۹ شهر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ۳۰۹ شهر نیز بسته بومی مختص شهر خود را تصویب کرده و اجرا می‌کنند. در مجموع ۹۵ درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری تحت پوشش این بسته تشویقی قرار دارد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳