ارتش اسرائیل در حال آماده‌سازی نظامیان برای حمله احتمالی زمینی به لبنان است

قـــــــدم در دره بی‌بازگشت

گروه جهان/ رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های آهنین تسلیحاتی و سیاسی ایالات متحده و بی‌عملی نهادهای مسئول بین‌المللی، همچنان مسیر جنایات خود را در لبنان تعقیب می‌کند.
بامداد روز گذشته در هفتمین روز متوالی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، مناطق مسکونی مختلفی از لبنان را آماج حملات هوایی گسترده خود قرار دادند. علاوه بر آن، جنگنده‌های اسرائیلی شهرک‌های ایعات و سحمر در منطقه بقاع در شرق لبنان را بمباران کردند. ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های زوطر شرقی، الدویر، عبا و یحمر در جنوب لبنان را هم مورد حمله قرار داد.
لازم به ذکر است، شبکه امریکایی ABC شامگاه شنبه به نقل از یک مقام ارشد در واشنگتن گزارش داد، به‌رغم مخالفت بین‌المللی با تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان، اسرائیل در حال آماده‌سازی یک تهاجم زمینی گسترده است.
پیش‌تر در اوایل روز شنبه، پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل اذعان کرد، ارتش در حال آماده شدن برای تهاجم زمینی احتمالی است، اما این تنها یک گزینه در حال ارزیابی است. به گفته او، هدف اعلام شده اسرائیل این است که بیش از ۶۰ هزار نفر از ساکنان را به خانه‌های خود در شمال نزدیک مرز با لبنان بازگرداند.
چهارشنبه گذشته نیز، هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل این‌چنین تصریح کرده بود: «اسرائیل برای ورود احتمالی نیروهای زمینی به لبنان آماده می‌شود.» همه اینها در حالی است که اندکی پیش از انتشار خبر ترور شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود: «ما ترجیح می‌دهیم تهاجم زمینی صورت نگیرد.»
در همین حال ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، به منظور جلوگیری از تجهیز مجدد حزب‌الله از طریق سوریه و ایران، لبنان را محاصره نظامی کرده است.
 
دولت لبنان و آتش‌بس
روز گذشته نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که شمار آوارگان لبنانی به دلیل بمباران‌های مستمر رژیم صهیونیستی به یک میلیون نفر رسیده که در تاریخ لبنان بی‌سابقه است.
وی افزود: دولت تمام امکانات را برای حمایت از بیش از یک میلیون آواره بسیج کرده و بیش از ۷۰۰ مرکز و پناهگاه برای شهروندان لبنانی اختصاص یافته است.
میقاتی تأکید کرد: «هیچ گزینه‌ای جز راه‌حل دیپلماتیک نداریم. ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل در صورت فراهم ‌شدن شرایط لازم است.»
این در حالی است که بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای حافظ صلح هموار سازد. همچنین ارتش اسرائیل موظف است با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند.
همچنین روز گذشته وزیر اطلاع‌رسانی لبنان پس از نشست کابینه از تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی خبر داد. این مقام لبنانی گفت: «پر واضح است که دولت لبنان خواهان آتش‌بس است، اما همه می‌دانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این مبنا به نیویورک رفت که آتش‌بسی برقرار است اما دستور ترور سیدحسن نصرالله را از ساختمان سازمان ملل صادر کرد. بنابراین، طرفی که خواهان آتش‌بس است و طرفی که آتش‌بس نمی‌خواهد، مشخص است.»
در مقابل رژیم صهیونیستی نیز تحرکات جدیدی را درباره توافق گازی با لبنان در پیش گرفت. در همین رابطه، ایلی کوهن وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «به دنبال راه و روزنه‌ای در توافق گازی (غیرمستقیم) امضا شده با لبنان برای خروج از آن هستیم.» همزمان برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی یکشنبه اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم دستور لغو توافق گازی با لبنان را داده است. گفتنی است، توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی آبان ۱۴۰۱ در ساختمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در منطقه ناقوره واقع در جنوب لبنان بسته شد.
 
دومینوی ترور در لبنان و سوریه
روز گذشته مقاومت لبنان طی بیانیه‌ای از شهادت حاج علی کرکی (ابوالفضل) در حملات جنگنده‌های اسرائیلی در ضاحیه که منجر به شهادت سید حسن نصرالله شد، خبر داد. به گفته حزب‌الله، حاج ابوالفضل از زمان تهاجم رژیم صهیونیستی در سال 1982 رهبری مجاهدین مقاومت اسلامی در جنوب را بر عهده گرفت. رهبری و شرکت در تمامی جنگ‌ها با دشمن صهیونیستی سبب نقش‌آفرینی تاریخی وی در آزادسازی سال 2000 و جنگ سال 2006 شد. وی از 17 مهر 1402 مسئولیت رهبری جبهه جنوب را با تمامی محورها و یگان‌ها بر عهده داشت. این جنبش در ادامه از ترور شیخ نبیل قاووق از رهبران حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد. نبیل قاووق عضو شورای مرکزی و یکی از سخنگویان سیاسی حزب‌الله بودکه مواضع این گروه را در رقابت‌های سیاسی درون لبنان نیز اعلام می‌کرد.
علاوه بر آن، روز گذشته رسانه‌های سوریه از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب و مقابله پدافند هوایی ارتش با اهداف ناشناس در حومه دمشق و آغاز تحقیقات برای روشن شدن علت آن خبر دادند.
پیش از آن، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک منطقه در میان الطفیل و عسال‌الورد واقع در حومه دمشق در نزدیکی مرزهای سوریه و لبنان را هدف قرار دادند.
 
عملیات منحصر به‌فرد مقاومت عراق
روز گذشته مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد، هدفی حیاتی را در تل‌آویو هدف حمله پهپادی خود قرار داده است. آنها علاوه بر آن، سه هدف دیگر در اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار داده‌اند. در ادامه منابع خبری از حمله شدید پهپادی به پایگاه‌ نظامیان امریکایی‌ در کونیکو در شمال دیر‌الزور سوریه خبر دادند.
 پس از این حمله، الجزیره از هدف قرار گرفتن یک مقر متعلق به گردان‌های سیدالشهدای عراق در نزدیکی نوار مرزی سوریه و عراق در سمت سوریه خبر داده بود. صابرین‌نیوز نیز اعلام کرد، در حمله هوایی به شهر البوکمال سوریه یک نفر زخمی شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳