مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

نرخ معلولیت شنوایی در ایران 3 در هزار

شناسایی حدود 15 هزار کودک دارای انواع اختلالات شنوایی در سال گذشته

30 سپتامبر مصادف با نهم مهرماه در سراسر دنیا به عنوان روز جهانی ناشنوایان شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری این بوده که حقوق ناشنوایان در سراسر جهان به رسمیت شناخته شود و از دولت‌ها و سازمان‌های مختلف بخواهند به حمایت از حقوق این افراد توجه کنند. این روز به دلیل توجه به دستاوردهای جامعه ناشنوایان و ارتقای حقوق آنها در زمینه زبان، آموزش، اشتغال و مشارکت کامل در جامعه مهم است و سال‌ جاری در بیست‌وچهارم سپتامبر گرامی‌داشته. طبق بررسی‌های صورت گرفته در طرح رصد شیوع معلولیت که توسط سازمان بهزیستی انجام شده، شیوع آسیب‌های شنوایی دائمی‌که منجر به معلولیت می‌شود 8/1 درصد در جامعه است. در حال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی یک میلیون و پانصد و پنج هزار و ششصد و هفتاد و یک نفر است که از این تعداد، 227 هزار و 534 نفر (14.62 درصد) دارای معلولیت شنوایی هستند. سال‌هاست که غربالگری شنوایی نوزادان در کشورمان انجام می‌شود اما چه تعدادی از کودکان تحت پوشش این غربالگری‌ها قرار گرفته‌اند و چقدر تست‌های غربالگری با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد؟

سمیه افشین فر
خبرنگار

نگاهی به غربالگری شنوایی نوزادان
افروز صفاری‌فرد، مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و بیست و هفت هزار و ششصد و پنج نفر تحت پوشش غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفته‌اند، می‌گوید: این آمار معادل 95 درصد موالید زنده کشور است، هر چند از این تعداد، 3973 نفر دارای اختلالات شنوایی، شناسایی شده‌‌اند و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته‌اند.
صفاری‌فرد در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: تعداد تحت پوشش غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال در سال 1402 بیش از 300 هزار نفر بوده که از این تعداد، حدود 15 هزار کودک دارای انواع اختلالات شنوایی (انتقالی و حسی-عصبی) شناسایی و وارد مرحله مداخله‌درمانی شده‌اند.
مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که غربالگری‌ها چقدر منطبق با استانداردهای روز دنیاست می‌گوید: شیوع اختلالات شنوایی در نوزادان در مناطق مختلف جهان متفاوت و بین 1 تا 5 در هزار است اما این نرخ در ایران 3 در هزار است و پروتکل‌های اجرایی این برنامه منطبق با آخرین پروتکل‌های جهانی است.
بهترین زمان
برای کاشت حلزون
 بین یک تا حدود دو سالگی
وی در مورد تعداد کودکانی که برای کاشت حلزون معرفی می‌شوند، می‌گوید: در سال 1402 برای 2500 نفر، کمک برای کاشت حلزون انجام شده است.
صفاری‌فرد با بیان اینکه هر کودکی نمی‌تواند کاندیدای مناسبی برای کاشت حلزون باشد، تأکید می‌کند: بهترین زمان برای کاشت حلزون بین یک تا حدود دو سالگی است اما تعیین اینکه کدام کودکان باید کاشت حلزون انجام دهند، شامل در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند شدت کم‌شنوایی، مزایای احتمالی دستگاه، حمایت خانواده و تمایل به انجام درمان است. به طور معمول کودکان با کم‌شنوایی شدید تا عمیق که از سمعک سود محدودی می‌برند، کاندیدای کاشت حلزون هستند، با این حال هر مورد منحصربفرد است و ارزیابی کامل توسط شنوایی‌شناس و تیمی‌از متخصصان گوش برای تصمیم‌گیری آگاهانه ضروری است.

 

بــــرش

خدمات ارائه شده به افراد دارای معلولیت شنوایی

به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی، سازمان بهزیستی در قالب مراکز روزانه توانبخشی و مراکز توانبخشی حرفه‌ای برای افراد بالای 15 سال، خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده و افراد مبتلا به اختلالات شنوایی ارائه می‌دهد. همچنین در قالب کارگاه‌های تولیدی حمایتی، خدمات کاریابی و اشتغال به توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا در قالب مراکز پشتیبانی شغلی به این افراد ارائه می‌شود.
او تأکید می‌کند: تأمین وسایل کمک‌توانبخشی (سمعک و باتری سمعک)، ارائه خدمات حمایتی شامل کمک‌هزینه معیشت، کمک‌های موردی در خصوص درمان، لوازم ضروری زندگی و... حمایت در راستای تلفیق اجتماعی مانند مناسب‌سازی، ایاب و ذهاب و... برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا از جمله اقدامات سازمان بهزیستی برای حمایت از این افراد در جامعه است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و پنج - ۰۸ مهر ۱۴۰۳