تحقق 82 میلیارد دلارمبادلات تجاری

تراز تجاری مثبت ۱۷ میلیارد دلار شد

گزارش خبری/ میزان وزنی صادرات غیرنفتی در شش ماهه سال‌جاری هفت میلیون تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که در پنج ماهه نخست سال‌جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ۶.۵ میلیون تن به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار بود که در قیاس با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲، رشد ۷.۲ درصدی در وزن و رشد ۱۰ درصدی در ارزش دلاری محصولات را نشان می‌دهد.
محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک با بیان این مطلب و اشاره به اینکه در شش ماهه سال‌جاری ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده، گفت: مجموع صادرات کشوردر شش ماهه امسال به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسیده است.
رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه سال‌جاری افزود: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا به رقم ۳۲.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به آمار پنج ماهه ابتدایی سال‌جاری (۲۶.۳ میلیارد دلار) از واردات ۶.۳ میلیارد دلاری در شهریورماه خبر می‌دهد. رضوانی‌فر در رابطه با مجموع مبادلات تجاری کشور در شش ماهه نخست امسال بیان داشت: در این مدت مبادلات تجاری کشور ۸۲.۲ میلیارد دلار بوده و تراز تجاری کشور بدون نفت و خدمات فنی و مهندسی ۶.۸ میلیارد دلار منفی و با در نظر گرفتن نفت و خدمات فنی و مهندسی ۱۷میلیارد دلار مثبت بوده است.
رئیس کل گمرک ایران افزود: در این مدت ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است که به لحاظ وزن، پنج درصد و از حیث ارزش هفت درصد افزایش داشته است.
رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در شش ماهه اول سال‌جاری گفت: چین با ۷.۲ میلیارد دلار، عراق با ۵.۲ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۱ میلیارد دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند. این درحالی است که در پنج ماهه نخست امسال، بیشترین میزان صادرات گمرکی ایران به کشورهای چین با ۵.۹ میلیارد دلار، عراق با ۴.۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۲.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۱ میلیارد دلار و افغانستان با ۸۳۹ میلیون دلار صورت گرفته است.
رئیس کل گمرک در خصوص بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در نیمه اول امسال اظهارداشت: چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار، امارات با ۱۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار سه شریک عمده تجاری کشور هستند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج - ۰۸ مهر ۱۴۰۳